NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    NCS årsmöte på webben?

    Under många år har det varit pinsamt få som kommit på NCS årsmöte under Ciklidstämman. Det brukar maximalt dyka upp 15-20 personer.

    Det har genom åren gjorts flera försök att locka fler deltagare - förr sas det ju att anledningen till att det kom så få var att det låg tidigt på söndagsmorgonen, men nu har det ju förflyttats till lördagseftermiddagen och det finns inget längre "att skylla på".
    Det är helt enkelt som så att folk skiter i årsmötet och det är bara att inse fakta - så är det helt enkelt. Detta svider verkligen i mig som är en gammal föreningsmänniska och ALLTID går på årsmötena - men gamla gubbar som jag får bita i det sura äpplet och anpassa sig till den rådande verkligheten.

    Därför föreslår jag istället att NCS "årsmöte" skall hållas på webben. Detta är ett system som t.ex. redan används av Poecilia Scandinavia.
    1/ Det läggs upp en avdelning i forumet som är låst för de som inte är NCS-medlemmar.
    2/ Alla medlemmar kan lägga motioner om förändringar på samma sätt som tidigare
    3/ Styrelsen lägger upp verksamhetsberättelsen, balansräkning, inkomna motioner, förslag, styresleförslag etc. etc.
    4/ Man kan diskutera de inkomna frågorna, verksamhetsberätteslen etc. under en period av t.ex. 14 dagar.
    5/ Därefter så röstar man

    Nackdelar med detta system är självklart att det ofta blir en bättre diskussion IRL och att kanske inte alla medlemmar har tillgång till internet (fast fan trot).

    Fördelarna är ju fler - nu kan ju alla (ja, jag tror att alla har tillgång till internet) delta på "årsmötet" även om de bor väldigt långt bort.
    Eftersom fler kan delta så blir intresset större runt NCS som organisation.
    Ingen tid stjäls från ciklidstämman.

    Istället tycker jag att man skall ha en programpunkt på ciklidstämman som marknadsför NCS - talar om vad NCS gör, vilka som sitter i styrelsen, vilka planerna är för framtiden. Idag marknadsförs ju NCS rätt dåligt på Ciklidstämmorna och det kan ju synas lite märkligt efterom många som kommer dit faktiskt inte ens är medlemmar i NCS.
    Senast redigerad av DaRe; 26 September 2016, 22:53.
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Det låter som ett utomordentligt bra förslag.

    Ja vad är NCS egentligen? är det så många utanför styrelsen som vet det? Törs eller vill styrelsen köra med öppna kort och få fler deltagare till årsmötena?

    Hoppas det kommer något positivt ur det här initiativet, det kanske automatiskt lockar ett större antal att vara medlemmar om man vet vad NCS jobbar med.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av tege
      Törs eller vill styrelsen köra med öppna kort och få fler deltagare till årsmötena?
      Tror inte att det handlar om att styrelsen inte törs - utan snarare om att man av gammal vana kör vidare i samma hjulspår. Ingen har ju fakstiskt någonsin tidigare väckt denna fråga i NCS så i så fall är det ju i så fall lika mycket medlemmarna som inte törs

      Nåväl - nu väcker jag i alla fall frågan. Som det är nu fungerar det inte och det gäller därför att hitta på något "nytt"

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Bra innovativ tanke. Många kloka tankar där Kjel!

