Apistogramma, rätt eller fel hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #16
    Ursprungligen postat av Gullberg
    Först bilder på honan? som går med hanen, han skymtar på en bild, han ville inte bli fotad. får prova mera imorgon.

    sedan fisk x som då troligen är MisterX och inte MissX

    MisterX är definitivt en Miss och inte heller "X". Hon är helt klart samma art som Agassizi honan som syns på de första bilderna. Den första honan ser enormt tanig ut, Helt insjunken buk och alldeles för smal. Honan på de sista bilderna har rom i buken och ser helt ok ut. Agassizi honor ser för det mesta ut så där.
    Mata upp första honan med levande artemia, eller med levande mygglarver (hitta nåt dike och håva! ) Om ett par veckor kommer hon att se helt annorlunda ut !

    Kommentar

    • Gullberg
      Användare
      • april 2011
      • 55

      #17
      Jo hon var/är väldigt tunn men hon åt ordentligt idag, fick cyclops och det verkade smaka bra. hon försökte norpa åt sig några bitar tubifex från malarna men det blev för stora bitar så de fick hon inte ner.

      två honor alltså ändå? den andra honan ( den trinda) har väldigt slitna fenor och ser ut att ha fått ett rejält bett i munnen, hänger en bit snett där. tror ni det kan ordna till sig eller blir det Miss Scarface för alltid?

      Ska jag låta de gå för sig tills de ätit upp sig eller släppa ihop dem på en gång?

      Som sagt inga bilder på hanen än, men han är väldigt lik denna:
      Senast redigerad av Gullberg; 06 maj 2011, 22:24.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #18
        Ursprungligen postat av Mats
        Hej.
        Får nog hålla med Pelle.Hanar kan se ut som honor när det finns en dominant hane.
        mvh Mats
        Jag stöttar Pelles teori. Egentligen borde Apistos i affärer i hållas i grupp utan i någons slags singelkar som man brukar göra med Kampfisk. Enligt min erfarenhet är typ 50% av alla fiskar som säljs som honor faktiskt skenhanar. Enda säkra sättet att få reda på vilka som är hanar är att låta varje fisk få gå i par med en säker hona som lagt rom. Efter ett par veckor både växer de till i storlek och byter färger till hanar om det är skenhonor.

        I ditt fall skulle jag vilja säga att du har en säker hona och en mager hona eller skenhane i den andra. Har du fler kar? I så fall tycker jag du ska flytta din säkra hane dit ett tag och se vad som händer.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Gullberg
          Användare
          • april 2011
          • 55

          #19
          Jo jag har 3 akvarier just nu och den "trinda" honan? ( nu blev jag ju lite förvirrad igen haha) går i ett annat kar med lite guppy, ah ok inte så lite kanske , en massa yngel men det kanske kan smaka bra för henne/honom.

          Den magra saken går med hanen, tror du alltså att den kan vara en hane? hmm, jag skulle kunna flytta den också , jag har ett tomt akvarie som jag kan använda.

          ska försöka ta bilder på hanen i eftermiddag.

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #20
            Ursprungligen postat av Gullberg
            Jo jag har 3 akvarier just nu och den "trinda" honan? ( nu blev jag ju lite förvirrad igen haha) går i ett annat kar med lite guppy, ah ok inte så lite kanske , en massa yngel men det kanske kan smaka bra för henne/honom.

            Den magra saken går med hanen, tror du alltså att den kan vara en hane? hmm, jag skulle kunna flytta den också , jag har ett tomt akvarie som jag kan använda.

            ska försöka ta bilder på hanen i eftermiddag.
            Så här skulle jag ha gjort: Jag hade flyttat den trinda honan till hanen, hon ser ut att kunna leka snart också. (jag är 100% säker på att det är en hona!) Däremot skulle jag flyttat den magra honan till guppy akvariet, och matat upp henne några månader.
            Senast redigerad av Pelle; 07 maj 2011, 12:31.

            Kommentar

            • Gullberg
              Användare
              • april 2011
              • 55

              #21
              Får nog bli så som du föreslår, återstår bara problemet att få tag i henne

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #22
                Ursprungligen postat av Gullberg
                Får nog bli så som du föreslår, återstår bara problemet att få tag i henne
                Tänd akvariet mitt i natten när akvariet har varit helmörkt i ett par timmar. Då är det lätt att fånga upp fiskar. De är helt paralyserade 10-20 sekunder....

