Skam för demokratin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Skam för demokratin

    Så var det dags för en TV-fri dag igen. Jag kan inte tänka mig att ta del av det spektakel som kommer att dominera sändningarna under dagen. Monarkin är en skam för ett land som säger sig vara demokratiskt. Det mest sorgliga i det hela är att så stor del av befolkningen anser sig vara förespråkare av demokrati och ända "jamsar" med i "Cirkus Gösta" (Gösta är en ursprungligare form av namnet Gustav). Få saker gör mig så beklämd som bristen på insikt om hur skadlig monarkin är för våra värderingar och uppfattningar om vad demokrati är och betyder.

    Arvsmonarkin som vi har i Sverige är ett resultat av en statskupp och föregicks av en valmonarki där kungen valdes. En valmonarki var ett för de förutsättningar som rådde då ett relativt sett demokratiskt system. Visserligen kan jag hålla med om att monarken i de flesta "demokratier" inte har speciellt stort inflytande men med tanke på hur många som läser "Hänt i skrevet" och tittar på rojalistiska bröllop så tror jag att monarkins inflytande över samhället är relativt stort i förhållande till vad folk i gemen tror

    Jag anser inte man kan kalla sig demokrat om man stödjer existensen av kungahuset.

    Jag är på inget sätt någon "vänsterkriminell" utan har mina värderingar om kungahuset helt utifrån min analys om vad som är demokrati.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Efter boken "Den motvillige monarken" blev förtroendet för kungahuset rekordlågt, stödet sjönk till 54%, vilket ju i en demokrati ändå betyder att de skall få vara kvar, eller?

    Monarkin kostar svenskarna cirka 14 kr per person och år och är ett av de minst resurskrävande i världen, så det är ju inte direkt dyrt heller.

    Jag är varken för eller emot egentligen, traditioner är väl fint, men visst är det också lite underligt med kungar etc.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Efter boken "Den motvillige monarken" blev förtroendet för kungahuset rekordlågt, stödet sjönk till 54%, vilket ju i en demokrati ändå betyder att de skall få vara kvar, eller?
      Korrekt, men beklämmande att enbart 46% tar demokratin på allvar.

      Ursprungligen postat av Zaphi
      Monarkin kostar svenskarna cirka 14 kr per person och år och är ett av de minst resurskrävande i världen, så det är ju inte direkt dyrt heller..
      Korrekt, men demokrati måste få kosta.

      Ursprungligen postat av Zaphi
      Jag är varken för eller emot egentligen, traditioner är väl fint, men visst är det också lite underligt med kungar etc.
      Håller med, men när det gäller en sådan grundläggande sak som demokratin så får traditionerna stryka på foten.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Och vad menar du med "vänsterkriminell". Bara för att alla på din högerkant är kriminella så behöver du ju inte döma vänstersidan bara för det

        Nåväl nu är jag varken höger- eller vänsterkriminell utan mest bara vänster och jag håller helt med dig om att man inte kan kalla sig demokrat om man är för monarki.

        En del menar att ju majoriteten i Sverige är för demokrati och det vore ju konstigt annat med all den monarkipropaganda vi matas med dagligen. Men oavsett om vi är för eller emot i Sverige så får vi ju aldrig veta detta - vi har aldrig fått rösta på om vi skall ha monarki eller inte, vi har heller aldrig fått rösta på vem som skall vara monark. Det hade vi fått göra i ett demokratiskt samhälle.

        Om en gallupundersökning skulle vara det avgörande så kan vi ju också lägga ner valet till riksdag och låta en gallup bestämma utgången - tänk vad pengar vi skulle spara på det


        PS. Idag tittar jag på Elfsborg och Gais i TV
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 april 2011, 11:50.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Efter boken "Den motvillige monarken" blev förtroendet för kungahuset rekordlågt, stödet sjönk till 54%, vilket ju i en demokrati ändå betyder att de skall få vara kvar, eller?
          Det är inte monarkin som sådan som är odemokratisk utan det är tillsättningen av monarken.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ursprungligen postat av Lars Andersson
            Monarkin är en skam för ett land som säger sig vara demokratiskt.
            Citerar bara en liten del av ditt inlägg, men håller med i varenda ord du skrev!

            Att ett land har en hösta statschef som ärver ämbetet av en förälder helt oavsett sina personliga och yrkesmässiga egenskaper är naturligtvis helt befängt ur demokratisynvinkel. Oavsett statschefens formella (brist på) inflytande.

            Vad gör vi om statschefen gör något helt avskyvärt? Så länge statschefen inte diagnosticeras som psykiskt sjuk, inte byter religion eller blir ateist kan denne inte avsättas.

            Ett tankeexperiment: Låt oss säga att kungen eller drottningen visar nazistsympatier. Det är inte helt tagit ur luften. Faktum är att vår nuvarande kungs far, som med allra största sannolikhet skulle levt och blivit kung 1973, om han inte dött i en flygolycka i förtid, skänkte pengar till nazistiska ändamål och anses av många ha varit protysk under andra världskriget.

