Sidkanalare från dammbutiken el membranpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80swe
    Användare
    • januari 2011
    • 57

    Sidkanalare från dammbutiken el membranpump?

    Jag kör med en membranpump nu till mina 6 kar som är runt 250L. Tanken är att utöka antalet burkar till ca 20 kanske fler när jag fått i ordning en lämplig lokal.

    Jag har börjat snegla på en sidkanalare ist för att gå upp på en större membranpump typ Resun lp-100 främst med tanke på att en sån håller mycket längre och man slipper byta membran som Rekomenderas vart annat år.

    Jag har hittat den här på dammbutiken


    Den verkar ge riktigt bra med luft (20 000L/h) och drar bara 120w. Trycket ligger på 0.009 mpa





    Vad tror ni om denna?
    Hur hänger luftmängd och mpa ihop? (membranpumpen lp-100 ger 10 000L/h men med ett tryck på 0,042mpa medans sidkanalaren ger 20000L/h men med ett tryck på bara 0,009mpa ????

    Tack på förhand / J
    Senast redigerad av jojon80swe; 01 juni 2011, 11:53.
    jojon80@spray.se
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Mebranpump är mycket bättre vid bara 20 akvarier
    den är tystare o mycket starkare

    sidkanalare är bättre först när man har 50-200 akvarier
    dom är svaga men ger skitmycket luft samt har ett vinande oljud
    min sidkanalare ger 130m3 röranslutning 110mm och orkar bra ner till ca 60cm
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • jojon80swe
      Användare
      • januari 2011
      • 57

      #3
      Okej. Oväsen är inget problem då lokalen kommer bli i källaren. Jag hänger inte riktigt med i sammanhanget. Hur kan sidkanalaren vara svag när den ger så mycket luft? Jag kör ner mina 25mm rörböjar max 20cm under ytan och använder 2-3 st tillsammans med blåmatta i varje kar.

      Jag kommer bygga en runtgående slinga i taket på 40mm. Lokalen är på ca 40m2
      jojon80@spray.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Det är skillnad på mängd pumpad luft och trycket från en pump. Jämför t ex olika akvariepumpar - ska du lyfta vatten behövs en viss pump, men vill du bara åt cirkulationen så funkar en streampump fint. En streampump kan däremot knappast lyfta vatten öht, bara flytta det på samma nivå. För att trycka ned luft långt under vatten krävs en viss pump, men om man nöjer sig med att trycka ned luft bara en liten bit går det fint med en annan pump. Ytterligare exempel - en fläkt flyttar ju en hel del luft, men hade aldrig gått att driva ett trycksatt system med.

        Sidokanalare har jag iaf för mig kan trycka ned luft hyfsat bra, men en fet membranpump är inte dålig den heller. Stör du dig inte på ljudet så välj sidokanalaren - kommer iof bli overkill till 20 burkar, men då har du att leka med.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • jojon80swe
          Användare
          • januari 2011
          • 57

          #5
          okej tack för era svar. Nu har jag lite att fundera över
          jojon80@spray.se

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #6
            Nu kan jag inte exakt vilka fysiska lagar som gäller men om jag har förstått det rätt så är det alltid "higher flow = less pressure".

            Jag skulle def köra membranpump om du "bara" tänker köra 20 kar. Det är inget kul att vistas i en lokal om sidokanalaren inte är "gömd". Det låter som bara den, även fast man försökt stänga in den i ett annat rum. Dessutom så är det väldigt lite underhåll med membranpumpar, man behöver inte olja eller smörja något. Det enda man kan behöva göra är att byta membran vart annat år som kostar 80kr.

            Som du antagligen vet jojon så driver jag just nu 12kar med 2st 25mm elrör i varje. Finns väldigt mycket kräm kvar i lp-100.

            Enligt resun: "air stone's max depth in water: 4.0m" vilket är bra.

            Kommentar

            Arbetssätt...