tips om ytterfilter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ugglan10
    Användare
    • april 2010
    • 12

    tips om ytterfilter??

    har köpt ett begagnat ytterfilter sacem marathon 700 och behöver nu lite tips om bla fastsättning av slangar i själva akvariet. har för dåliga sugproppar tror jag o tejp lossnar efter ett tag i vatten.. hur undviker man att det blir veck på slangarna o hur sätter man fast dom bäst?vad sätter man fast dom bäst med så man slipper oroa sig för att dom ska lossna. kan man stänga av ytterfiltret om man ska tex resa bort en längre period och bara köra med innerfiltret eller är det inte bra att sätta av och på ytterfiltret? tänker mig att ha dom båda på kortsidan av akvariet. hur mycket filtermaterial bör man ha och vad funkar bäst? tacksam för ALLA tips!!! mvh martin
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Att stänga av ytterfiltret är ingen bra ide. Då dör nitrifikations bakterierna i filtret och det är dom som förhindrar att vattnet blir giftigt för firrarna (ammoniak och nitrit). Sugproppar brukar man få byta ut lite då och då pga att dom blir hårda med åldern. Dom som har hållit längst för mig är tetratecs sugproppar. Jag kör fortfarande med orginalen och dom har hållit i 3 år och är fortfarande mjuka.

    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      För att undvika veck så finns en del "ledbanor" för slangar att köpa, men de brukar mest vara för smalare slangar. Annars finns rena böjar som man kan ersätta slangen med. Oftast går slangen rakt och på slangen fäster man ett plaströr som ser ut som detta:





      Om du har problem med att slangen lossnar samt med veck på slangen så tror något av ovanstående kan hjälpa då får du inte spänningar i slangen som gör att den vill lossna från glaset.

      Detta med filter är annars lurigt, det är inte bara mekaniskt, dvs tar bort partiklar. Det viktigaste ett filter gör att att vara hem till mängder av bakterier som HåE säger. Dessa bryter ned avföring till mycket mindre skadligt nitrat (i slutänden). Dessa bakterier behöver syre för att överleva och det tar ganska lång tid för dem att växa till i antal som klarar ett normalt behov i ett akvarium. Om du stänger av filtret så får bakterierna inget syre och dör. När du sedan startar upp det igen så tar det lika länge igen innan bakterierna är tillräckligt många för att göra nytta. Typiskt 5 veckor...

      Om du har utblås på ena kortsida så vattnet forsar längs med långsidan upptill så brukar det vara lämpligt (i min mening) att ha insug på samma sida så vattnet går "till höger" upptill och "till vänster nedtill".
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad gäller filtermaterial så brukar jag köra med "biostenar" i princip hela behållaren utom i sista där jag har en fin filtermatta för att ta bort en del partiklar, men då har jag oftast ett förfilter i form av filtermatta som jag trätt på insuget i akvariet. Där samlas mesta skräpet och jag kan lätt ta upp det "förfiltret" och spola rent. Inte mycket skräp hamnar då i själva ytterfiltret.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...