Sjukdom. Gälparasit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Sjukdom. Gälparasit?

    Sedan drygt en vecka har min gamle Hemichromis sp Bangui-hane ett utstående gällock. Jag tycker det ser ut som det är en köttig tumör under gällocket, men det kanske är en hudflik/gälmembran som helt normalt ser ut så när gällocket spärras ut maximalt?

    Jag har tidigare sett gälparasiter på diskus, där ett gällock stod ut, men om jag minns rätt såg det inte ut så här under gällocket, men jag kan minnas fel.

    Vad tror ni? Är det en parasit? Eller vad?

    Fisken verkar helt opåverkad. Under tiden han haft detta har en lekt av en hona.

    Jag har inte introducerat någon ny fisk i akvariet sedan i november. Jag satte dock i några nya växter, som jag fått av en annan akvarist, för ca två veckor sedan, om det nu skulle kunna vara en ev smittväg.

    Edit: stavar som en kråka...
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 07 maj 2011, 15:21. Anledning: stavfel
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Ingen som har några tankar om detta?

    PS. väldigt irriterande att det rättade stavfelet i rubriken inte ändras i forumlistningen.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      fixade till det nu!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Aldrig sett något sådant. Kan det vara cancer?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • september 2008
          • 168

          #5
          Tråkigt när sådant händer.

          Kan vara någon viral diseases som tyvärr inte går att bota. Jag åkte på något liknande på min c.spilorhynchus. Det gick i perioder. Ibland växte det massa konstigt på fisken för att 3 månader efter försvinna i någon vecka för att sedan börja om cykeln. Efter mycket googlande så visade det sig vara någon form av cancer som inte gick att bota. Förövrigt så lekte fisken och mådde bra.

          Efter försök med ett dussintal mediciner så avlivade jag den pga ev smittningsrisk.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Hej
            Först och främst, tack för svaren!

            Tänkte bara komma med lite uppföljning. Fisken lever ännu, drygt tre månader senare. Sedan jag postade detta har han lekt av både sin ursprungliga hona och även en av sina döttrar. Han har haft god aptit och tycks inte ha haft några men av sin tumör. Den har varit konstant i storlek.

            De sista veckorna har han dock tacklat av, magrat lite och ser sliten ut. Jag sätter inte nödvändigtvis detta direkt samband med tumören.

            Fisken är relativt gammal, jag köpte den i Köpenhamn i februari 2007 (4,5 år sedan http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55159), och då var den minst 6 månader men snarare närmare ett år av storleken att döma.

            Dessutom har jag matat mycket sparsamt under semestern, med flera veckors uppehåll ibland när jag varit bortrest. Samtidigt har akvarievattnet varit varmare nu på sommaren. Att äldre fiskar tacklar av just på sommaren under dessa omständigheter tycker jag mig ha sett tidigare.

            Ingen av de andra fiskarna har drabbats av något liknande.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Det vore ju onekligen intressant att få klarhet i vad det är?
              Tumör, parasit, virus (Herpes eller annat),...,
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...