Löv i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    #16
    Nu jävlar har de plockats löv!!! Hittade även några riktigt schyssta större barkbitar, borde funka de med lr?? Mörkbrun sand, löv, bark, lite grenar, red moore,ekrötter, gråsten m.m
    kommer bli ett dystert kar de här
    1000l CA..... i trappen!!!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Hur går det Tony, har löven sjunkit? Bilder?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #18
        Ursprungligen postat av Pelle
        Håller med Mats och Wilhelm. Du behöver inte koka nåt som kommer från skog och mark. Det finns inga farliga bakterier där (inte för fiskar i alla fall), jag lovar!
        Jag har aldrig kokat en sten eller en rot som jag hittat i skogen. Inte heller sand som jag har tagit från stränder eller grustag har jag kokat. Detsamma med löv som man hittar. Bara sköljt med kallt eller ljummet vatten.
        Aldrig nåt problem med det!

        Det man ska se upp med att stoppa i akvariet är, Rötter och sten som du hittar i sjöar och vattendrag där det finns fisk. Då bör du torka ut stenar och rötter först. eller salta ner dem i en balja eller hink några dagar. Det finns nämligen annars risk att du får med karplöss, fiskiglar, hydror och annat kul om du har otur.
        Koka eller inte koka är ju ett intressant ämne som man kan fördjupa sig ytterligare i. Det verkar finnas någon slags ryggmärgsreaktion att det som finns i skogen måste kokas och att det är mycket tryggare med det man köper i zoobutiken. Det som man i första hand kan få in som är farligt är olika fisksjukdomar (för fiskarna) och salmonella, tuberkulos och en del protozoer (för akvaristen). Pelle har ju helt rätt i att en sjö innehåller betydligt fler fisksjukdomar än en skog, men varmt vatten är farligare än kallt, både för människa och tropisk fisk, så är det nåt som skall kokas alls så är det möjligen det man köper i affär. Nu är hanteringen i zoohandeln ganska bra, men den gamla regeln om karantänakvarier och allmän hygien (tvätta händerna efter att man rört akvarievatten och inte få vatten i mun/ansikte/sår) är ganska vettiga - men det är kanske så självklart att man inte ens behöver diskutera saken?

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #19
          Ursprungligen postat av Tony Tiger
          Grymt snyggt!! Vart hittar man "röd" ek?? Dålig koll på träslag
          Rödek, Quercus rubra, är ett nordamerikanskt träd som förekommer i parker och trädgårdar i Sverige.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #20
            Hej.
            Kan säga som så att tar jag något från sjö eller vattendrag så läger jag det i en balja med vatten och alun några dagar sedan sköljes det rikligt med friskt vatten.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            Arbetssätt...