kvadratiskt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofeman
    Användare
    • november 2007
    • 54

    kvadratiskt akvarium

    Som rubriken lyder verkar det bli optimalt utnyttjande av ytan i vardagsrummet med ett stort, kvadratiskt akvarie.
    Max yttermått blir nog 100 X 100, och höjd minst 50cm,

    frågan är nu: vad ska stoppas i det?

    Vi är tre som ska njuta av det. Sonen vill nog ha stora färggranna firrar, frugan vill ha diskus och växter och jag vill ha spännande beteende.

    Jag vill gärna ha ett ganska lättskött akvarium som ibland klarar lite slarv med vattenbyte och allmän skötsel.

    när jag tidigare har haft Malawi i ett 450 liters (150x60x50) fungerade det kanon, hur driftsäkert som helst. även SA/växter 112L fungerat klockrent trots en hel del slarv.
    Hur går det med Malawi i ett inte så långt akvarie? det kan ju ändå bli ganska stor bottenyta, 1kvm.

    har nån en egen dröm om ett akvarie med dessa mått? förslag på besättning?

    än är allt på planeringsstadiet...
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kolla på kajjans akvarium i helkarstråden det ser rätt kubiskt ut och härligt inredd. Kanske det ger lite inspiration.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Ja diskus är ju både stora och färggranna samt har intressant beteende och på köpet så blir frugan nöjd

      Kommentar

      • lofeman
        Användare
        • november 2007
        • 54

        #4
        Kajjans akvarie är helt klart läckert! vägen dit kanske är lång men..

        när jag satt och läste lite i trådarna igår skrevs det om en fisk jag varit sugen tidigare, guianacara. när jag kikar i Weidners bok verkar ju storleken på akvarie matcha, men vad säger ni som har/haft den själva? skulle det kunna bli en bra kombo med discus?
        jag är helt novis när det gäller discus, ja jordätare för den delen med, men är ganska sugen att testa.

        en annan sak jag tänkt på är filter.. om plånboken får bestämma lutar det åt en stor filterhörna, men serviceintervallen bör vara långa då det nog blir svårt att komma åt. är det svag genomströmning som gäller då eller?

        Kommentar

        • luppe
          Användare
          • februari 2006
          • 154

          #5
          Tänkvärt......
          En nöjd fru är en glad familj....

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ursprungligen postat av lofeman
            Kajjans akvarie är helt klart läckert! vägen dit kanske är lång men..

            när jag satt och läste lite i trådarna igår skrevs det om en fisk jag varit sugen tidigare, guianacara. när jag kikar i Weidners bok verkar ju storleken på akvarie matcha, men vad säger ni som har/haft den själva? skulle det kunna bli en bra kombo med discus?
            jag är helt novis när det gäller discus, ja jordätare för den delen med, men är ganska sugen att testa.

            en annan sak jag tänkt på är filter.. om plånboken får bestämma lutar det åt en stor filterhörna, men serviceintervallen bör vara långa då det nog blir svårt att komma åt. är det svag genomströmning som gäller då eller?

            Jag vet fler som har Guianacara med Discus och det fungerar utmärkt. Även vid lek så håller den ett väldigt litet revir (20cm i diameter). Störst är det då honan vaktar sina yngel. Då kan hon göra utfall på 40cm. Men aldrig har hon nafsat eller jagat någon mer än dessa utfall.

            Håll utkik i något kommande ciklidbladet så kanske det kommer lite info om Guianacara.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • lofeman
              Användare
              • november 2007
              • 54

              #7
              Ursprungligen postat av luppe
              Tänkvärt......
              En nöjd fru är en glad familj....
              nytta och nöje!

              Kommentar

              • lofeman
                Användare
                • november 2007
                • 54

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag vet fler som har Guianacara med Discus och det fungerar utmärkt. Även vid lek så håller den ett väldigt litet revir (20cm i diameter). Störst är det då honan vaktar sina yngel. Då kan hon göra utfall på 40cm. Men aldrig har hon nafsat eller jagat någon mer än dessa utfall.

                Håll utkik i något kommande ciklidbladet så kanske det kommer lite info om Guianacara.
                det låter lovande!
                med såpass små revir borde det ju gå med fler än ett par?

                i mitt huvud börjar redan planeringen.. hur många individer/art? jag gillar helt klart att skaffa ungdjur om man får tag på, kul att se dom utvecklas och para ut.

                någon som vet en schyst discusodlare här på västkusten? (har gömt mig i småland några år)
                är det nol som har mycket hemma av det mesta?

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  En länk till mitt kar, med måtten 125x100x60, med diskus

                  Här är en liten film på mitt diskuskar eller Amazonasmixen. Nu ville inte alla tetrorna inte vara med, men det simmar ett stim Hyphessobrycon pyrrhonotus, Astyanax sp. VF "Lago Tefe" samt en grupp Pyrrhulina laeta där också även ett par Crenicichla regani kan skymtas. DFjIZMdjcOI

                  Kommentar

                  • lofeman
                    Användare
                    • november 2007
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    En länk till mitt kar, med måtten 125x100x60, med diskus

                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63419
                    riktigt läckert och inspirerande!
                    har du märkt några effekter av björkgrenarna? ser bra ut med näver/bark kvar på.

                    hur mycket belysning har du på första resp. andra filmen?

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • maj 2006
                      • 1816

                      #11
                      Att det var Björk kom faktiskt som en överraskning Jag hittade en snygg gren, täckt med mossa/lav, under en Ek. Det var först efter ett par veckor efter att min Panaque hade käkat upp all mossa som jag såg att det var Björk.
                      Skulle tro att all lövträ går fint att ha i karet, jag har Björk Ek och äppelträ i mina burkar. Det var någon på forumet som avrådde trä från stenfrukter, ex plommon och körsbär, barrträ är direkt olämpligt då dem innehåller terpener.
                      Se till att grenarna är helt torra innan du lägger dem i karet, dem flyter till en början.

                      Belysningen är normalt 4x36w T8 extrabelysningen jag hade vid filmningen var 2x36w T8.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Plommon är i alla fall giftigt för papegojor att äta och kan ge alleriska reaktioner på huden för de som hanterar grenar med nyligen borttagenbark.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • lofeman
                          Användare
                          • november 2007
                          • 54

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                          Att det var Björk kom faktiskt som en överraskning Jag hittade en snygg gren, täckt med mossa/lav, under en Ek. Det var först efter ett par veckor efter att min Panaque hade käkat upp all mossa som jag såg att det var Björk.
                          Skulle tro att all lövträ går fint att ha i karet, jag har Björk Ek och äppelträ i mina burkar. Det var någon på forumet som avrådde trä från stenfrukter, ex plommon och körsbär, barrträ är direkt olämpligt då dem innehåller terpener.
                          Se till att grenarna är helt torra innan du lägger dem i karet, dem flyter till en början.

                          Belysningen är normalt 4x36w T8 extrabelysningen jag hade vid filmningen var 2x36w T8.
                          Ok, tack för svaren!
                          kul med lite överraskningar ibland, och att det funkar! jag tycker hur som helst björken är ruskigt fin.
                          det är nog dags att ge sig ut och leta grenar!
                          synd att jag nyss flyttat från en bokskog utan att ta en del av den med mig...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...