Rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Rockor

    Jag såg en rocka idag, för första gången i verkligheten. Man har ju sett dem på bild men i övrigt har jag liksom aldrig tyckt de har varit så speciella. Runda, ofta färgglada, plattor bara som ligger och slöar och tar en massa plats på botten. Tänk så fel man kan ha! Så grymt coola fiskar! Otroligt fascinerande att studera, de ser ut som utomjordingar eller nåt då de fladdrar omkring och puffar i sanden. Gälarna ser ju helskumma ut också, som runda hål som öppnar och stänger. Synd att de kräver art-kar och vill ha enorm öppen sandbotten annars hade jag skaffat en på direkten. Den kostade inte mer än ca 800 spänn dessutom. Inte alls farligt för något så speciellt.

    Fisken fastnade på film, givetvis
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har sett de som har rockor med ciklider.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ciklid_Martin
      Användare
      • maj 2011
      • 136

      #3
      Något man har gått och suktat på sedan Christer körde igång sin burk på akvarielagret för femton år sedan. Köp Glasers böcker om dessa coola fiskar och bli hooked. Bland annat hur avancerat deras signal system är med olika färg kombos tillsammans med de olika rörelsemönsterna för kappan.
      sigpic

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Jag såg en rocka idag, för första gången i verkligheten. Man har ju sett dem på bild men i övrigt har jag liksom aldrig tyckt de har varit så speciella. Runda, ofta färgglada, plattor bara som ligger och slöar och tar en massa plats på botten. Tänk så fel man kan ha! Så grymt coola fiskar! Otroligt fascinerande att studera, de ser ut som utomjordingar eller nåt då de fladdrar omkring och puffar i sanden. Gälarna ser ju helskumma ut också, som runda hål som öppnar och stänger. Synd att de kräver art-kar och vill ha enorm öppen sandbotten annars hade jag skaffat en på direkten. Den kostade inte mer än ca 800 spänn dessutom. Inte alls farligt för något så speciellt.

        Fisken fastnade på film, givetvis
        Cool film, med en cool fisk.
        Fått för mig att de är svåra att hålla, men det kanske inte stämmer?
        //Kaj

        Kommentar

        • Zten
          Användare
          • december 2009
          • 75

          #5
          Just Potamotrygon Reticulatus (rockan i videon) är ingen rekommenderad nybörjarrocka. Rätt känsliga av sig säger en del, medan vissa lyckas bra. Dock verkar de lida av Sudden Death, trist nog.

          P. Motoro är väl den rocka som de flesta börjar med, glad på maten och pris runt 1000-1500kr. P. Leopoldi är en annan populär art, dock i en liten annan prisklass än Motoron.

          Ursprungligen postat av FI
          Jag såg en rocka idag, Runda
          Alla rockor inom Potamotrygon släktet är mig veterligen runda i kroppsformen, förutom "Batman"-defekten, men det är som en rocka med gomspalt.

          Går att spana in Batman´s och diverse andra arter på denna tyska sidan:


          Kan tänka mig att Leopoldi här på forumet lär hitta hit ganska snart och kanske länkar en eller två videos från sitt kar.

          Edit: Bjuder på en bild som visar att det går att ha ciklider ihop med rockor, så länge de är av tillräcklig storlek. Karet är 100 djupt och tyvärr inte mitt.
          Senast redigerad av Zten; 26 maj 2011, 20:46.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det var hos Leopoldi jag såg rockor med cichlor och det såg att fungera utmärkt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Zten
              Användare
              • december 2009
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Det var hos Leopoldi jag såg rockor med cichlor och det såg att fungera utmärkt.
              Enda problemet i så fall med den kombinationen är att få ner tillräckligt med mat på botten. Men det är ju givetvis beroende på antalet Pbass.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Zten
                Just Potamotrygon Reticulatus (rockan i videon) är ingen rekommenderad nybörjarrocka. Rätt känsliga av sig säger en del, medan vissa lyckas bra. Dock verkar de lida av Sudden Death, trist nog.

                P. Motoro är väl den rocka som de flesta börjar med, glad på maten och pris runt 1000-1500kr. P. Leopoldi är en annan populär art, dock i en liten annan prisklass än Motoron.


                Alla rockor inom Potamotrygon släktet är mig veterligen runda i kroppsformen, förutom "Batman"-defekten, men det är som en rocka med gomspalt.

                Går att spana in Batman´s och diverse andra arter på denna tyska sidan:


                Kan tänka mig att Leopoldi här på forumet lär hitta hit ganska snart och kanske länkar en eller två videos från sitt kar.

                Edit: Bjuder på en bild som visar att det går att ha ciklider ihop med rockor, så länge de är av tillräcklig storlek. Karet är 100 djupt och tyvärr inte mitt.
                Finns det någon som blir max 30cm i diameter?

                Batmanrockan var ju för övrigt bland det tuffaste jag har sett i fiskväg! http://www.amazonasrochen.ch/page/ro...ten/batman.htm
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Zten
                  Användare
                  • december 2009
                  • 75

                  #9
                  Ursprungligen postat av FI
                  Finns det någon som blir max 30cm i diameter?

                  Batmanrockan var ju för övrigt bland det tuffaste jag har sett i fiskväg! http://www.amazonasrochen.ch/page/ro...ten/batman.htm
                  Skulle väl vara en Hystrix hane i så fall, 25-30cm, men det gäller ju att få tag på en äkta Hystrix också, och ingen hybrid som visar sig bli betydligt större medan man står där med skägget i brevlådan.

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    Ursprungligen postat av FI
                    Batmanrockan var ju för övrigt bland det tuffaste jag har sett i fiskväg! http://www.amazonasrochen.ch/page/ro...ten/batman.htm
                    Precis som en bebis utan armar o ben.....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...