tuggande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

    #16
    Ursprungligen postat av Pierre_N
    Patric: Det är inte de närmsta veckan efter spott jag menar när jag säger att de växer bättre. Jag tycker att ynglen verkar ta den första/de första månaderna bättre om de har fått gå en stund. Detta kan som sagt bara vara inbillning. Det kanske vore dags att jag gör ett test helt enkelt.

    Tulle89: Nu tycker jag allt att du målar upp lite av ett mardrömsscenario. Visst får de garanterat en lugnare ruvningsperiod i naturen. Det tror jag med men oftast så går det juh bra i akvariet med. Honorna drar sig undan och man kan se att de är väldigt lugna, inte minst vid matning. Extra tydligt brukar detta lugn synas på erfarna honor.

    Det du pratar om när de blir väldigt stressade, då tar jag också dem så tidigt som 2 veckor ibland. Det ifrågasätter jag inte, det jag undrar över är vitsen med att alltid ta dem före 2 veckor, tom efter några dagar så man får köra dem i en tumbler. Tycker att honan gör det jobbet väldigt bra. Det känns bara jobbigt med massa bubblande tumblers.

    Sleepy: Som sagt, jag har inte sagt något om att man inte ska tömma. Jag funderar på nyttan med att göra det väldigt tidigt. Och givetvis så plockar jag med en hona som gått säg 2 veckor om jag ändå är i och stressar fiskarna.
    jag har nåra honor som går just nu , jag kan låta en av dom gå i tre veckor just för testets skull jag har ju redan ett gäng som jag tömde tidigare,och sen jämföra dom kommer gå i ett 310L allihop.

    tumbler stadiet är alldeles för tidigt för min del att ta dom, jag tror att dom som tar väldigt tidigt "i tumbler " stadiet är nog mer för att maximera ynglen,ingen risk att dom äter upp eller dyl (om det är en oerfaren hona) eller pga stress eller andra omständigheter

    blir bra sugen på att testa att köra endast 1+1 i mitt 720 och massa sten för att se om dom vallar och har sig
    Senast redigerad av Patric; 05 May 2011, 22:50.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ja har kläckt en hel del ägg som spottats ut nästintill på en gång pga för tuff hane. Fick lek på aulonocara men hanen va så pass ivrig på honorna även efter lek att dem spottade i burken nästan på en gång (kom hem efter jobbet och såg ägg i burken). Så jag sög upp dem jag hittade med en luftslang.

      Använde sedan nätkassar riktade pumpen under upp emot kassen. Av 50 ägg så möglade bara 5st. Men att dem skulle utväckas lite långsammare + att kläckningen tog längre tid tycker jag stämmer.

      Har även tömt maingano pga rörigt i burken. Men jag försöker att ha honorna själva i en spottburk tycker det är det bästa.

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • August 2004
        • 294

        #18
        patrik, ska de gå i samma burk? hur skall du då hålla reda på vem som e från vilken hona ect?
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • July 2007
          • 189

          #19
          Ursprungligen postat av sleepy
          patrik, ska de gå i samma burk? hur skall du då hålla reda på vem som e från vilken hona ect?
          sant, hade kunnat dela av det på mitten om jag hade tänkt så långt

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • June 2011
            • 348

            #20
            Yngelkar och låt honan släppa själv. sedan ta bort honan när hon släppt och se dem växa =) Bästa enligt mig, Om man inte bryr sig om att dem stannar av i växten lite. (Honan)

            Kommentar

            • Santa
              Användare
              • December 2006
              • 93

              #21
              Jag plockar ur mina honor i 40 liters plastlådor låter dom spotta själva och låter dom gå där i i 1-2 veckor efter o äta upp sig lite.Sen släpper jag tillbaks dom på kvällen eller om jag har flera så åker alla i sammtidigt.
              Malawi i massor

              Kommentar

              • Jan Kohler
                Användare
                • August 2007
                • 128

                #22
                Om jag bara har ett par i akvariet dår honan tuggar, äter hanen upp sina egna om jag inte tar bort honom ?

                Kommentar

                Arbetssätt...