Lustigkurrar i Vatikanen. Skojfriska grabbar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Lustigkurrar i Vatikanen. Skojfriska grabbar.

    Knäppte på TVn på förmiddagen och fick reda på att SVT har total brist på material att sända ut. SVT har en dryg tvåtimmars utsändning om att man (dom andra stjärngossarna alltså) i Vatikanen lyckats hitta ett mirakel så att man kan klara av att saligförklara den föregående påven Johannes Paulus II. Det vore ju attans besvärande om en påven inte blev ett helgon, så det måste ju fixas på något sätt. Det har ju tagit ett antal år och har nog varit ett grannlaga arbete. Eftersom dom andra stjärngossarna också vill bli saligförklarade så är väl tröskeln knappast ouppnåelig.

    "Han saligförklarades sedan Vatikanen bekräftat ett mirakel som tillskrivs honom. Han uppges ha botat en fransk nunna från Parkinsons sjukdom." Detta är ett citat ur en svensk tidning. Texten andas ett viss tvivel. Man skriver "Han uppges..." Man skriver inte "Han har botat..."

    Jag tittade några minuter. Vilken föreställning! Helt i klass med ett kungabröllop. Skådespel för folket? Ja, men bara för den mest lättlutrade delen.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Religion överhuvudtaget har jag lite svårt för. Jag skulle inte kunna ge mig in i nåt sånt utan att blunda för alltför mycket uppenbart och det känns fel helt för mig enkelt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      #3
      Vatikanen lever som man gjorde på 1600-talet och bakåt. Frågan är när dom ska vakna upp.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av Lars Andersson
        Knäppte på TVn på förmiddagen och fick reda på att SVT har total brist på material att sända ut. SVT har en dryg tvåtimmars utsändning om att man (dom andra stjärngossarna alltså) i Vatikanen lyckats hitta ett mirakel så att man kan klara av att saligförklara den föregående påven Johannes Paulus II. Det vore ju attans besvärande om en påven inte blev ett helgon, så det måste ju fixas på något sätt. Det har ju tagit ett antal år och har nog varit ett grannlaga arbete. Eftersom dom andra stjärngossarna också vill bli saligförklarade så är väl tröskeln knappast ouppnåelig.

        "Han saligförklarades sedan Vatikanen bekräftat ett mirakel som tillskrivs honom. Han uppges ha botat en fransk nunna från Parkinsons sjukdom." Detta är ett citat ur en svensk tidning. Texten andas ett viss tvivel. Man skriver "Han uppges..." Man skriver inte "Han har botat..."

        Jag tittade några minuter. Vilken föreställning! Helt i klass med ett kungabröllop. Skådespel för folket? Ja, men bara för den mest lättlutrade delen.
        Att han uppges ha botat nunnan räcker säkert gott och väl som sanning för de mest troende. Hade man släppt en skit som liknade en kvinna hade de flesta katoliker tolkat det som ett tecken från jungfru Maria.

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Ursprungligen postat av Getingen
          Vatikanen lever som man gjorde på 1600-talet och bakåt. Frågan är när dom ska vakna upp.
          Tyvärr är dom och än större grad muslimerna låsta vid en bok (två olika) och som gör deras föreställningsvärld begränsad och enligt mitt sätt att se det utgör ett hot mot den frihet vi i vår del av världen tar för givet. Eftersom boken (böckerna) är sanning i deras föreställningsvärld blir allt som inte överenstämmer med boken inte tillåtet.

          Den kristna högern i USA och de religiöst bokstavstroende muslimerna är ett hot mot det sätt jag (vi?) valt att leva. (Många hotbilder blir det)

          Vet inte hur det kommer sig men de senaste tre gångerna jag flugit hem från Afrika har jag hamnat bredvid någon religiös tok från Texas. Jag tror inte ni kan föreställa Er hur galna dessa människor är. Deras värderingar har påverkat min syn på religion ganska mycket. Intressanta möten, men fullständigt vridna uppfattningar. Ganska trevliga som personer men som sagt inte mycket till logiskt tänkande. Evolutionen är ett kärt samtalsämne för mig vid dessa möten. Synd bara att min kunskap om den är så begränsad. En av de mer intressanta bevisföringana mot evolutionen är att det står ju i Bibeln att Gud skapade allt.

          När nu Carin Jämtin (s) vill införa muslimska helgdagar i Sverige kan jag bara konstatera att dels sossarna flörtar vilt och att man inte har så bra kontakt med sin äldre väljarkår. Dessutom är det ju helt fel väg att införa fler religiösa helgdagar. Det vore riktigare att avskaffa ett antal av de som finns.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av Lars Andersson
            ... Det vore riktigare att avskaffa ett antal av de som finns.
            Bra poäng där. Mer sekulärt samhälle än Sverige får man leta efter, men visst finns iofs en känsla av tradition i det hela. Anledningen till att folk döper sina barn och gifter sig är i liten utsträckning religiösa utan helt andra krafter som spelar in.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              #7
              Ursprungligen postat av Lars Andersson
              Tyvärr är dom och än större grad muslimerna låsta vid en bok (två olika) och som gör deras föreställningsvärld begränsad och enligt mitt sätt att se det utgör ett hot mot den frihet vi i vår del av världen tar för givet. Eftersom boken (böckerna) är sanning i deras föreställningsvärld blir allt som inte överenstämmer med boken inte tillåtet.

              Den kristna högern i USA och de religiöst bokstavstroende muslimerna är ett hot mot det sätt jag (vi?) valt att leva. (Många hotbilder blir det)

              Vet inte hur det kommer sig men de senaste tre gångerna jag flugit hem från Afrika har jag hamnat bredvid någon religiös tok från Texas. Jag tror inte ni kan föreställa Er hur galna dessa människor är. Deras värderingar har påverkat min syn på religion ganska mycket. Intressanta möten, men fullständigt vridna uppfattningar. Ganska trevliga som personer men som sagt inte mycket till logiskt tänkande. Evolutionen är ett kärt samtalsämne för mig vid dessa möten. Synd bara att min kunskap om den är så begränsad. En av de mer intressanta bevisföringana mot evolutionen är att det står ju i Bibeln att Gud skapade allt.

              När nu Carin Jämtin (s) vill införa muslimska helgdagar i Sverige kan jag bara konstatera att dels sossarna flörtar vilt och att man inte har så bra kontakt med sin äldre väljarkår. Dessutom är det ju helt fel väg att införa fler religiösa helgdagar. Det vore riktigare att avskaffa ett antal av de som finns.
              +1 på det inlägget. Håller med om allt. Dock ser jag ändå Sverige som ett kristet land och har inget emot dom helgdagar som finns, men visst är det 2011 och ateisterna i Sverige ökar och dom troende blir färre. Det är alltid skönt att vara ledig nån gång, men hade jag varit det pga av en muslimsk helgdag hade det bara känts fel. Jag känner ändå lite samhörighet med kristendomen som svensk även om jag inte är troende.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Getingens tanke (bi)falles
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Om det ska bli en muslimska helgdagar, så lär man väl inte heller få äta fläsk eller dricka alkohol den dagen! Carin Jämtin (s) ser väl till att koranen efterlevs de dagarna!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...