Ställningsbygge...svetsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ställningsbygge...svetsning?

    Jag skall göra en ställning åt två stycken 105L som skall stå ovanpå varandra. Nu vet jag inte vart jag kan finna material som är stabilt nog till detta samt vart jag kan få materialet svetsat. Om någon kan ge mig tips så är jag väldigt tacksam.

    Jag vill inte göra av trä då jag är orolig över kapaciteten att hålla formen en längre tid utan att svikta eller bli skevt. Med tanke på att man hanterar en del vatten med akvarieskötsel så finns en risk med träslag.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 105L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    gå till en bilverkstad, en plåtslagare, bygghandel eller någon form av fabrik. vanliga fyrkants-rör duger bra. trä håller också bra, bara att lackbehandla det noggrant innan man tar det i bruk.

    MVH Simon

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag har själv byggt ställningar i trä för mina burkar på allt mellan 70 och 1000 liter. Vill nog påstå att det fungerar utmärkt förutsatt att du behandlar materialet med något vattenavvisande.



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Är det någon som har en ritning på en konstruktion som håller den tyngd jag vill ha.

        Finns det inte färdigbehandlat trä som man kan använda sig av eller måste man behandla materialet själv?

        Vore glad med tips på dimensioner och material...fyrkantsrör vet jag ju redan, men jag syftar mer på trämaterial nu. Funderar på att, trots allt, bygga i trämaterial.

        Stefan

        375L Malawi
        2st 105L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

        Kommentar

        • Phlyg
          Användare
          • september 2002
          • 41

          #5
          Tjena..

          Ta en titt på

          De säljer alluställningsdelar i sin webshop.. dessa kan man få kapade till den längs man vill ha.

          Angående trä så häller det mycket mer änn man tror. Jag hadde själv mina två 250 akvarium i en stäkkning byggs av 45x75 regelvirke.
          Viktiga är att den är rak och har ett bra stöd för botten på akvariet.

          Angående ytbehandling står vanligt regelvirke emot väta bra, men de kan med fördel betsas med ex mahognybets och sedan lackas. Detta blir mycket snyggt för de pengar de kistar. Obs skruva i stället för att spika ! Har sett en spikad bänk en gång och den var inte inte på när lika hållfast som skruvad.



          Mvh ERik
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            Jag har använt hyllan Sten från IKEA till mina yngelkar. Varje hylla klarar 500kg. Däremot vet jag inte om den är stor nog till dig. Har inte måtten i huvudet.


            MVH
            /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag kontaktade Hjortgatans, men jag tyckte slutpriset blev för högt och då väljer jag istället att försöka mig på egen tillverkning.

              Tack för alla råd och tips!

              Stefan

              375L Malawi
              2st 105L
              Ungdjur/Yngel
              1st 16L Yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...