Tilapia värmekänsliga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Tilapia värmekänsliga

    Lite udda rubrik, men enligt den analysen så verkar det så


    Är det denna som brukar odlas, Oreochromis "hybrid" ?:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #2
    Klantigt att göra en sån investering om det var regnsäsongen som var orsaken..
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kan hålla med om det. Vad jag förstått så är dessa tilapia odlingar ofta lite problematiska iom att de offrar hela sjöar för odlingarna och dessa övergöds ordentligt. Lite osäker är jag dock på detta.

      Annars är ju tilapia en rätt ok fisk (smakmässigt) man ofta får på luncherna nu för tiden.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #4
        Tilapia som dör? Finns inte en tåligare fisk. Undrar inte om vulcanen utlöste gas i vattnet?

        Tilapia fastnar ofta i grunda dammar har under eb på Hawaii där temp går up rejält och sedan stormar kallt vatten tillbaka under flood. Dom dör tamefan inte av hög temp.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Var inne och kollade världsvädret. Vet nu inte temperaturförhållandena när tilapierna dog, men under de kommande dagarna visar prognosen på smhi.se att det kommer bli som kyligast i Manila på onsdag natt, - då temperaturen sjunker till "kyliga" 25 celsius. Vet nu inte heller var i Filippinerna fiskodlingen låg, men det verkar otroligt att de frös ihjäl någonstans i det landet? Så jag tror också mer på vulkanisk aktivitet...
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Det finns Tilapia som lever i saltsjöar som i stort sett har kokande vatten
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Vulkanscenariot låter mer troligt. Inte första gången isåfall.
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              Arbetssätt...