Btn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • september 2008
    • 63

    Btn

    Hej.
    Jag har precis slängt upp min första BTN någonsin och man måste ju som sagt ha debut någon gång.
    men det jag har gjort är att jag inte har klistrat fast den utan jag har skärt ut den så gott det går och sen lagt in den bara några centimeter från glaset som sagt men fiskarna kommer in bakom.
    är det ok att dom kan komma in där är då frågan och har ni några skötselråd på hur man ska sköta det vid städning utan att behöva dra upp hela btn för då blir det riktigt jobbigt.

    Tack i förhand
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Flyter inte btn moduler? Annars är det nog inga problem och jag tror inte du behöver ta bort den och rengöra. Du kan inte fixa cirkulation där då?

    Själv hittade jag nyss ett Sajica yngel bakom min BTN och lyckades fånga den rackaren för att flytta tillbaka den till rätt sida.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Risken är att den kommer att vrida sig o flyta upp med en väldig lyftkraft.
      Ja hade limmat dit den alla gånger
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jo limma borde ju vara bättre, men jag har hört att vissa tillverkares moduler och bakgrunder sjunker...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • september 2008
          • 63

          #5
          tack för tipsen .. hm nej den flytter inte upp utan den sitter på plats och har inte rört sig en enda gång. det är bara det att det fins en hyffast stort mellan rum mellan dom två delarna och där backom simmar fiskarna in hm dom dycker dock upp när det är dags att mata.

          okej så hur ofta behöver man tvätta en btn om man får fråga eller det är typ aldrig..
          jag slänger in lite alg medel för att förhindra så algerna äter upp allt där..

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Aldrig skulle jag säga och alger på BTN brukar bara bli snyggt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              #7
              Algmedel? Skaffa balans i akvariet, växter och malar så kommer det bli mkt bättre.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Vad är algmedel? funkar det som gödning så dom växer bättre????
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Om du har mycket växter och använder flytande CO2 så har det en dubbeleffekt av att det även döda vissa alger sägs det.

                  Sedan finns det rena algdödarmedel, men jag vill hålla med de andra att bäst är att se till att du har bra balans i akvariet så slipper du alger. det kan vara svårt att uppnå i ett mindre akvarium, men med några snabbväxande växter och bra belysning ska det inte vara några problem.

                  Hur stor burk har du?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Elvedin
                    Användare
                    • september 2008
                    • 63

                    #10
                    burken är på 240 liter.
                    jo jag hoppas och tror jag har bra ballans jag har snabbväxande växter någon växt ligger och flyter runt på ytan.
                    mallar som då ska vara där för att se till så att algerna sköter sig.
                    nja kan hålla med om att det kan nog bli snyggt med alger på btn men inte för mycket jag vill inte att det ska ta över.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      En sak med BTN är att den får inte sitta i spänn för att man slipper limma fast den med silicon
                      då den sväller nån procent ...... vilket betyder att någon ruta kan spricka
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Elvedin
                        Användare
                        • september 2008
                        • 63

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        En sak med BTN är att den får inte sitta i spänn för att man slipper limma fast den med silicon
                        då den sväller nån procent ...... vilket betyder att någon ruta kan spricka

                        hm det gäller även en btn som varit i vatten förut då kan jag tänka mig .. nja inte kul om en ruta spricker då granarna inte hade varit glada vid 240 liter på sitt tak hahah

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Beror på vilka grannar du har,men jag vet ingen som gillar regn inomhus
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Elvedin
                            Användare
                            • september 2008
                            • 63

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Beror på vilka grannar du har,men jag vet ingen som gillar regn inomhus


                            ja ellerhur hehe.. ja man får väll se då den dagen skulle komma gud förbjuder
                            hur förklarar man något sånt eee jo jag slarvade med akvariumet förlåt hehe

                            Kommentar

                            Arbetssätt...