Blästringssand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PelleH
    Användare
    • april 2011
    • 35

    Blästringssand?

    Lite frågor om blästringsand.
    Hur är det att använda det i akvarium och hur mycket behöver man till ett 540?
    Såg också att biltema har vanlig sand som dom säger att man kan använda till akvarium. 0,1-0,7 eller 0,2-1,0.

    För och nackdelar?
    Vad skulle ni rekommendera?
    Något annat att tänka på?

    Har just nu engelsk sjösten
    Går mestadels ciklider så som blåa, eldbukar och guldsömmarna ska dit inom kort.
    Även är det påväg Tapajos Orange Head och möjligen hantlar red shoulder.
    Eller lika bra att ha kvar det grus vi har?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Om du har Jula i närheten där du bor så köp blästersand hos dom. Det fungerar kanon och är en mycket snygg "akvariesand".

    Biltema hade en mycket bra blästersand förr, men plockade bort den ur sitt sortiment för några år sedan. Jag vet inte hur dagens sand är och vad det innehåller.

    Många arter blir riktigt stimulerade av sandbotten och uppvisar ett brett register av beteende för sökning av foder och silande av sand i gälarna. Jag har bytt sand till den vita ciklidsanden som är ursnygg, men dyrare. Blästersand på Jula är snygg och löjligt billig.

    Sjösten har jag själv aldrig gillat...

    Kommentar

    • PelleH
      Användare
      • april 2011
      • 35

      #3
      Jula är väl typ dörr i dörr så att säga.
      Är i valet och kvalet om man ska köpa den vanliga sanden som biltema (står till sandlådor, akvarium m,m) har eller blästersand.

      Om julas blästersand står det ju iaf ren naturprodukt. Och kornstorlek 0,2-0,7.
      En säck för 59kr och då är det 25kg. Det borde väl betyda att två räcker till ett 540 liters kar?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av PelleH
        Jula är väl typ dörr i dörr så att säga.
        Är i valet och kvalet om man ska köpa den vanliga sanden som biltema (står till sandlådor, akvarium m,m) har eller blästersand.

        Om julas blästersand står det ju iaf ren naturprodukt. Och kornstorlek 0,2-0,7.
        En säck för 59kr och då är det 25kg. Det borde väl betyda att två räcker till ett 540 liters kar?
        Ja två räcker gott och väl till 540. Jag hade knappt en och en halv...men då hade jag bakgrund i också. Jag vill heller inte ha överdrivet mycket sand i karen då jag inte har mycket växter.

        Invänta svar ifrån någon som kanske använder Biltemas nya sand om du vill ha hjälp att bestämma dig. Bättre att få fler synpunkter och råd om man är tveksam.

        Kommentar

        • PelleH
          Användare
          • april 2011
          • 35

          #5
          Julas låter ju bäst än så länge efter det du har sagt och vad man har läst.
          Ja någon annan lär ju se denna tråd och ha synpunkter.
          Har inte alls bråttom att köpa sand så

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag köra julas. Det är faktiskt sjösand om man läser lite mer på förpackningen. Den dammar inte och sjunker snabbt eftersom den har en ministorlek på 0,2mm Jag har haft den i flera år i alla mina burkar och är nöjd. En rätt ljus sand för övrigt.

            Om Biltema har en minimistorlek på 0,1 mm bör den också vara bra. Om det blir för små korn så dammar det mer och sanden blir tätare vilket kan ge metan(?) fickor som bubblar upp och ska vara halvbra för firrarna. Jag slirar lite här för det är något jag inte behövt dyka ned i ännu.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag hittade en himla trevlig sand igår på K-rauta, Sättsand St:eriks 0.2-1.5 hette den.

              Kommentar

              • PelleH
                Användare
                • april 2011
                • 35

                #8
                Börjar låta bra detta

                Kommentar

                Arbetssätt...