Ny apistogramma från Peru

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ny apistogramma från Peru

    Bra artikel med en hel del bilder som vi alla gillar

    Apisto_Peru.pdf

    Ref.: Länk hittad på Cichlidae
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Även Heiko har hittat en trolig ny Denna från en expedition till Rio Atapobo i Venuzuela för tre veckor sedan. Hos denna har även honan mycket färg vilket är ovanligt. Förhoppningsvis klarar de resa till europa bra för då är jag blivit lovat ett gäng.
    Senast redigerad av kaj.p; 20 april 2011, 22:31.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Den var grann minsann!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • William
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        Riktigt snygga fiskar!

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Dom e ju riktigt snygga Kaj... Hoppas verkligen du får ett gäng!
          CA

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • november 2009
            • 473

            #6
            Då håller vi tummarna för att ett gäng landar hos dig då Kaj!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Även Heiko har hittat en trolig ny Denna från en expedition till Rio Atapobo i Venuzuela för tre veckor sedan. Hos denna har även honan mycket färg vilket är ovanligt. Förhoppningsvis klarar de resa till europa bra för då är jag blivit lovat ett gäng.
              Underbar fisk! Nu blev jag lite mer motiverad att bygga ett nytt hus så jag kan starta ett kar igen
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                De var granna båda två. Den första, från Peru, ser både ut och inte ut att vara kopplad till nijsseni/panduro/baenschi. Inte lika grann som dem, men iaf. Kajs bilder var något i hästväg, den rackaren blev jag nästan sugen på... om jag inte byggt om just nu. Framtiden får visa vart Sören jag landar... *s*

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  De var granna båda två. Den första, från Peru, ser både ut och inte ut att vara kopplad till nijsseni/panduro/baenschi. Inte lika grann som dem, men iaf. Kajs bilder var något i hästväg, den rackaren blev jag nästan sugen på... om jag inte byggt om just nu. Framtiden får visa vart Sören jag landar... *s*

                  Hilsen,

                  /P
                  -No 1 är defnetift kopplad till A.eunotus-grenen. Bild 2 e svår... -Den vart fångad i Atapobo)Venezuela -Orinocco-Sys? Övre Rio Negro och övre Orinocco har sedan gammalt/lääääänge? en naturlig förbindelse. Vilket gör att även -endemiska- fiskar kan beblanda sig med -avlägsna- kusiner. -Jag skulle gissa att denna Art är en sådan mix. Jag har heller inte sett någon liknande Apisto, förr,

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    -Ermm. Du Kaj! -Ring mej om Du kommer över några par ;-)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Härligt fina Apistos! Hoppas du får några Kaj...

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        #12
                        Kul med nya Apisto arter! Och det lär inte blir de sista som dyker upp! Speciellt Peru verkar vara ett "eldorado" för insamling av nya spännande arter.

                        Nr 1: Arten har importerats tidigare under namnet A. sp. Schwarzbrust/Black-breast.
                        I DATZ så har arten fått referens nummer A80.
                        Den har insamlats av Tom Christoffersen från Norge och vad jag förstår så har den odlats av honom. Den odlas även av en del Apisto entusiaster i UK. I sverige har jag inte hört om någon som har den? (kanske ni vet?)

                        Här finns en länk till Tom´s apisto sida. och en bilder av Ap. Cinilabra plus bra biotopbilder från fångst platsen.




                        Om man scrollar ner på denna sida, så kan man se ett litet axplock av arter/ former som kanske kan bli "nya arter" från Peru någon gång i framtiden.




                        Nr 2 Heiko har tills vidare kallat arten Apistogramma sp. Caño Libertad, efter fångstplatsen. Heiko påpekar i ett forum-inlägg att Kullander har tittat på arten och han tror att det rör sig om en ny art.
                        Här är en länk till Heikos hemsida med ett par bilder på arten ifråga, och en massa fina biotop bilder

                        Senast redigerad av Pelle; 24 april 2011, 21:07.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...