Vilka växter går att binda fast på rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Vilka växter går att binda fast på rot?

    Funderar på att göra något snyggt med en mangroove-rot och funderar på vilka växter som kan växa fast på en sån
  • Tulle89
    Användare
    • augusti 2006
    • 239

    #2
    Ursprungligen postat av aejohansson
    Funderar på att göra något snyggt med en mangroove-rot och funderar på vilka växter som kan växa fast på en sån
    Finns säkert en massa men de första och vanligaste jag tänker på är javaormbunke och anubias. Även javamossa (och andra mossor för den delen) går att binda fast
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Mumin
      Användare
      • mars 2011
      • 69

      #3
      Växter med jordstam, som alltså växer på samma sätt som Anubias. Växter med tunna, vanliga rötter går inte att binda fast så eftersom stjälkar och rötter är gjorda för att stå i ett substrat.

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Växter med jordstam, som alltså växer på samma sätt som Anubias. Växter med tunna, vanliga rötter går inte att binda fast så eftersom stjälkar och rötter är gjorda för att stå i ett substrat.
        Nu tror jag du är ute på djupt vatten

        Citerar från zoopets växtarkiv om anubias:

        "Lämpligast ”planterar” man denna växt på en sten eller liten trärot som rötterna får växa fast på. Detta gör man genom att binda fast den med hjälp av en fisklina. När väl rötterna fäst kan man plocka bort linan. Man kan också plantera den i bottenmaterialet, men då måste man se till att inte rotfästet täcks av grus, eftersom denna annars kan ruttna."

        Har själv anubias stående både i bottensubstrat (rötter i substrat, stjälk ovan) och som sitter fast i både rötter och i stenar. Dessa har vuxit fast med rötterna och sitter således helt utan lina.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Alla mina anubias sitter som berg på rötter och en på en sten, men de tar längre tid att växa fast jämfört med andra växter.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #6
            Monoselenium tenerum är trevlig. Fast det är väl en mossa, inte en växt.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mumin
              Användare
              • mars 2011
              • 69

              #7
              Ursprungligen postat av Tulle89
              Nu tror jag du är ute på djupt vatten

              Citerar från zoopets växtarkiv om anubias:

              "Lämpligast ”planterar” man denna växt på en sten eller liten trärot som rötterna får växa fast på. Detta gör man genom att binda fast den med hjälp av en fisklina. När väl rötterna fäst kan man plocka bort linan. Man kan också plantera den i bottenmaterialet, men då måste man se till att inte rotfästet täcks av grus, eftersom denna annars kan ruttna."

              Har själv anubias stående både i bottensubstrat (rötter i substrat, stjälk ovan) och som sitter fast i både rötter och i stenar. Dessa har vuxit fast med rötterna och sitter således helt utan lina.

              Trådskaparen frågade efter vilka växter som kan växa fast på en mangroverot ,inte huruvida Anubias måste sitta på en rot eller kan planteras i bottensubstrat, så på vilket sätt är jag ute på djupt vatten?

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Trådskaparen frågade efter vilka växter som kan växa fast på en mangroverot ,inte huruvida Anubias måste sitta på en rot eller kan planteras i bottensubstrat, så på vilket sätt är jag ute på djupt vatten?
                Jag ber så hemsk mycket om ursäkt! Läste ditt inlägg helt knasigt ser jag nu

                Läste det som du skrev att anubias också tillhörde andra delen av ditt inlägg, alltså att de inte skulle gå att binda fast.

                Då är det alltså jag som är ute och fumlar i det blå nu

                Sträcker upp handen, säger jag tar det på mig och skäms lite och hoppas det är okej mumin!
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • Mumin
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 69

                  #9
                  Det är helt okej!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...