            En sådan statschef skulle jag åtminstone vilja ha möjligheten att försöka rösta bort.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Kungligt bröllop, detta storslagna propagandaspektakel för anti-meritokratin. Skådespel åt ett folk fattigt på förebilder som verkligen uträttat något. Vilken idoldeltagare som helst har gjort sig mer förtjänt av sin TV-tid än dessa kungligheter vars inavlade dna är deras enda merit.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Demokrati är ett vitt begrepp och det förutsätter inte att man röstar i alla frågor. Vi väljer representanter som representerar oss och om de tillsätter folk på olika poster enligt deras kriterier så är det inte odemokratiskt för den skull.

                Sedan tycker jag man ska beakta att ett beslut blir inte demokratiskt bara för att majoriteten vill ha det på ett visst sätt. I ett sånt samhälle får minoriteterna lida, eller hur. kanske inte giltigt i monarkifrågan men belyser att demokrati är subjektivt och mångfaseterat.

                Exempelvis:
                • Om vi har riksdagsval och regering och riksdag vill ha kvar monarkin. Är det demokratiskt?
                • Om vi har specifik folkomröstning kring monarkins vara eller icke vara och majoriteten röstar för borttagande. Är det då demokratiskt att ta bort monarkin?
                • ...


                Jag ser kungahuset som en historiskt monument av Sverige, på samma sätt som många byggnader och annat som är "levande" fragment av vår historia. Jag tycker inte det är odemokratiskt bara för att vi inte har val om vi ska behålla en kyrka på en plats där man skulle kunna bygga massor av bostdshus. "Risken" finns att majoriteten vill riva och bygga nytt. Det kanske vore det rationella med tanke på de få besökanden som kyrkorna har numera.

                I grunden faller jag tillbaka mot att livet inte är, kan eller ens bör vara rationellt. Om vi följer rationella tankar i all utsträckning så faller rätt mycket av det vi kallar liv och värdighet.

                Monarkin är inte rationell ur en demokratisk synvinkel men säkerligen rationell ur en ekonomiskt synvinkel. Sedan finns icke-rationella skäl såsom bevarandet av en landsskäl. Man kanske kan jämför lite med gamla foton och gamla teckningar, gamla räkneböcker som man kanske sparar för sentimentala skäl eller för att det är en del av en personlighet och definierar vem du är. Blir vi i grunden lyckligare för att slänga allt av kulturellt samt historiskt värde?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Var inte så bittra, det finns värre saker än detta. Det är en vacker saga, 99% av alla barn tycker det är skoj med kungar, prinsar osv, 14kr per person per år är billigt för att göra dom glada plus att många turister kommer hit enbart pga av att vi har en kung.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Demokrati är ett vitt begrepp och det förutsätter inte att man röstar i alla frågor. Vi väljer representanter som representerar oss och om de tillsätter folk på olika poster enligt deras kriterier så är det inte odemokratiskt för den skull.
                    Nåväl - vad jag vet så tillsätter inte riksdagen kungahuset.

                    Sedan är det ju lite märkligt att Sverige gärna fördömer andra länder för att de ser på demokratin på ett annat sätt än vad vi gör - detta när vi själva inte ens har ett demokratikst statsskick.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Var inte så bittra, det finns värre saker än detta. Det är en vacker saga, 99% av alla barn tycker det är skoj med kungar, prinsar osv, 14kr per person per år är billigt för att göra dom glada plus att många turister kommer hit enbart pga av att vi har en kung.
                      Det finns säkert värre saker att regarea över i samhället - men det hindrar ju inte att man kan reagera också över detta.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Inte tillsätter just kungen, men vad jag förstått så kan riksdagen avskaffa monarkin, eller? Dvs de har makten att ändra?! Har jag fel där kanske? :?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Inte tillsätter just kungen, men vad jag förstått så kan riksdagen avskaffa monarkin, eller? Dvs de har makten att ändra?! Har jag fel där kanske? :?
                          då kan man ta och sälja ut kyrkan i samma veva, den är väl odemokratisk om nåt, typ 10% (tagit ur luften) bryr sig nog för att rösta
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Enligt Carl Popper http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Popper är demokratins minsta beståndsdel, dess kärna, att makten är falsifierbar. Accepterar man detta är det ett mycket större demokratiskt underskott att man ärver sina föräldrar (dvs. ärver makt) än att monarken ärver sin titel (hur mycket makt det är går diskutera) - den senare kan vi rent hypotetiskt rösta bort.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Efter boken "Den motvillige monarken" blev förtroendet för kungahuset rekordlågt, stödet sjönk till 54%, vilket ju i en demokrati ändå betyder att de skall få vara kvar, eller?

                              Monarkin kostar svenskarna cirka 14 kr per person och år och är ett av de minst resurskrävande i världen, så det är ju inte direkt dyrt heller.

                              Jag är varken för eller emot egentligen, traditioner är väl fint, men visst är det också lite underligt med kungar etc.
                              den summa kan ju bara inte stämma 14kr*9milj=126milj.........det är väl enbart hans fickpenar (apanaget) sen tillkommer väl driften och alla resor säkerhet (militärer +polis+säpos livvakter) tror man lätt kan 10dubbla den summan
                              Senast redigerad av cichlids4fun; 29 april 2011, 21:20.
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...