Biobollar eller filtermattkuber??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Biobollar eller filtermattkuber??

    jag har rätt tomt bakom BTN-bakgrunden i 720burken.

    SKa jag fylla med boll ollar eller kuber av filtermatta 10ppi?

    annat?

    cirkulationen drivs av ett fluval fx-5 samt en eheim pump på 1200l/h genom hela bakgrunden. I eheimen finns filtermedia i form av keramiska "stenar" samt finare filtermatta.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • jhes
    Användare
    • september 2010
    • 229

    #2
    Du kan ju prova med Easylifes "Symbiont", stavar på ca 2x0,5cm.
    Stoppade själv i ett kilo i veckan, så vet inte än om det funkar lika bra som dom säger själva, men har läst några mycket possitiva recensioner av användare.
    Det ska dock inte användas som grovfilter om man ska få igång anaeroba bakterieprocessen som bryter ner nitrat.

    /Henrik



    Ursprungligen postat av DaRe
    jag har rätt tomt bakom BTN-bakgrunden i 720burken.

    SKa jag fylla med boll ollar eller kuber av filtermatta 10ppi?

    annat?

    cirkulationen drivs av ett fluval fx-5 samt en eheim pump på 1200l/h genom hela bakgrunden. I eheimen finns filtermedia i form av keramiska "stenar" samt finare filtermatta.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Filtermatta

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Beror på flödet anser jag. Med verkligt bra flöde därbakom, samt flytande biobollar så kommer du aldrig behöva göra rent biobollarna. Med filtermatta får du städa mer (fast ändå inte mycket). Jag pratar enbart om biologisk filtrering då, inget alls om mekanisk. Är syftet något annat än biologisk filtrering så kan jag mycket väl framhålla något annat... *s*
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Beror på flödet anser jag. Med verkligt bra flöde därbakom, samt flytande biobollar så kommer du aldrig behöva göra rent biobollarna. Med filtermatta får du städa mer (fast ändå inte mycket). Jag pratar enbart om biologisk filtrering då, inget alls om mekanisk. Är syftet något annat än biologisk filtrering så kan jag mycket väl framhålla något annat... *s*
          Städa mer - OK kanske det. Jag har dock sett akvarier som gått med filtermattekuber i mer än 10 år utan att behöva rengöras - så det är ju i alla fall inte så himla ofta man behöver göra ren dom om man säger så

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Städa mer - OK kanske det. Jag har dock sett akvarier som gått med filtermattekuber i mer än 10 år utan att behöva rengöras - så det är ju i alla fall inte så himla ofta man behöver göra ren dom om man säger så
            Mm, vi pratar grader i helvetet här... *s* Har provat en del med flytande biobollar iaf, och de samlar ingen skit alls. Filtermatta samlar skit, även i små kuber. Misstänker dock att skillnaden är minimal, men vill någon pressa mig så säger jag flytande biobollar. Bägge kommer att funka och göra jobbet. Tror filtermatta är billigare, och klipper man sönder den så flyter den också runt i kuber. Kanske jag ska säga filtermatta ändå, men inte i den klassiska formen, inpressad i bakgrunden. Beror lite på övrig setup. Biobollar är iaf enkla att putta runt när de flyter, inga problem att suga slam under dem.

            Sedan det med att göra rent och göra rent - man kan köra vilket filter som helst, hur länge som helst, utan att göra rent det. Om det är BRA är en annan femma... *s*

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Filtermatta
              Sedan finns de ju mer än en filtermatta. Jag föredrar den japanska om bygger på kanaler istället för celler. Klart bättre syresättning.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Mm, vi pratar grader i helvetet här... *s* Har provat en del med flytande biobollar iaf, och de samlar ingen skit alls. Filtermatta samlar skit, även i små kuber. Misstänker dock att skillnaden är minimal, men vill någon pressa mig så säger jag flytande biobollar. Bägge kommer att funka och göra jobbet. Tror filtermatta är billigare, och klipper man sönder den så flyter den också runt i kuber. Kanske jag ska säga filtermatta ändå, men inte i den klassiska formen, inpressad i bakgrunden. Beror lite på övrig setup. Biobollar är iaf enkla att putta runt när de flyter, inga problem att suga slam under dem.

                Sedan det med att göra rent och göra rent - man kan köra vilket filter som helst, hur länge som helst, utan att göra rent det. Om det är BRA är en annan femma... *s*

                Hilsen,

                /P
                Du får byta foder om du behöver slamsuga Patrik

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Kaj,
                  nu komplicerar du sakerna!! Det var ju så fint uppdelat mellan filtermatta och biobollar!! *s*

                  Annars gäller det ju syresättning, vilket filtermaterial man än kör - om det nu är nitrifiering man vill åt.

                  Kjell,
                  byta foder? Jag ska göra mer än så. Har för längesedan greppat att man kan få en rackarns fin verksamhet om det inte var för alla jämrans kunder. Borde vara samma sak med akvarium. Blir väldans fint utan all rackarns fisk!! *s* Jag ska ENBART filtrera, resten struntar jag i. Sorry om jag är verkligt off topic, jag borde nog röra mig mot fredagstråden...

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 april 2011, 21:23.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Jag kommer aldrig mer att stoppa filtermaterial bakom en bakgrund... det var ett h*****e att handskas med det när det tiden kom... slabbigaste jag varit med om.
                    OM jag blev tvingad, biobollar.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • kilova
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #11
                      Jag tycker du ska köra med filtermatta,Har det själv i ett 400L bakom bakgrunden och har ej rengjort det på över tio år,Lyssna på Kjell han vet vad han pratar om. Har även ett kar som e likadant fast med biobollar bakom bakgrunden och i detta kar är det inte alls lika rent vatten och lika bra balans.
                      Tropheus moori golden kazumba F1
                      Tropheus dubosi F1
                      Tropheus Chaitica F1
                      Tropheus red chimba F1
                      Tropheus black pemba F1
                      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                      Tropheus moori bärnsten F1
                      Tropheus moori kejsare
                      Mvh Kim

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ställ dit en Oxydator
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Ställ dit en Oxydator
                          Now were talkin´... i ett ciklidblad nära dig kommer snart en artikel om det. Fast den handlar inte ett smack om filtermaterialval. *s* Med oxydator kan man skippa tankarna på filtermaterial, det funkar hur tusan man än bär sig åt (om man inte klyddar med väteperoxidkoncentrationen - eller ja, filtreringen kan funka utmärkt ändå, men det är ju fint om fisken överlever).

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Tack för alla inlägg och svar.

                            Verkar nästan 50/50. Finns det anledning at tha både och? Jag funderar på om jag kunde sätta filtermatta som täcker kanalen i bakgrunden från botten till topp i en bit och efter den biobollar. Dår agerar filtermattan som förfilter och jag kan ta upp den och rengöra så jag slipper få in alltför mycket junk i FX-5an som har insuget bakom bakgrunden efter alla mattor och biobollar.

                            Vad tror ni om det? Vilken ppi ska jag då ha på den filtermattan och hur tjock? Eller ska jag skippa den tanken och bara ha kuber.

                            Vad är billigast för övrigt filtermatta eller biobollar?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Kaj,
                              nu komplicerar du sakerna!! Det var ju så fint uppdelat mellan filtermatta och biobollar!! *s*


                              /P
                              Yepp o här kommer ett skäl till förmån för den Japansk filtermattan. För den ändrar aldrig formen då den är mycket styvare och den spolar man enkelt av.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...