Laetacara dorsigera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Laetacara dorsigera

    Köpte den här cikliden på akvariumaktionen i helgen, är det någon som vet någonting om den?

  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    <pekpinne> samla info först, handla sen </pekpinne>

    Sydamerikansk Dvärgciklid, fredlig, vacker. Svårt att dra upp yngel då de är väldigt små. Typiska sydamerika vattenvärden. Blir ca 5cm

    bild: http://filaman.uni-kiel.de/Photos/Pi...4&what=species



    fish r friend

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3


      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • juli 2002
        • 106

        #4
        Jag viste ungefär vad det var, har jag inte helt fel är dom släkt med kurvcikliden, så jag utgick från att dom skulle ha ungefär likadant.

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • juli 2002
          • 106

          #5
          Har haft dom ett bra tag nu, de har blivit riktigt fina, nästtan helt svarta, men de har inte lekt ännu. Har någon några tips?

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • juni 2002
            • 212

            #6
            Jag har fått fram ett par stora kullar med Dorsinger. När jag har tröttnat på skötsel och låtit det bli skitigt i akvariena då fungerar det som bäst.Det kanske beror på att det blir mer mat i skiten efter gammla blad. Brukar ha ph på 6-6,5. Har fått fram yngel i sällskapsakvariet med så det är en trevlig fisk. Dom tar nykläckt artemia i början. Brukar använda liqvids dropar med. Så är det en liten latmask i mig. Köpper fryst nykläkt artemia dyrt men smidigt.
            Lasse.H

            Kommentar

            • Christer-A

              #7
              Jag har nyligen börjat om med akvarie efter många års paus. Har nu 250 l sällskapsakv. med sydamerikanska fiskar, bla 2 par Dorsiger. Bägge paren har nyligen lekt, men dessvärre så har de ätit upp rommen. Någon som har erfarenhet ?
              Har kanske för många fiskar (störigt ?). PH mellan 7-7.5. Kanske sänka PH ?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Det är rätt vanligt att ciklider äter upp de första lekarna - de måste lära sig hur man gör när man är förälder. Jag tror inte pH är nåt problem.

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Gör som Plåtis säger plus sänk PH så skall du se att det blir resultat plus att du skall ha mycket växter som kan skydda för angrep.Har två par som leker vad fjortonde dag i ett 540L sällskapsakv.I två år har dom hållit på,har aldrig haft så lekvilliga fiskar.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...