Meta Labiatum - kanon röda
Kollaps
X
-
-
Måste säga att jag har blivit riktigt sugen på att skaffa labiatus
Skulle tro att det är någonting i maten som ger den röda färgen. Vad jag har hört så bleknar VF labiatus, tyvärr, i akvarium. Jeff Rapps har haft labiatus som varit lika röda som dina, nyfångade??Kommentar
-
Vi fick Tilapia marie samt denna. Glömt bort vad den heter.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
. Men om du vill kan du ju prova och se med en diet kanske med hög karotenidhalt och kanske en tillsatts av astaxanthin skulle kunna göra tricket!?
SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Kan du inte gå tillbaka till sjön och se vad för småkryp och småfisk, labiatus mat med andra ord, som finns där. Med tanke på hur grumligt vattnet såg ut att vara så tror jag ljuset inte har någon betydelse.
Måste säga att jag har blivit riktigt sugen på att skaffa labiatus
Skulle tro att det är någonting i maten som ger den röda färgen. Vad jag har hört så bleknar VF labiatus, tyvärr, i akvarium. Jeff Rapps har haft labiatus som varit lika röda som dina, nyfångade??
På tal om kräftor sa minns jag min labiatum stallde sig over och sög/bet (tror ni förstår vad jag menar) kräftan åvan ifran. Hence, den viste precis vad den pysslade med.
Jag undrar ifall ni skulle kunna mata dom med vanliga Svenska sjö sniglar?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Ingen aning faktiskt. Men jag kan tänka mig att det är en fenotyp framkallad av deras miljö. Vatten såg rätt så grumligt ut och då kan det finnas en fördel (och nackdel) i att synas genom grumlet. Glömt vad fikonordet heter. Men om du vill kan du ju prova och se med en diet kanske med hög karotenidhalt och kanske en tillsatts av astaxanthin skulle kunna göra tricket!?
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Ja vist kan jag det. Men jag tror min teori om skal djur ar den som skiljer sig fran dieten i akvariet. Min citrinellum samt labiatum åt sniglar så det knakade. Labiatum andvander läpparna ganska kul for att suga ut snigeln. Till din fråga. Vad jag såg i sjön var - mygglarver, räkor, kräftor, sma fisk, insecter.
På tal om kräftor sa minns jag min labiatum stallde sig over och sög/bet (tror ni förstår vad jag menar) kräftan åvan ifran. Hence, den viste precis vad den pysslade med.
Jag undrar ifall ni skulle kunna mata dom med vanliga Svenska sjö sniglar?Kommentar
-
Jag matade en kulfisk jag hade med den små trädgårdssnäckorna man kan hitta. Det gick väldigt bra. 1 per månad eller så.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Du har kan nog ha rätt angående sniglarna. I fångenskap så är det inte enbart den intensiva färgen som försvinner på VF "labbar" utan även de tjocka läpparna. Räkor och kräftor är lätt att få tag på men sniglar kan bli knepigare. Här finns visserligen mängder av vinbergsnäckor och andra mindre snäckor, men är dem lämpliga som fiskmat??
När jag bodde i Sverige sa minns jag stenarna i Mälaren tämligen proppade med sjösniglar. Dessutom sa mins jag deras kött vara gul-tonat. Tror inte pa land sniglar som diet.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
När det har regnat så kryper hundratals trädsnäckor omkring och de brukar jag plocka upp och ge mina praktbotior. De åt dem med god aptit. Så andra snäck/snigelätande fiskar äter säkert dessa också.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Dessutom sa spenderar Labiatum i denna sjö majoriteten av dagen intill vatten ytan. Ibland star det ca 5-10 stycken bjässar och softar i soliga plattser intill stranden. Dom drar sig inte in under trad grenar med löv etc och undviker sol or rov fågel. Snarare tvärt om så verkar det som om dom gillar solen. Om detta ar sant sa kan det faktiskt vara sa att det ar solen som paverkar deras otroliga färg. Detta skulle inte vara helt orimlig eftersom många fiskar får finare färg i utomhus förhållanden.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
H. sp Hippo Point Salmon (Victoriasjön)
T. Placodon (Malawisjön)
Den senare har jag haft problem att acklimatisera med räkmix. Nu äter han som en galning..Kommentar
-
Dessutom sa spenderar Labiatum i denna sjö majoriteten av dagen intill vatten ytan. Ibland star det ca 5-10 stycken bjässar och softar i soliga plattser intill stranden. Dom drar sig inte in under trad grenar med löv etc och undviker sol or rov fågel. Snarare tvärt om så verkar det som om dom gillar solen. Om detta ar sant sa kan det faktiskt vara sa att det ar solen som paverkar deras otroliga färg. Detta skulle inte vara helt orimlig eftersom många fiskar får finare färg i utomhus förhållanden.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar