Hantverkare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Hantverkare

    Hur gör Ni för att få tag i bra (BRA) hantverkare? Och när Ni fått tag i någon bra, hur gör Ni för att få dom att komma? Och när dom har kommit, hur gör Ni för att få dom att arbeta färdigt med det dom påbörjat?

    Igår (klockan är över midnatt) fick jag hit min utmärkte rörläggare så idag hoppas jag att vi har fyra badrum istället för två som vi har levt med (varav ett behöver renoveras efter 13 år sedan sist)
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    #2
    Hört det förrut?

    Jag blev inte direkt förvånad när rörläggaren ringde vid sådär 7:30 och sa att han var tvungen att prioritera om sin dag. Han kommer i morgon i stället. Nu gäller det att lägga an en god min för BRA hantverkare växer inte på träd. Lika glad i morgon om han kommer och inga sura miner, vem vill reta upp sin BRA hantverkare. Vilken tur att jag kan disponera min tid och mina dagar.

    Idag skall jag besöka min snickare som just nu arbetar på en granngård 6 km bort, för att diskutera vad han kan göra för mig och när. Han kommer nog imorgon om jag har skaffat hem det material som han behöver. Att låta hantverkarna köra tur och retur (30km) till stan för att hämta material och verktyg är sedan lång tid ett passerat kapitel. Det gör jag och jag sparar säkert tio till femton tusen om året på det.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Själv anlitar jag bara mig själv som hantverkare. Då vet man redan i förväg att det inte blir gjort i tid. Man slipper även vara irriterad på att saker inte blir gjorda som man själv vill.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Don't get me started

        Jag har anlitat mig själv, svenska, polska, ryska hantverkare och jag måste ändå säga
        att Polska har gett mig bäst bemötande och kvalitet i deras jobb.

        Jag tror svenska har för mycket jobb och då spelar det ingen roll om kunden inte är nöjd, det står tusen åter i kö att förnedras :|
        Dessutom, när de tar på sig allt jobb och jobbar parallellt dvs far fram och tillbaka mellan byggena så får man ingen insyn hur mycket tid de egentligen lägger och då blir det för enkelt att fakturera lite för mycket och fel. Att det sedan tar ockerpriser för materialet är inte till fördel.

        Min far var då han levde villabyggare och jag har spenderat stor del av min uppväxt på olika byggen. Han representerar för mig det gamla svenska hederliga hantverket då moral och bra jobb stod högt i kurs.

        Jag har vant mig vid at kolla upp exakt hur jobbet ska göras och se till att mer eller mindre vara kvalitetsansvarig för alla jobb som görs. Tyvärr tar det tid att sätta sig in i alla regler, särskilt vad gäller fuktsäkring.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Själv anlitar jag bara mig själv som hantverkare. Då vet man redan i förväg att det inte blir gjort i tid. Man slipper även vara irriterad på att saker inte blir gjorda som man själv vill.
          En orsak att jag flyttat det mesta av akvarier ut i garaget är att jag där kan leka både snickare, rörmokare o elektriker med begränsad risk. Om jag slutar posta helt på forum så gick strömmen fel väg...

          Kommentar

          Arbetssätt...