Global warming?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Global warming?

    I dag kl 08:30 snöade det. Och om jag inte, likt nästan alla svenskar, trodde blint på auktoriteter, skulle jag konstatera att vi går mot en ny istid snarare än att vi har en global uppbärmning.

    Vad jag gjorde ute klockan 08:30? Jag tände i vedpannan. Det var 1 plusgrad invid husväggen.

    Global warming?
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #2
    Hallå...det är inte Global Warming längre...det är Climate Change. HA! HA! HA!
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Snöar även i sthlm.

      Tänk; Värmen har gjort att polerna smälter och lämpar ut sötvatten i atlanten som pressar ned det salta vattnet som kommer med golfströmmen som då tar en djupare väg och tvingas in i andra mönster. Dvs detta varma salta vatten värmer inte längre upp vårt nordliga land.

      Men jag vet nada om detta...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Växthus effekten kommer att göra att snitttemperaturen på jorden ökar, utanför ditt hus har jag inte sett någon forskning på.

        All co2 (och andra gaser) i atmosfären skapar som ett täcke runt jorden, detta håller värmen kvar runt jorden istället för att det släpps ut i atmosfären. (Tänk en molnig natt i jämförelse med en molnfri.) När co2 nivåerna ökar kommer den "instängda" värmen öka och således temperaturen på jorden. Det finns inget att ifrågasätta, det kommer att hända vilket man inser om man läser på lite djupare. Nu vet jag i och för sig inte om du skämtar.

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre_N
          Växthus effekten kommer att göra att snitttemperaturen på jorden ökar, utanför ditt hus har jag inte sett någon forskning på.

          All co2 (och andra gaser) i atmosfären skapar som ett täcke runt jorden, detta håller värmen kvar runt jorden istället för att det släpps ut i atmosfären. (Tänk en molnig natt i jämförelse med en molnfri.) När co2 nivåerna ökar kommer den "instängda" värmen öka och således temperaturen på jorden. Det finns inget att ifrågasätta, det kommer att hända vilket man inser om man läser på lite djupare. Nu vet jag i och för sig inte om du skämtar.
          "och andra gaser" bidrog med en medans jag läste ditt inlägg.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre_N
            Nu vet jag i och för sig inte om du skämtar.
            Nåväl, det vet inte knappt jag heller. Men djävligt kallt är det och det snöar fortfarande.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Det känns ungefär som när vinden vänder och djupvatten kommer upp till ytan mitt i sommaren. Förfärligt hursomhelst, men dippen i temperatur i början av den här veckan har funnits med i väderprognosen i säkert en vecka. Eftersom det stämde får vi hoppas att det även stämmer att det blir varm igen redan om någon dag.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                På en skolavslutning när jag gick i högstadiet i Skåne tidigt 70-tal snöade det utan att man ens tänkte på att en ny istid var på g. Eller något annat klimatfel heller för den delen.
                /Kaj

                Kommentar

                • Norrland
                  Användare
                  • december 2009
                  • 557

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  På en skolavslutning när jag gick i högstadiet i Skåne tidigt 70-tal snöade det utan att man ens tänkte på att en ny istid var på g. Eller något annat klimatfel heller för den delen.
                  /Kaj
                  Sedan 1895 har klimat mupparna gnällt och grinat mellan global istid och global brasa – ibland samtidigt.
                  Mellan 1895 och 1930 grinade median om en kommande istid.
                  Mellan 1920 och 1960 bölade median om global warming.
                  Mellan 1950 och 1970 …ice age.
                  Al Gore – Global Warming.

                  Allt detta senaste 100 åren. Ganska underhållande.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Norrland
                    Sedan 1895 har klimat mupparna gnällt och grinat mellan global istid och global brasa – ibland samtidigt.
                    Mellan 1895 och 1930 grinade median om en kommande istid.
                    Mellan 1920 och 1960 bölade median om global warming.
                    Mellan 1950 och 1970 …ice age.
                    Al Gore – Global Warming.

                    Allt detta senaste 100 åren. Ganska underhållande.
                    Jo, inte för att vi inte ska bry oss om miljöförstöring, men vi saknar perspektiv ibland. En del verkar bedöma de senaste åren som en slags trend och det funkar om man snackar mode och platt-tv men snackar vi klimat får vi nog lyfta näsan och kolla på lite längte tidsrymder - typ 1000 år eller mer, kanske 10 000 år.
                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Jo, inte för att vi inte ska bry oss om miljöförstöring, men vi saknar perspektiv ibland. En del verkar bedöma de senaste åren som en slags trend och det funkar om man snackar mode och platt-tv men snackar vi klimat får vi nog lyfta näsan och kolla på lite längte tidsrymder - typ 1000 år eller mer, kanske 10 000 år.
                      //Kaj
                      Håller med Dig.
                      Medieval Warm Period - 900 AD to 1300 AD
                      Little Ice Age - 1500 to 1850

                      Beprövad och bra data.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Norrland
                        Sedan 1895 har klimat mupparna gnällt och grinat mellan global istid och global brasa – ibland samtidigt.
                        Mellan 1895 och 1930 grinade median om en kommande istid.
                        Mellan 1920 och 1960 bölade median om global warming.
                        Mellan 1950 och 1970 …ice age.
                        Al Gore – Global Warming.

                        Allt detta senaste 100 åren. Ganska underhållande.
                        På vilket sätt är det underhållande? Den globala istiden är en följd av den globala brasan, det handlar bara om vilket tidperspektiv mupparna diskuterar.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Sedan finns det ju de som ser antibiotika resistensen som ett betydligt större o akutare hot mot mänskligheten än den globala uppvärmningen.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Mumin
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 69

                            #14
                            Ursprungligen postat av Norrland
                            Sedan 1895 har klimat mupparna gnällt och grinat mellan global istid och global brasa – ibland samtidigt.
                            Mellan 1895 och 1930 grinade median om en kommande istid.
                            Mellan 1920 och 1960 bölade median om global warming.
                            Mellan 1950 och 1970 …ice age.
                            Al Gore – Global Warming.

                            Allt detta senaste 100 åren. Ganska underhållande.
                            Det är alltid lika fantastiskt att ta dela av vad en verklig expert på ämnet anser, särskilt när argumenten är så här vederhäftiga och sakligt framförda.

                            Och du jobbade som?
                            Aha, projektmupp.
                            Och boxning som är så bra för hjärncellerna.
                            Blir ju bara trovärdigare och trovärdigare.....

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ännu ett hett ämne - av förståeliga skäl den här gången.
                              Jag tror inte det var så illa menat Själv ville jag bara peka på det fenomen som visar sig när det snöar i maj och man hänvisar till global warming eller the day after tomorrow.
                              Det är väl ingen som tvekar på att jorden knäar under all förgiftning och min egen personliga övertygelse är att jorden kommer att gå segrande ur det hela men mänskligheten kommer att vara förlorarna - om vi inte gör något åt miljöförstöringen. Naturen kommer inte att ge vika först. Det här är ett chicken race där mänskligheten kommer att förlora - om vi inte gör något åt miljöförstöringen.
                              //Kaj
                              Senast redigerad av Kajjjan; 03 maj 2011, 23:21.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...