Att hitta Ciklidbladet på pressbutiken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Att hitta Ciklidbladet på pressbutiken

    Jag satt och dagdrömde lite...

    Hur många akvarister finns det i Sverige?

    Finns det en marknad och skulle det vara möjligt att öka budgeten för CB och annonsera seriöst efter skribenter och eventuella redaktörer och formgivare för Ciklidbladet så man kan sälja tidningen i vanliga kiosker? En vanlig hobbytidning.

    Med tanke på hur många som är med i NCS för Ciklidbladet skull så hade nog inte en höjning av medlemsavgiften gjort så mycket för att få fram en riktig köpestidning.

    Tänk om det fanns ca 3-5 st fasta skribenter, som introduceras i början av tidningen med foto och en liten text...

    "Sven Svensson har denna månad dykt ner i djupet av saxatilisträsket och försökt bena ut en handfull arter som verkade intressanta. Han har även hälsat på veteranen Bertil Bertilsson och kollat in hans akvariekällare för att få lite tips hur man tar fram världens kanske färggrannaste mbunas."

    "Linda Lind har även denna månad tittat närmare på marknadens hetaste ytterfilter och tipsar om nytt foder och börjar även en serie om smarrig hemmagjord mat för våra små älsklingar."

    "Veteranen Ture Turesson har denna månad suttit i gungstolen och smuttat på vin och puffat med pipan och funderat över roliga anekdoter från hans långa akvaristiska liv. Var det verkligen bättre förr? Det får du svar på i detta nummer!"

    Etc

    Olika fokus på varje skribent, någon kan skriva om arter för att locka fram nya akvarister medan andra benar ut släktträd och liknande och någon skribent fokuserar på ny teknik, nya akvarier, nytt foder osv.

    Sedan "frilansar" övriga medlemmar och skickar in artiklar precis som nu. Och på sista sidan teasar man om vad som kommer i nästa nummer osv.

    Mer reklam får dryga ut kassan.

    Skulle det fungera?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av FI
    Jag satt och dagdrömde lite...

    Hur många akvarister finns det i Sverige?

    Finns det en marknad och skulle det vara möjligt att öka budgeten för CB och annonsera seriöst efter skribenter och eventuella redaktörer och formgivare för Ciklidbladet så man kan sälja tidningen i vanliga kiosker? En vanlig hobbytidning.

    Med tanke på hur många som är med i NCS för Ciklidbladet skull så hade nog inte en höjning av medlemsavgiften gjort så mycket för att få fram en riktig köpestidning.

    Tänk om det fanns ca 3-5 st fasta skribenter, som introduceras i början av tidningen med foto och en liten text...

    "Sven Svensson har denna månad dykt ner i djupet av saxatilisträsket och försökt bena ut en handfull arter som verkade intressanta. Han har även hälsat på veteranen Bertil Bertilsson och kollat in hans akvariekällare för att få lite tips hur man tar fram världens kanske färggrannaste mbunas."

    "Linda Lind har även denna månad tittat närmare på marknadens hetaste ytterfilter och tipsar om nytt foder och börjar även en serie om smarrig hemmagjord mat för våra små älsklingar."

    "Veteranen Ture Turesson har denna månad suttit i gungstolen och smuttat på vin och puffat med pipan och funderat över roliga anekdoter från hans långa akvaristiska liv. Var det verkligen bättre förr? Det får du svar på i detta nummer!"

    Etc

    Olika fokus på varje skribent, någon kan skriva om arter för att locka fram nya akvarister medan andra benar ut släktträd och liknande och någon skribent fokuserar på ny teknik, nya akvarier, nytt foder osv.

    Sedan "frilansar" övriga medlemmar och skickar in artiklar precis som nu. Och på sista sidan teasar man om vad som kommer i nästa nummer osv.

    Mer reklam får dryga ut kassan.

    Skulle det fungera?
    Tror inte det är möjligt för det är en medlemstidning
    samt det blir svårt med skatterna för då äter skattmasen upp alla pengar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Det finns kommersiella akvarietidskrifter. Men inte hittar man dem i tidningskioskerna. Möjligen i riktigt välförsedda bokhandlar, och naturligtvis i välförsedda akvarieaffärer.

