Cichlasoma pusillum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    Cichlasoma pusillum

    Tänkte dela med mig några bilder av mitt Cichlasoma pusillum par.
    Tror dom är ganska ovanliga,men kan ha fel.
    Någon med erfarenhet av dessa?
    Två fösta är på hanen..
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Häftigt, jag har då inte sett dem förr.

    In med de 2 första bilder i artregistret vettja:
    artregister@ciklid.se

    Får du till ännu bättre bilder framöver är det väl bara att byta ut dem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Grattis till fina fiskar. Det här är en av mina favoritciklider. Vi är några som har denna art här uppe i Piteå. Stefan och Danne har VF från vår Uruguayresa häromåret och jag har F1or från Stefan. Det namn vi har på dem är C. dimerus, men vi har sett namnet "pusillum" användas tidigare om samma fiskar.
      Se länk från Aqva terra i Uruguay:
      100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.


      Våra fångades i anslutning till Rio Uruguay. De är lite spännande i och med att de kommer från så pass sydliga breddgrader så att de tål - och gärna vill ha lite lägre temperaturer- under några månader. De är inte extremt sydliga så gissningsvis mår de fint av att ha doppvärmaren ikopplad halva året och köra med rumstemperatur andra halvan av året.

      Våra erfarenheter är mycket goda av denna art. De blir stora - upp mot 20cm i akvarier skulle jag tro - och de är dessutom lättlekta och förhållandevis fredliga. En riktigt bra akvariefisk, som för min del för tankarna mot den gamla hederliga blåcikliden.

      En annan firre som fanns i samma vatten och som man ibland ser i handeln är Gymnogeophagus balzanii. De skulle säkert passa ihop i ett lite större akvarium.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Inte helt olika amazonarum heller. Kommer ihåg att Erik Åhlander gjorde en schysst artbestämning av cichlasomor av liknande art sökte upp tråden och hittade detta:
        Kunde inte låta bli att köpa detta par. Butiken som jag köpte paret i visste inte vilken art det var. En privarperson hade sålt dom till honom som A.diadema,men vi var överens om att det var troligen en Cichlasoma art. Efter några få dagar lekte de och nu går de med 300 frisimande yngel. De går i ett alldeles för litet kar


        Är det nya firrar du skaffat nu Salmberg?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Inte helt olika amazonarum heller. Kommer ihåg att Erik Åhlander gjorde en schysst artbestämning av cichlasomor av liknande art sökte upp tråden och hittade detta:
          Kunde inte låta bli att köpa detta par. Butiken som jag köpte paret i visste inte vilken art det var. En privarperson hade sålt dom till honom som A.diadema,men vi var överens om att det var troligen en Cichlasoma art. Efter några få dagar lekte de och nu går de med 300 frisimande yngel. De går i ett alldeles för litet kar


          Är det nya firrar du skaffat nu Salmberg?
          Jepp dessa köpte jag för 2-3månader sedan i kungsbacka..
          Har även det andra paret kvar,sammt ett vf par av A.tetramerus.

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            En nytagen på de som blev identifierade som C.amazonarum.
            Senast redigerad av salmberg; 19 april 2011, 23:29.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              De är riktigt snygga.

              Tetramerus har jag också varit sugen på har du bilder på dem?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Grattis till fina fiskar. Det här är en av mina favoritciklider. Vi är några som har denna art här uppe i Piteå. Stefan och Danne har VF från vår Uruguayresa häromåret och jag har F1or från Stefan. Det namn vi har på dem är C. dimerus, men vi har sett namnet "pusillum" användas tidigare om samma fiskar.
                Se länk från Aqva terra i Uruguay:
                100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.


                Våra fångades i anslutning till Rio Uruguay. De är lite spännande i och med att de kommer från så pass sydliga breddgrader så att de tål - och gärna vill ha lite lägre temperaturer- under några månader. De är inte extremt sydliga så gissningsvis mår de fint av att ha doppvärmaren ikopplad halva året och köra med rumstemperatur andra halvan av året.

                Våra erfarenheter är mycket goda av denna art. De blir stora - upp mot 20cm i akvarier skulle jag tro - och de är dessutom lättlekta och förhållandevis fredliga. En riktigt bra akvariefisk, som för min del för tankarna mot den gamla hederliga blåcikliden.

                En annan firre som fanns i samma vatten och som man ibland ser i handeln är Gymnogeophagus balzanii. De skulle säkert passa ihop i ett lite större akvarium.
                Tackar för all info.. Kan bara hålla med dig om att det är härliga och lugna ciklider. Ser era ut som mina? Tycker att det verkar vara ett aningen svårt att hitta info och bilder om dessa sydamerikanska cichlasomor.

                Kommentar

                • salmberg
                  NCS Medlem
                  • oktober 2007
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  De är riktigt snygga.

                  Tetramerus har jag också varit sugen på har du bilder på dem?
                  Tackar tackar.
                  Har tagit många bilder på dom, men blir aldrig några bra i det karet..
                  Kommer att flytta dom till ett annat kar om några vecker, så bilder kommer sen..

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Jag har haft både C. amazonarum och någon av de sydliga varianterna. Mina erfarenheter var att amazonarum var mindre, mycket mer framåt och med mer färg och mindre metallglans. Den sydliga cichlasoman (pusillum, dimerus?) var extremt lättskrämd. Jag tror att detta egentligen gällde bara för det par jag hade, de var kanske traumatiserade på något vis?

                    Jag drog upp yngel några gånger på C. amazonarum och jag tyckte att den på många sätt var en perfekt akvariefisk. Inte särskiljt snygg dock i mitt tycke.

                    Här är lite bilder:





                    mvh

                    olof
                    Senast redigerad av olof; 20 april 2011, 11:18.
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      olof kom igen nu, lägg in bilderna direkt i detta forum nu när du fått det att funka
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        olof kom igen nu, lägg in bilderna direkt i detta forum nu när du fått det att funka
                        Haha! Jag har inte bilderna kvar. Bara den här länken där jag dumpat dem för länge sedan.

                        Jag orkar inte ladda hem dem och sedan upp dem igen, Det är aldeldes för jobbigt.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ajajaj latmask...
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...