Diskus nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskarN
    Användare
    • maj 2011
    • 17

    Diskus nybörjare

    Hej!

    Under veckan förskaffade jag mig ett 250 liters akvarium (120*47*45) som jag skulle vilja ha en liten grupp diskus i med möjligtvis scalarer om det funkar.

    Då jag aldrig haft diskus innan har jag lite frågor:

    1. Funkar det i mitt kar att ha en liten grupp diskus?
    Max 4 är vad jag har förstått, (50 liter / fisk), hade tänkt mig 2.

    2. Kan jag ha scalarer där i eller ska jag strunta i dem och bara köra diskus?

    3. Vilket sorts filter ska jag ha? Jag har läst så mycket olika på olika forum, någon säger ytterfilter med innefilter, andra säger att det räcker bara med innerfilter...
    Följdfråga: Vilket flöde ska jag ha på filtret?
    På ett forum sa en att 2*akvariets volym räcker för diskus, 500L/H.

    4. Vilken watt på doppvärmare?
    De kräver ju 27-32C , räcker 200-300W eller ska jag skaffa 2st 100-150W?

    5. Bottenmaterial? Funkar sand ? Har läst om folk som inte inreder med bottenmaterial för att få lättare renhållning, men jag tycker det är fult.

    6. Inredning, rötter och växter som svärdplanta?
    Sten?
    -Sänker rötterna Ph till lämpligt värde? Ph: 5,7-6,5?

    7. Skötselråd + Matning

    Tackar stort för alla svar & hjälp jag kan tänkas få
  • MagnusHilding
    Användare
    • maj 2009
    • 8

    #2
    Hej! Trevligt att du väljer diskus!

    Tänk på att det finns lika många sätt att lyckas som det finns akvarister. Mina svar är inte den givna sanningen utan endast min syn på saken^^

    1. Minst 50 liter per vuxen fisk innebär inte att man inte skulle kunna ha fler när de är små. Skaffa antingen 5 halvvuxna, 7små eller kanske ett vuxet lekpar, tycker jag.

    2. Jag skaffade pyttesmå skalarer som fick växa upp tillsammans med mina små diskusar, och det gick prima även när skalarerna sedan lekte. Diskusarna blev inte attackerade utan ilskan riktades endast skalarerna emellan. En paradox är däremot att skalarernas aggresiva ätbeteende dels triggar diskusen att äta mer aggressivt samtidigt som diskusen inte får i sig lika mycket eftersom den inte är lika snabb som en skalar. Skaffa hellre några schyssta tetror, tycker jag. (Mina skalarer är sålda, eftersom jag ville ge diskusarna mer utrymme)

    3. Jag kör enbart ytterfilter. Kör med det du trivs med och det som du tycker är lätt att göra rent. Den biologiska nedbrytningen pågår på växter och andra ytor överallt i akvariet oavsett storlek på själva filterbehållaren. Rejält filter är ju aldrig fel, men viktigast är själva vattenrörelsen och vattenbyten, anser jag.

    4. Kör den stora doppvärmaren och låt den stå där det är lite strömt. De mindre kostar ju i princip lika mycket.

    5. Kör fin sand, det gillar diskusarna.

    6. Kör vilken inredning du tycker om, men inte kalksten. Odlade diskusar tål även pH som är över 7. Vildfångade kan tål det med om de vänjs sakta.

    7. Mata lite och ofta. Mata inget alls de första dagarna. Om man kommer med nytt foder så kommer diskusarna kanske att vara skeptiska, men förr eller senare kommer de att ta det. Därför är det bra med tetror som visar att det är något som går att äta.

    Sköt vattnet och var noga med hur mycket du matar så sköter sig diskusen själv=)
    Magnus

    Kommentar

    • FiskarN
      Användare
      • maj 2011
      • 17

      #3
      Skulle det räcka med Aquael Fan 3 plus som filter? 700liter/h

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen hit FiskarN, eller ska man säga FeskarN med tanke på var du är i från.

        Låter som ett spännande projekt. diskus är inte utan anledning benämnd som Fiskarnas konung.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Som Magnus skriver så är vattenbyten ett jättebra recept på framgång. Men filter underlättar givetvis en del. Jag tycker det känns lite för klent med ett Fan3 filter till ditt akvarium. Alltid en början om du inte vill lägga ner pengar på ett större filter på en gång, men sätter högre krav på vattenbyten istället.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • FiskarN
            Användare
            • maj 2011
            • 17

            #6
            Okej, jag har redan beställt Fan3 filtret, men jag har blivit osäker om jag ska ha diskus nu för de ständiga vattenbytena verkar besvärligt... speciellt om man är bortrest och får lägga så mycket jobb till den som passar de..

            Kommentar

            Arbetssätt...