Blivande Tanganyikaakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2002
    • 157

    Blivande Tanganyikaakvarium

    Hej!
    Så ska jag då starta upp ett Tanganyikaakvarium som ska innehålla både
    snäcklekare en randig sort som jag ej vet namnet på ännu, sedan blir
    det Altolamprologus Compressiceps.Det blir revir och snäckor på vänstra sidan, och compressiceps på den andra, akvariet är på 140 lit.
    I mitten en sten gräns, stenarna bjuder moder natur på det övriga köper jag på? Leasing självklart,nu talar hon om leasing igen säger
    någon! ja,jag älskar den butiken den är mitt smultronställe, nåja det ska bli kul att prova på något nytt.mvh Ann-Marie

  • sillstryparn

    #2
    Svar:

    Om du över huvudtaget skall hålla dessa två arter, Neolamprologus multitasciatus/N. brevis/N. similis(?) och Altolamprologus comressiceps, så rekommenderar jag dig, till att börja med, ett något större akvarium.

    Det finns en bra artikel på destinationtanganyikalake.netliberte.org som beskriver interaktionen mellan just N. multifasciatus och den, jämfört med ditt val, lite mindre och dessutom snäckskalslekande Altolamprologus sp. "Sumbu". Akvariet i artikeln motsvarar i storlek ditt, men om jag får säga det själv så tycker jag nog det är i minsta laget. Problemet du kommer att ställas inför kommer troligtvis vara att över huvud taget få tag i två exemplar av A. "sumbu". Det har varit en del inlägg om arten här på forumet, men ingen verkar vare sig haft den eller fått tag i den. Men om du verkligen vill hitta den så borde det inte vara några problem. Jag har sett den själv i Danmark. Någon häftig akvarieaffär kanske kan ta in den från, säg.. tjeckien?! Eller Afrika? Lycka till!

    Med kärlek för snäck(skals)lekande ciklider
    Sillstryparn

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2002
      • 157

      #3
      Hej!
      Sillstryparn jag angav fel mått på mitt Tanganyikaakvarium, det är inte 140 utan 241 liter.Där kommer snäcklekarn och compressiceps att vara. mvh Ann-Marie

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • april 2002
        • 277

        #4
        Sillstryparn: Jag hittar inte artikeln, har du möjligtvis en bättre länk?

        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          http://www.destinationtanganyikalake.netliberte.org/ funkar hos mig

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            Hittade sajten men inte artikeln. Vid ett andra försök hittade jag den:


            MVH
            /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Se där. Vad roligt att äntligen nån annan beskrivit multisarnas unika gemensamma försvar - jag har ofta fått intrycket att folk trott att jag hittat på när jag berättat om det.

              Jag hade turen att få se när min multis-koloni, om cirka 14 fiskar, vann en territorie-strid med en vuxen zebraciklidhane: fiskarna omringade tredimensionellt fienden, sen körde varje fisk en hotdisplay med bredsidan mot fienden, slog "imponans-slag" med stjärtfenan, och högg. Sen återtog den sin plats i omringningen, körde en ny display etc. Varje fisk gjorde alltså en helt standard ciklid-attack, och agerade oberoende av de andra, men effekten blev ändå stor då alla i kolonin gjorde det.
              Zebran å sin sida blev uppenbart förvirrad av den fladdrande svärmen och nålsticken.
              Jag uppskattar att zebran blev biten nånstans på kroppen ungefär en gång i sekunden, och även om multisarna knappast gjorde nån direkt skada, och även om zebran lyckades skada en multis som gjorde misstaget att försöka bita ihop med den, så slutade det hela med att multisarnas revir utökades ända fram till zebrornas grotta.

              Kolonistrukturen är också intressant. Precis som det står i artikeln bygger multisarna en kuperad 'labyrint' av djupa gropar med löpgravar emellan. Riktigt vad poängen med förbindelserna mellan groparna är förstår jag inte, eftersom de vuxna fiskarna normalt sett inte rör sig mellan groparna. Kanske de inte har nån funktion, utan bara är en sidoeffekt av deras oupphörliga grävande och att groparna ligger nära varann?

              Tveklöst finns det massor av jobb för beteendevetare här. Det vore väldigt intressant att få lite bättre insikt i den sociala organisationen in kolonin - jag kom aldrig underfund med om kolonin hade en ledarhane eller ett alfa-par, om de subdominanta paren alls fortplantade sig, om alla fiskar i kolonin måste vara avkomlingar av ursprungsparet för att delta i försvaret, om förbindelserna mellan groparna hade nån funktion...

              Om jag nån gång har ett 400 liters eller så akvarium skall jag inreda halva med ett djupt lager sand och lite snäckor, och starta en koloni - bara för att få studera deras beteende bättre.


              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Lite finns beskrivet i "Barlow - The cichlid fishes" samt i senaste ciklidbladet. Se dessutom http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2380

                Mvh.

                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:
                  Lite finns beskrivet i "Barlow - The cichlid fishes" samt i senaste ciklidbladet. Se dessutom http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2380
                  Ahhaaa... Så multifasciatus är alltså snubblande nära eusocial? Mycket intressant.


                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag tycker dessutom att det påminner starkt om vargarnas forplantningssystem, dvs. starkt hierarkiskt. Prinsessorna har likartat. De som hjälper är inte släkt så det är inte släktskapsselektion (finns beskrivet i CB 2/02 tror jag det var). Troligen väntar de på sin "tur". Taborsky m fl är det som kollat på princessgenetik. Finns också beskrivet i Barlows bok, men själv hörde jag det på en konferens. Tror inte att det är publicerat än (mer än som sammanfattning).

                    Mvh.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:
                      Jag tycker dessutom att det påminner starkt om vargarnas forplantningssystem, dvs. starkt hierarkiskt. Prinsessorna har likartat.
                      Jo, jag har hört sägas så, fast jag har aldrig sett det själv. För mig har prinsess-kolonierna varit väldigt löst sammanhållna, mest en grupp djur som tolererar varandras närvaro (fast äldsta hanen var tveklöst 'kung'). Jag har aldrig själv sett dem samverka mot fiender, eller sett halvvuxna fiskar ta hand om yngre syskon, fast jag hört andra beskriva sånt.


                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        "Jag har aldrig själv sett dem samverka mot fiender, eller sett halvvuxna fiskar ta hand om yngre syskon, fast jag hört andra beskriva sånt". När jag höll A. pulcher "daffodil" så var det vardagsmat! Yngel på några veckor putsade ägg. tvåcentimetersyngel vaktade nyss frisimmande, 3-4cm vaktade kärnreviret och de största patrullerade utkanten.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:vardagsmat! Yngel på några veckor putsade ägg. tvåcentimetersyngel vaktade nyss frisimmande, 3-4cm vaktade kärnreviret och de största patrullerade utkanten.
                          Åhf-n? Samverkade de mot fiender också, så att en angripare mötte mer än en eller två försvarare?



                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jo, men alla anfaller ju samtidigt om någon kommer så hur mycket samverkan det är är ju svårt att säga. Däremot så stal två stycket (eller om det var fler kommer inte ihåg) en kull spratlande apelsinciklidyngel och spottade in dem bland de egna. Det var riktigt organiserat. Finns beskivet i CB 1/03.

                            Mvh.

                            Ola
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...