Möbel till 600 eller 720?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Möbel till 600 eller 720?

    Hej!

    Det jag gillar/uppskattar hos möbelkar är att deras bänkar i regel är höga så att akvariet kommer högre upp. vilket enligt mig ger tryggare fiskar och snabbare vattenbyten. Skall köpa ett akvarium på 2meter dvs 600 eller 720L troligen ett aluramsakvarie. Problemet är att jag inte gillar den aluramställningen som dom oftast står på, Dom är för låga och saknar förvaringsutrymmen. Har kikat på t, ex pwss sida vilka möbler som finns till 2 meters akvarium och det finns men dom är bara 50 eller max 60cm höga.

    Så frågan är om det finns någon annan möbel, ej nödvändigtvis en akvariemöbel som man kan använda för detta ändamål? Typ köksbänk eller liknande. Tips mottages tacksamt!

    Vh Ronny
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Beställ ett med högre ben vilket jag har gjorde till mitt 540.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag har en stålram till mitt så ett plåtslageri kan nog fixa det till vilken höjd du vill.

      En vanlig möbel kan få svårt att hantera 1 ton.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av doohan
        Hej!

        Det jag gillar/uppskattar hos möbelkar är att deras bänkar i regel är höga så att akvariet kommer högre upp. vilket enligt mig ger tryggare fiskar och snabbare vattenbyten. Skall köpa ett akvarium på 2meter dvs 600 eller 720L troligen ett aluramsakvarie. Problemet är att jag inte gillar den aluramställningen som dom oftast står på, Dom är för låga och saknar förvaringsutrymmen. Har kikat på t, ex pwss sida vilka möbler som finns till 2 meters akvarium och det finns men dom är bara 50 eller max 60cm höga.

        Så frågan är om det finns någon annan möbel, ej nödvändigtvis en akvariemöbel som man kan använda för detta ändamål? Typ köksbänk eller liknande. Tips mottages tacksamt!

        Vh Ronny
        Dom flesta bänkar som finns i trä med skåp är mellan 60-70cm
        gör själv eller var beredd att betala ett högre pris ....för egna mått
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Jag

          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Dom flesta bänkar som finns i trä med skåp är mellan 60-70cm
          gör själv eller var beredd att betala ett högre pris ....för egna mått
          tycker att 70cm är ok, men inte lägre. Har sett att till de kortare akvriumen typ 540L så fins det relativt höga bänkar att köpa, Men för de på 2m har jag inte sett någon som ligger på 70+

          Hur höga är Diversa,s möbel till deras 2m akvarium?

          Tack för era förslag.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av doohan
            tycker att 70cm är ok, men inte lägre. Har sett att till de kortare akvriumen typ 540L så fins det relativt höga bänkar att köpa, Men för de på 2m har jag inte sett någon som ligger på 70+

            Hur höga är Diversa,s möbel till deras 2m akvarium?

            Tack för era förslag.
            Om bänken är för låg gör högre akvarium ???
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Underskåp till vanlig köksinredning är exakt 700 hög, sen tillkommer eventuell sockel och bänkskiva. De e bara åka ut till ikea och inhandla.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Njaa

                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Om bänken är för låg gör högre akvarium ???
                det blir ett standard 720 eller 600, så det blir bänken som får bli hög.

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  Jag

                  Ursprungligen postat av tege
                  Underskåp till vanlig köksinredning är exakt 700 hög, sen tillkommer eventuell sockel och bänkskiva. De e bara åka ut till ikea och inhandla.
                  ska faktiskt åka dit å kika vad som finns. Som tur är har jag lite tid på mig att fixa detta då firrarna bara är ca 3-5cm, o kan då gå i mitt 400L en bit in på hösten utan problem. Men jag tänkte vara ute i tid så jag är redo när jag hittar rätt akvarie

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Kan bli riktigt bra med köksskåp. Det här projektet blev ju maffigt och snyggt.

                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • pny
                      Användare
                      • april 2002
                      • 210

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåE
                      Kan bli riktigt bra med köksskåp. Det här projektet blev ju maffigt och snyggt.

                      http://www.pny.se/aquarium/diy_aquarium_stand.php
                      Det där är inte köksskåp... bara köksluckor utanpå en egen stomme.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Om man inte finner eller har en enligt eget tycke tillräckligt hög möbel avsedd för ett akvarium samt dess vikt bör det väl rimligen vara enklast att bygga en sockel att placera under en möbel som är just det!? Tråkigt samt kanske även aningen förfulande av möbeln... (Blir nog dock diskret med rätt färg om den inte är alltför hög) Men betydligt smidigare och tryggare än att behöva moderera om t.ex köksinredning för ett nytt ändamål. Skall dock erkänna att jag vid flera tillfällen sett akvarier ståendes på köksskåp mm - Vilket har sett snyggt och stilrent ut... Men det har då krävts en hel del jobb med förstärkningar etc etc och även i de fallen har ju skåpen i regel varit placerade på en sockel. (Alternativt fått ben ditskruvade)


                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          #13
                          Ursprungligen postat av pny
                          Det där är inte köksskåp... bara köksluckor utanpå en egen stomme.
                          Jo, men utseendemässigt blir designen snarlik.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...