      Undrar hur stor lösnummerförsäljningen är hos dem, jämfört med prenumerationerna.

      Skatt skulle det förstås gå, det är inget problem, man prissätter bara så att skatten ryms med. Ett större problem är huruvida det skulle äventyra föreningens allmännyttiga status.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ja jag tror att med de rätta redaktionella musklerna skulle det kunna funka. Ett "fel" med många "kommersiella" djurtidningar tror jag är att de siktar för lågt. Problemet är att hitta läsarkretsen snabbt för att inte förblöda. Men tyvärr har inte NCS eller medarbetarna dessa muskler. Minst 500 000 per år går till att heltidsanställa en person.

        Skulle någon vilja låta tidskriften Akvariet återuppstå så finns det fonderade pengar... Den lades ner när upplagan blev för låg och annonsörerna ville dra sig ur (Den gick med vinst). Ett sista försök att rädda den var att gå ner till fyra nummer per år och låta alla Sveriges akvarieföreningar (100 st på den tiden tror jag) ha den som föreningstidskrift för 100 kr per medlem. Jag tror alla föreningar utom några stycken röstade nej vilket blev dödsstöten för världens äldsta akvarietidskrift.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Har för mig att det kostar en del för att låta pressbyrån ta in det i sortimentet. Jag kollade denna möjlighet i ett annat sammanhang för ett antal år sedan men resultatet var i alla fall sådant att jag direkt förkastade idén.

          Kommentar

          • Suma
            Användare
            • januari 2011
            • 606

            #6
            Hmmm vi har en gubbe på torget som säljer Faktum....OBS Skämt...Men skulle det vara omöjligt att distribuera m.h.a vissa zoobutiker t.ex de som ger medlemmarna rabatt?
            -------------------
            Mats

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av Suma
              Hmmm vi har en gubbe på torget som säljer Faktum....OBS Skämt...Men skulle det vara omöjligt att distribuera m.h.a vissa zoobutiker t.ex de som ger medlemmarna rabatt?
              Nej då - men om det skall ske så krävs det att det sker i lite större skala men då innebär det att det inte är en medlemstidning längre och moms etc. skall betalas. Dvs det kommer att kosta rätt mycket och det vill till att dessa affärer säljer en jäkla massa vilket knappast är troligt.

              Däremot har väl överexemplar av CB ibland skickats ut till affärer och de har kunnat dela ut dom till presumtiva medlemmar.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Däremot har väl överexemplar av CB ibland skickats ut till affärer och de har kunnat dela ut dom till presumtiva medlemmar.
                "Ibland" är att "underdriva" Magnus arbete... Magnus gjorde detta nästan på industriell basis.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 606

                  #9
                  Vill vi öka spridningen kan man väll använda biblioteken? Brukar kolla i Snoken när jag är på biblioteket Götaplatsen...Snoken är ju en medlemstidning.
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Suma
                    Vill vi öka spridningen kan man väll använda biblioteken? Brukar kolla i Snoken när jag är på biblioteket Götaplatsen...Snoken är ju en medlemstidning.
                    Vi jobbar mot biblioteken och betalar för att vara med på listan. Det vi däremot bör göra är förstås att uppmana medlemmarna att gå till biblioteken men en tidning och fråga om de är intresserade av att prenumerera (samma pris som medlemskap).
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Vi jobbar mot biblioteken och betalar för att vara med på listan. Det vi däremot bör göra är förstås att uppmana medlemmarna att gå till biblioteken men en tidning och fråga om de är intresserade av att prenumerera (samma pris som medlemskap).
                      Nästa gång ska jag fråga efter CB och kolla vad de säger...
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        "Ibland" är att "underdriva" Magnus arbete... Magnus gjorde detta nästan på industriell basis.
                        Det är väl bara som så att CB sällan syns till i butikerna även om de skickas dit - orsak platsbrist, tidsfrist - oavsett vad så ger det i alla fall rätt dåligt resultat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...