Projekt Facelift i akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #91
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Du får lov att skriva en artikel till CB!
    Oj, tack.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #92
      Sedan senast har några elledningar och luftslangar dragits lite smartare. De syns mindre nu, och det är lättare att slå av vid vattenbyte.

      Kan väl (lämpligt så här på Självständighetsdagen) säga att nu är faceliften i princip klar. Saldo: Från 24 akvarier på inalles 5298 liter till 11 akvarier och 4975 liter, på mindre än ett år. Puh.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #93
        En rejäl förbättring. Riktigt intressant att läsa. Vore kul att se ett gäng bilder från var och ett av akvarierna nu efter ändringen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #94
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Här framför datorn bara o ta massor med kort o lägga upp eller kanske en webcam
          Det är perfekt, så har jag gjort hemma på de akvarier som jag har i källaren (läs tvättstugan och där vill man inte vistas i onödan jue .. håller just nu på att ställa in brandväggar och annat så att jag kommer åt kamerorna utifrån nätverket också, 3 kameror på akvarierna och 1 som "bevakar" uppfarten så blir sambon nöjd med att säkerheten höjts i huset

          Inte minst så blir det ett nöjje att kunna sitta på jobbet och ha en skärm med livesändningar hemmifrån också. Den här modellen har jag använt mig av:
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #95
            Testar med lite bakgrunder till de nya akvarierna. Enkelt och förmånligt är att tejpa bakgrundsfilm på bakrutan. Här en som efterliknar en klippvägg:
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #96
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Så här efter alla fiskflytt i samband med faceliften verkar allt ha stabiliserat sig. Två ventralishonor ruvar, och i papilioakvariet simmar några småttingar. Har också sett ett par yngel hos kasangorna.
              I morse hade den ena ventralishonan spottat i ruvkassen. Ett dussin vackra små yngel.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #97
                Härligt med yngel.

                Kan man sätta dessa bakgrunder inuti akvariet? de känns ju väldigt plastiga, just för att slippa bubblor som inte blir så snyggt. Eller vad finns det för tips?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #98
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Kan man sätta dessa bakgrunder inuti akvariet? de känns ju väldigt plastiga, just för att slippa bubblor som inte blir så snyggt. Eller vad finns det för tips?
                  Hej

                  Jag tejpade fast dem på utsidan, ser inga bubblor. Det ska också finnas en gel som man kan sätta mellan plast och glas, som ska göra att bakgrunden verkar mer tredimensionell. Men gelen var tyvärr slut när jag köpte plastfilmen. Har inte testat att sätta plasten inuti.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #99
                    Bra jobbat, Mikael!! Ser kanoners ut, och känns spontant hyfsat lättjobbat. Trixar lite med renovering jag med, men det går inte fort framåt. De där bakgrunderna är en av få fotobakgrunder jag gillar, av det jag testat med dem funkar de helt ok för fisken också. Bra val.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      Nya LED-lampor

                      På ett av akvarierna testar jag 3 nya LED-lampor à 12 Watt. Enkla och behändiga, bara att skruva i en E27-armatur och hänga upp.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        Kollade nyss, dessa ska ge 90 lumen/W, dvs 1 080 lumen per lampa, eller 3 lampor ger 3 240 lumen. Ljusfärgen är ca 14 000 K, baserar sig på 8 vita (10 000 K) och 4 blå (som tillverkaren inte anger uppgift för, men då bör ligga på 22 000 K). Tycker ljusmängden inte riktigt räcker till, men färgen är ok.

                        LEDlisterna som jag skrev om här (http://www.ciklid.org/forum/showthre...=led-belysning) ger ju bara 46,5 lumen/W. Borde kanske testa med 2-3 lampor till.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          Uppdatering april 2012: Köpte 2 likadana lampor till, nu är de alltså 5 och nu tycker jag det verkar bra.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            Internet besökte källarskrubben

                            Hej

                            Nu under våren har en ny internetkanal startats, som riktar sig till akvarister och andra som har keldjur som hobby. Företaget bakom heter Digiscoop Oy och deras program kan följas på www.lemmikkimedia.fi

                            De gjorde en raid i min källarskrubb, resultatet kan ni titta på här: http://www.lemmikkimedia.fi/lemmikki...ciklid-kellari

                            Samtidigt får ni er ett litet språkbad.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Uppdatering april 2012: Köpte 2 likadana lampor till, nu är de alltså 5 och nu tycker jag det verkar bra.
                              ill
                              Har du någon länk till var du köpt dem? Kanske du redan visat det, men känner mig lite lat...

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                Ursprungligen postat av Pabbe
                                ill
                                Har du någon länk till var du köpt dem? Kanske du redan visat det, men känner mig lite lat...
                                Jepp, här: www.akvarielagret.se
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...