Liten ventralis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Liten ventralis?

    Efter Ad Konings föredrag blev man ju lite inspirerad!
    Finns det någon ventralis som inte blir så stor, det lämpligaste vore om den blev runt 10 cm! Jag har ett 600 liters att tillgå, men där skall jag också ha Multisar och eventuellt Leptosomor.

    # 374
    // Magnus
    // Magnus Arvidsson
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Ventralisar blir inte alltid så hemskt stora.. Cyathopharynxerna är klart större. En bra balanserad grupp får definitivt plats i ett 600l. Multisar kan du stoppa i utan att oroa dig, med leptosomor blir det trängre. Min erfarenhet (som inte är så värst stor) säger att sandlekare ska gå så ensamma som möjligt. De är faktiskt ganska lika troffar i många avseenden.

    Ophtalmotilapia-hälsningar,
    Rasmus

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Då får jag troligen lägga ned planerna på ventralis-varianterna, av någon anledning är jag grymt sugen på leptosomor, alternativt Paracyprichromis nigripinnis.

      # 374
      // Magnus
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Den här artikeln beskriver faktiskt ett kar med precis de arter du tänkt hålla: http://www.cichlidae.com/tanks/t030.html



        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Tack, det var en mycket intressant artikel! Vi får väl se hur det blir när den dagen kommer. Tyvär är det ekonomin som bestämmer mycket.

          # 374
          // Magnus
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Jag vet inte om du sett den här artikeln på www.firren.com..?
            Han säljer ju både ventralis "sumbu" och leptosomor. Utinta dessutom, som ju i mitt tyckte är en av de finaste!
            -----------------------------------------------------------
            Säljes
            Diverse Tanganyika och Malawiyngel till salu, bl.a: Lepidolamprologus meeli, Lamprologus kungweensis,Lamprologus brichardi "Daffodil", Neolamprologus marunguensis, Neolamprologus caudopunctatus "Red Fin", Neolamprologus mustax "Orange", Cyphotilapia frontosa, Ophthalmotilapia ventralis "Sumbu", Altolamprologus compressiceps "Yellow Head", Tropheus duboisi, Callochromis pleurospilus "Tanzania", Cyprichromis leptosoma "Utinta Flourocent", Nimbochromis venustus, Aulonocara sp."Röd Rubin", Aulonocara sp."Orange Blotch". Humana priser, hör av dig om du hittar något du är intresserad av.
            Ola Johannesson <ola@transten.se>
            Landskrona, Sverige, - Tue Apr 1 9:29:55 2003

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Jo, han hade ungefär allt jag behöver, man får väl se vad han kan erbjuda när det väl blir aktuellt! Annars är Nols ciklidhobby en pålitlig affär!

              # 374
              // Magnus
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              Arbetssätt...