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #23
                  Jag tycker du ska flytta bort hanen och och se vad det blir av den magra honan om hon får gå med den trinda. Det är enda sättet att snabbt utesluta en skenhane.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Gullberg
                    Användare
                    • april 2011
                    • 55

                    #24
                    Nu har jag flyttat ihop den "trinda" med hanen och flyttat den magra stackaren till ett eget kar. Hon verkar trivas där , tog cyklops ganska omgående och verkade äta hyggligt.

                    Hanen och den andra "honan" rök ihop direkt och markerade båda tills hanen vek ner sig och drog iväg, efter en stund var det tvärtom och honan verkade undergiven och hanen började färga ut. Nu har "honan" tagit plats i en rot och simmar emellanåt bort till hanen och kollar läget. Bra eller dåligt?

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #25
                      bra!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #26
                        -Kul att saker o ting ordnat sig. -Hann inte nämna något ,som inte blivit nämnt..-Men hur i helskotta trodde Du att ena honan var en Nannocara? Killarna o Tjejerna på A.L. är HÖGST kompetenta. -Lita på mej, att de aldrig skulle göra en sådan miss ;-)

                        Kommentar

                        • Gullberg
                          Användare
                          • april 2011
                          • 55

                          #27
                          hur jag trodde det? de två honor som låg i påsen såg ut som natt och dag och personalen kunde inte själva peka ut vad som var en agazizzihona eller en nannacarahona...det var först när en äldre herre dök upp och ingav mera förtroende som jag faktiskt bestämde mig för att våga handla den här varianten, annars hade det blivit en vanlig "red" för de gick ensamma i sitt kar. Jag har faktiskt haft nannacara tidigare och den honan som var äldre och utfärgad såg inte ut som de ungfiskar som gick i deras försäljningskar, normalt så ska det ju inte vara svårt att skilja dem åt, men men, nu verkar allt vara ok förutom att man kanske kan tycka att de inte skulle sålt den ena honana till mig alls med tanke på det erbarmerliga skick som hon är i. Nu är ju jag av åsikten att fisk ska kosta, för då tar man bättre hand om dem, men då ska det också vara en bra kvalitet, det är ju lite därför man är beredd att åka långt och betala mera...
                          Senast redigerad av Gullberg; 08 maj 2011, 09:44.

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #28
                            För att inte hela personalen ska behöva drömma mardrömmar om detta vill jag nämna att de flesta i styrkan med lätthet skiljer på dessa arter. Du måste haft lite otur tyvärr med de som jobbade just då.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Gullberg
                              Användare
                              • april 2011
                              • 55

                              #29
                              Jag tolkar det som att du arbetar på akvarielagret? Nej de behöver nog inte ha mardrömmar, jag tyckte det var lite knepigt själv att se skillnad. Men båda honorna,för det är jag nu övertygad om att det är, efter att i lugn och ro kunnat titta på dem, mår bra och äter med god aptit. Den utarmade stackaren piggar nog på sig efter ett par veckor.

                              Överlag så tycker jag Akvarielagret är en fantastisk butik med fräscha akvarier, bra sortiment och kunnig personal, det är just därför jag är beredd att åka 12mil dit till skillnad från butikerna häromkring som allihop borde åka på studiebesök till akvarielagret...

                              Daniel

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                #30
                                Ursprungligen postat av Gullberg
                                Nu har jag flyttat ihop den "trinda" med hanen och flyttat den magra stackaren till ett eget kar. Hon verkar trivas där , tog cyklops ganska omgående och verkade äta hyggligt.

                                Hanen och den andra "honan" rök ihop direkt och markerade båda tills hanen vek ner sig och drog iväg, efter en stund var det tvärtom och honan verkade undergiven och hanen började färga ut. Nu har "honan" tagit plats i en rot och simmar emellanåt bort till hanen och kollar läget. Bra eller dåligt?

                                Kul att det utvecklar sig som det ska! Om det bara finns en lämplig håla eller grotta av något slag, så brukar det kunna bli en lek ganska snart. Tänk bara på att ha lite tålamod. Det är inte säkert att de första lekarna lyckas. Och Agassizi är inte heller den mest lättodlade Apiston. För att rommen ska kläckas bra så kan man vara tvungen att sänka PH en hel del. Men man vet aldrig, de kanske lyckas på första försöket!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...