Hjälp, mystisk sjukdom!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fre
    Användare
    • maj 2011
    • 5

    Hjälp, mystisk sjukdom!!!

    Hej!
    Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få med att försöka bota mina fiskar.
    Jag har ett 540 liters akvarium med ca 30 malawi. Jag köpte ca tio nya fiskar för snart tre veckor sedan och haft problem efter det.

    Det började med att en Aulonocara hane och en Placidochromis hane blev ovanligt bleka strax innan jag köpte de nya fiskarna vilket jag trodde berodde på att de hade för lite honor alt hanar. Därför gjorde jag mig av med ett gäng rödzebror och fyllde ut grupperna. Efter det blev alla fiskar utom mina msobo (6st) hängiga och höll sig vid bottnen. Jag bytte genast drygt 50 % av vattnet och saltade. Dagen efter var de fortfarande hängiga och jag medicinerade med octocin samt täckte över akvariet. När jag kollade till fiskarna under medicineringen såg jag vit trådaktig avföring.
    Efter medicinering enligt bruksanvisning verkade fiskarna inte bättre. De ville inte heller äta utan spottade ut maten (NLS). Bestämde mig för att medicinera igen men denna gång även med Aquafuran.

    Det blev emellertid inte heller denna gång någon förbättring utan fiskarna är fortfarande hängiga vid bottnen och spottar ut nls (alla utom msobo). Har denna vecka bytt vatten ca 40 % två gånger med tre dagars mellanrum och fortsatt att salta, men det blir ingen skillnad på dem.

    Matade ynglen med räkmix häromdagen och fick lite mycket på fingrarna så jag doppade handen i 540 litaren för att msobona skulle få lite mat (har inte matat alls under medicineringen) och då var plötsligt fler fiskar än msobona intresserade och åt utan att spotta ut den! Alla åt inte, men fler än när jag provat med NLS. De är dock fortfarande hängiga och bleka. De andas inte häftigt, är inte vid ytan utan vid botten och kan inte se något på dem förutom att färgerna har avtagit på nästan samtliga.

    Har den senaste veckan inte sett någon trådaktig avföring, men tyckt att någon kanske bajsat klumpaktigt.

    Matar mina yngel ur samma burk NLS som jag försökt ge i 540 litaren och de är galna i maten. Har rengjort mina filter ordentligt och all inredning har plockats ur och rengjorts förutom sanden. Har även efter medicinering satt in ett använt filter från annat akvarium som fungerar bra. Ingen har dött men de är inte sig själva och har snart inte ätit på tre veckor. VAD KAN DET VARA OCH VAD SKA JAG GÖRA?! SNÄLLA HJÄLP MEJ!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Usch vad tråkigt. Jag önskar jag kunde hjälpa till men jag står i princip helt idelös.

    Hur länge har akvariet varit igång?

    Vad har du i akvariet (material) liggunderlag? Annat?

    Någon annan förändring som du kan ha gjort?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Fre
      Användare
      • maj 2011
      • 5

      #3
      Tack för att du orkade läsa min långa historia DaRe!

      Har ca två veckor innan problemen började köpt ett nytt ytterfilter, men har hela tiden använt mig av två gamla innerfilter också (bytte ett av tre innerfilter mot ett nytt ytterfilter) hade tänkt att bara behålla ett innerfilter senare, men ville inte ha nitritproblem. La även in lite mer sand i akvariet i samband med detta, det är samma sand i ett annat akvarie som inte har problem. (vit sant från hornbach) Jag använde även undervattenssilikon i akvariet för att fästa modulerna bättre. Det var svart undervattenssilkon som skulle vara ofarligt, köpt på Akvarieleasing.
      Karet har varit igång i ca ett år och har haft fler fiskar tidigare.

      Jag har ett liggunderlag i karet som har varit i sedan start och är svart ganska tunnt, köpt på akvarielagret. Det skulle funka i akvariet sa de där. Jag har samma liggunderlag i ett annat akvarie som har varit igång ännu längre utan problem.

      Det borde inte vara vattnet eftersom jag har samma vatten i de andra akvarierna utan problem. De andra fiskarna har även fått samma mat.

      Är mycket tacksam för alla tips om vad det kan vara för fel!
      M.v.h.
      Fredrika

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Svårt att tro att dessa förändringar ska vara så negatoiva, men det var ju en del som ändrats.

        Den trådaktiga avföringen kanske tyder på bukvattensot. Fler som haft problem:http://www.ciklid.org/forum/showthre...ht=tr%E5daktig
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Fre
          Användare
          • maj 2011
          • 5

          #5
          Det var en intressant tråd du länkade till DaRe, tyvärr fick man ju inte reda på hur det löste sig.

          Jag tänkte också omedelbart på bukvattensot, och medicinerade två gånger mot det. Dels med octocin och dels med octocin och aquafuran en vecka efteråt. Men det har ju inte direkt blivit bättre.

          Ja det var en del förändringar, de gjordes samtidigt allihop och direkt efteråt märktes inget konstigt. Det verkar ju inte som förgiftning trots att nästan alla är smittade för vid förgiftning ska de väl dels andas häftigt och dels borde väl det märkas någon förbättring efter ett stort vattenbyte?

