Fluga som sprutar levande larver i ögonen på folk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Fluga som sprutar levande larver i ögonen på folk

    Jag satt och slölyssnade på radion och hörde att de hade hittat en fluga som såg ut som en liten humla och som sprutade levande hullingförsedda levande larver i ögonen på folk.

    Undrar i vilket tropiskt land det kan vara tänkte jag och så sa de... Småland! Argh!

    Det står om äcklet i DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/lar...sprids-soderut
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Gäst

    #2
    Där ser man...

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Yack.

      påminner mig om de larver vi fick då vi var i Etiopien för ett gäng år sedan. De la larver i sängkläder och på nätterna kläcktes larverna och kröp in i huden. där åt de kött tills de blev 5-7 cm långa. Redan som små kunde man se dem krypa under huden. klämde man sönder dem fick några allergiska reaktioner. Min faster åkte till sjukhus i Uppsala (dvs tillbaka till Sverige) första gången det hände och läkarna klämde sönder den 5 cm stor larven och hon fick akut uppsvullnad av halsen och kunde inte andas till de skar upp halsen på henne. Blähh
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Här finns det lite mer att läsa om http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3...sprids-soderut

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Yack.

          påminner mig om de larver vi fick då vi var i Etiopien för ett gäng år sedan. De la larver i sängkläder och på nätterna kläcktes larverna och kröp in i huden. där åt de kött tills de blev 5-7 cm långa. Redan som små kunde man se dem krypa under huden. klämde man sönder dem fick några allergiska reaktioner. Min faster åkte till sjukhus i Uppsala (dvs tillbaka till Sverige) första gången det hände och läkarna klämde sönder den 5 cm stor larven och hon fick akut uppsvullnad av halsen och kunde inte andas till de skar upp halsen på henne. Blähh
          Ouch... En googling tyder på att det handlar om någon art av vad som på engelska kallas Botfly. Enligt wikipedia äter parasiten av värdens kött... och vissa speciella delar...
          They do not kill the host animal, and thus are true parasites (though some species of rodent-infesting botflies do consume the host's testes/ovaries).
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Japp de kräks upp en sörja som löser upp köttet och suger i sig det. Just marvelous!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Jisses va äckligt!
              //Kaj

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Hmm. Får samma känsla av det ovanstående som en ståuppare uttryckte sig om flygning. "Kaptenen meddelar att vi just nu befinner oss på 10 000 m höjd - det vill jag inte veta!!" Jag och strutsarna, huvudet i sanden... *s*
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Hehe, kan inte annat än skriva under på det också. Samtidigt finns en kittlande nyfikenhet kring vad naturen har ett erbjuda...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    #10
                    Enligt ett nyhetsinslag jag hörde hade personen varit "ute och plockat lingon". Det kan knappast ha skett nyligen altså?

                    Lite tidigare råkade jag ut för följande. 1976 fick jag en större svullnad på ena stortån (vistades i Kigoma i ca 40 dagar i sträck p g a sviterna efter en brusten blindtarm) Enligt sjukvårdaren på medicinkliniken så var det en "sandloppa" som lagt sina ägg under min stortånagel och nu hade larverna börjat att växa till sig. Sjukvårdaren sa att minst problem blev det om jag lät det vara och lät larverna krypa ut själva. Nåväl jag är inte den sorten så det blev en vass kniv varmed jag kapade toppen på stortån och fixade till ett lagom stort hål så att jag likt en kaviartub kunde klämma ut larverna. Lite "konjagi" (Tanzaniskt odrickbar sprit) fick fungera som desinfektion. Jag fick antibiotikasprutor i baken varje dag just då eftersom jag botade sviterna av en brusten blindtarm. Kigoma var kanske 1976 inte det bästa stället att laga ett öppet operationssår men det man inte dör av gör en starkare säger dom.
                    Senast redigerad av Lars Andersson; 06 maj 2011, 09:17. Anledning: Särskrivningsjukan botades
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Herregud! Och du gillar att åka dit. antar att fördelarna väger upp nackdelarna
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Lars Andersson
                        NCS Medlem
                        • oktober 2002
                        • 601

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Herregud! Och du gillar att åka dit. antar att fördelarna väger upp nackdelarna
                        Ja, jag älskar Afrika. Jag var under den perioden ett antal ggr i Afrika. Just den ovan beskrivna resan var min fru Berit med på. I Kigoma var även Gunnar Berglund (Umeå) och hans flickvän Inga Britta just då. Utan dessa tre personer hade jag troligen inte varit med nu. Till följd fick denna resa, den enda so far som det gick riktigt illa, att Berit aldrig varit med mig i Afrika sedan dess och att jag därigen om själv kunnat lägga dubbelt så mycket pengar på afrikaresor som om hon skulle varit med på alla. Som man säger "ingenting ont som inte för nåt gott med sig"
                        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                        Kommentar

                        Arbetssätt...