        Nätet regerar ju nu för tiden så det är väl bara att uppdatera och bli med tiden som man säger.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Tror inte att det handlar om att styrelsen inte törs - utan snarare om att man av gammal vana kör vidare i samma hjulspår. Ingen har ju fakstiskt någonsin tidigare väckt denna fråga i NCS så i så fall är det ju i så fall lika mycket medlemmarna som inte törs

          Nåväl - nu väcker jag i alla fall frågan. Som det är nu fungerar det inte och det gäller därför att hitta på något "nytt"

          Nja ja menade väl inte riktigt att man inte törs utan mer som du säger att man kör på i samma gamla hjulspår. Det jag menade kanske man kan säga som så att det blir väldigt bekvämt för en styrelse att köra vidare i sina egna hjulspår och det låga antalet åhörare gör att det går smidigt och enkelt att få igenom sina beslut utan prut och ifrågasättande. (med detta inget negativt om NCS utan mer hur det brukar vara i gamla trötta föreningar) (nu blev det kanske negativt ändå, men det var inte meningen)
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Jag förstår vad du menar tege

            Trippa på tå du bara så blir du lättare att köra över med en långsamsvängande ångvält
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Därför föreslår jag istället att NCS "årsmöte" skall hållas på webben.
              Om det tycker jag inte! Det blir ju så anonymt!
              Varför tog du inte upp det på årsmötet, Kjell?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8
                Wilhelm
                det ena kanske inte utesluter det andra
                man kan ha ett mindre årsmöte men parallellt får man vara på webben som startade kanske några veckor före och resultaten tar man fram på årsmötet
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Om det tycker jag inte! Det blir ju så anonymt!
                  Varför tog du inte upp det på årsmötet, Kjell?
                  Vad är det nu då - något mer anonymt än nuvarande årsmöten finns väl inte Mitt förslag går ju just ut på att minska på anonymiteten - både på årsmötet och för NCS.
                  Varför jag inte tog upp det på årsmötet - ja det årsmötet var väl droppen som kom bägaren att rinna över. Jag som du föredrar ju riktiga IRL-årsmöten med intresserade medlemmar - men det vore att drömma naiva drömmar om man skall tro att det någonsin kommer att bli så.
                  Det handlar väl om att inse dagens verklighet

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Wilhelm
                    det ena kanske inte utesluter det andra
                    man kan ha ett mindre årsmöte men parallellt får man vara på webben som startade kanske några veckor före och resultaten tar man fram på årsmötet
                    Tycker jag inte riktigt - på ciklidstämman skall man presentera den valda styrelsen, vad NCS har gjort, gör och kommer att göra för att visa att vi är en aktiv organsiation som har en framtid.

                    Dagens årsmöten påminner mer om en likvaka och leder inte till något positivt för NCS

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #11
                      Jag gillar likvaka ...... alla mina vänner är där
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Jag gillar likvaka ...... alla mina vänner är där
                        Ja och åldern på oss veteraner som dyker på årsmötet gör väl att tanken ligger nära

                        Nåja - det skall väl sägas att det faktiskt har skett en viss föryngring på de som dyker upp. Sannolikt pga inskränkningarna som skett på färdtjänsten så det blivit krångligare för oss veteraner att ta oss dit

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Det är så i facebookstider! Man sitter hellre framför datorn och låtsasumgås eller med en ifåne i näven o viftar vilt med fingrarna än att umgås på riktigt!
                          Bättre och trevligare att dunka varandra i ryggen, kramas, tar ett par öl och umgås på riktigt!
                          Senast redigerad av Wilhelm; 23 April 2011, 18:00.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Det är så i facebookstider! Man sitter hellre framför datorn och låtsasumgås eller med en ifåne i näven o viftar vilt med fingrarna än att umgås på riktigt! Dunkar varandra i ryggen, kramas, tar ett par öl och umgås på riktigt!

                            Ifånen kanske är på riktigt, dricka öl och dunka varandra i ryggen är det det ni gör på årsmötena?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Det är så i facebookstider! Man sitter hellre framför datorn och låtsasumgås eller med en ifåne i näven o viftar vilt med fingrarna än att umgås på riktigt!
                              Bättre och trevligare att dunkar varandra i ryggen, kramas, tar ett par öl och umgås på riktigt!
                              Jo men det kommer ju ändå hyfsat mycket folk på ciklidstämman i sig - så jag tycker inte riktigt att det stämmer det du skriver.
                              Vad folk INTE kommer till är ju själva årsmötet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...