          Vågar inte mata så mycket med tanke på att jag har något konstigt i karet, men samtidigt har de ju knappt fått mat på snart tre veckor. Undrar varför de äter räkmix och inte NLS? Tack för ditt engegemang DaRe, jag är rådlös just nu!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Inte för att det är någon hjälp men nya fiskar = nya bakterier. Dina gamla fiskar har byggt upp en bakterieflora som de klarar av, de nya fiskarna kommer med helt nya grejer + att de nya fiskarna kommer till en miljö med bakterier de inte är vana vid. Då kan det bli så att både de gamla och de nya fiskarna blir sjuka.

            Nu låter det ju som att det kan ha varit något på gång redan innan du fick hem ny fisk. Åt samtliga fiskar innan?

            Mitt tips är att byta vatten och avvakta. Mata inte om det inte verkar som att de är intresserade. Det blir bara sämre vatten av mat som inte äts upp.

            En rekomendation för framtida inköp (nu vet ju inte jag hur du koppade in de nya fiskarna) som har funkat riktigt bra för mig är att:
            1. När de nya fiskarna kommit hem - byt 70% av vattnet i burken de ska gå i.
            2. Töm över påsarna med de nya fiskarna i hinkar, finns det inte tillräckligt mycket vatten i påsarna ta från burken de ska gå i, eller försök att få med mer vatten från burken i butiken/ hos odlaren.
            3. Salta lite och ha i Easy-life eller liknande i burken.
            4. Släck belysningen och ha den släckt minst ett dygn.
            5. Koppa i de nya fiskarna som vanligt fast i hinken.
            6. Häll INTE ner vattnet de kom med i din burk utan ta firrarna med håv.
            7. Mata inte på 3-4 dagar, bakterier vill också ha mat, även de dåliga

            Så brukar jag göra och det har funkat klockrent.

            Välkommen hit!

            //Erik

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Bra tips Erik, de ska jag anamma. Jag slarvar nog lite här och hälelr i vattnet från påsen trots att jag hört att man ska håva i firrarna.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Fre
                Användare
                • maj 2011
                • 5

                #8
                Tack för tipset om inkoppningen Erik! Det är ungefär så jag gör, tar aldrig vatten ifrån påsen och eftersom det var ganska dyrbara förvärv koppades dessa in mycket noggrant (annars kan jag vara lite slarvig med att släcka till exempel, man har ju så bråttom att få beundra sina nyförvärv.

                Innan jag köpte de nya fiskarna åt alla andra. Tyckte ju att några hanar var lite blekare än vanligt, men tänkte att det kanske berodde på grupperna.

                Så gott som alla började bli hängiga på kvällen efter inköpet.
                Jag medicinerade dagen efter (provade först stort vattenbyte och salt).
                Håller med om matningen, men det har iaf aldrig varit någon risk att något blir kvar för msobona (som fortfarande mår bra) äter gärna upp maten.

                Tror du också att det är buken alltså?

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #9
                  Tråkig läsning. Jag tror inte att buken är problemet. Buken är en långsam dödare. Den drabbar oftast bara en eller ett fåtal fiskar åtgången. Om någon fisk har fått buken i ditt kar så är det pga av det verkliga problemet och då hjälper inte medicin. Jag tror att det är något som förgiftar ditt vatten. Det verkar ju inte vara kloramin för då skulle även dina andra kar drabbas på samma sätt. Har läst några andra trådar där siliconet varit boven. Det kan ju vara så att tillverkaren har gjort fel och att det är antimögelmedel i siliconet.
                  Senast redigerad av HåE; 20 maj 2011, 14:59.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Bukvattensot kallar man ju typ alla sjukdommar där fisken inte äter för

                    Jag har ingen aning om vad det kan vara. Det är svårt att sätta en diagnos på firrar som man ser, ännu svårare blir det ju så här.

                    Men eftersom det började på kvällen efter inköpet så är det inte "bakteriemixen" som spökar. Det brukar ta lite längre tid. I så fall känns det som att fiskarna var sjuka redan tidigare.

                    Har du kollat på dom i butiken ifall de verkade pigga eller köpte du dom samma dag som du såg dom för första gången? Matar dom med samma mat i butiken som du gör hemma? NLS brukar iofs inte vara något problem.

                    Om du har fisk som äter, mata så mycket så att de som äter får i sig allt. När dom andra som inte äter börjar bli intresserade så är det bara att köra som vanligt.

                    Håll bra vatten och bra syresättning så har du gjort allt du kan för att det ska bli bra, mer kan man ju inte göra. Medicinera inte mer om du inte vet vad det är för sjukdom, det stressar bara fiskarna och slår ut de bra bakterierna = dåligt vatten = ännu mer stress.

                    Lycka till! Håller tummarna!

                    Kommentar

                    • sleepy
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 294

                      #11
                      Kollat de vanliga värderna igen?

                      Nirit
                      Ph
                      Temperatur (glöm inte att dubbel kolla med 2 termostater)

                      Kh
                      Nitrat

                      Det e väldigt lätt o påstå att man har rätt vatten, men lika lätt kan man missa ett vatten kvalite problem och tro att de e något elak sjukdom medans de e vattenvärderna det e fel på...
                      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                      Kommentar

                      Arbetssätt...