scalare utan yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blojo

    scalare utan yngelvård

    Hej
    Har haft några scalare drygt ett år. de har lekt då och då, men rommen är alltid borta inom ett dygn. Prövat med nattljus utan effekt. Det sägs ju ofta att scalarerna inte har någon yngelvård, så det är ju inget nytt. Men går det att göra något? I annat fall känns det rätt trist. Då får man ju leta efter andra arter...

    Hälsn Johan

  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    försök få tag på yngel efter fungerande föräldrar, det finns.
    vill minnas att någon annonserade ut sådana här eller om det var på zoopet nyligen

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #3
      Först o främst:förvissa dig om att det verkligen är ett par,händer ofta att två honor lägger ägg,sen, finns det andra fiskar som stör? tex malar? ancistrus brukar ha koll när ägg är lagda,sen kan rommen mögla,prova en gång att ta upp en romkaka om det sitter på ett blad tex,i ett litet kar(med samma vatten)o tillsätt antimögel medel o ordna lätt cirkulation över äggen,Detta bara för att förvissa dig om att dom verkligen är befruktade(lite ungar på köpet kanske),om det lyckas kan du fortsättningsvis låta kommande lekar vara,vissa par behöver några övnings omgångar innan dom lyckas,upp till 10gånger kanske,om dom fortfarande inte kan,så prova med att byta tex hanen.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Scalarer massproduceras, det vill säga, professionella odlare tar bort rommen för att de ska leka så snart som möjligt igen. Det gör att ynglen inte präglas på föräldrarna, och lär sig inte hur de själva ska ta hand om ynglen. Se´n finns det ju många dåliga scalarestammar, inavel t.ex, med hämmad växt, och missformningar som följd, och kanske även tappad yngelvård. Får man tag i ett par som ser bra ut, med långa fina fenor, och bra färger, så ökar nog schansen att de är yngelvårdande.

        Jag hade ett par som var hur fint som helst, och som vaktade ynglen, men honan dog, och den vildfångade honan jag köpte se´n, kom inte överens med hanen, för det dröjde länge innan de lekte, och när de väl gjorde det, så gav sig honan på hanen, och ynglen försvann. Så att få ett par som verkligen trivs ihop är nog viktigt, och så behöver de nog som sagt öva också.

        MVH Micke

        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • blojo

          #5
          Hade en ancistrus i förut, men har tagit bort den. Däremot finns en Gibbiceps kvar. Tror allt scalarerna är olika kön. Hade 4 från början. De har olika utseende på genital-papillen eller vad det nu heter.
          Angående massproduktion: tror ni verkligen att ynglen själva blir dåliga föräldrar om det fötts upp artificiellt? De kan ju inte minnas hur det var när de var små. Det verkar ju helt otroligt. däremot skulle jag kunna tänka mig att inavel skulle kunna leda till dåliga föräldra-egenskaper.
          Hälsn Johan

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Många ciklider måste öva innan de lyckas föda upp ynglen, alltså är det inte bara instinkt, nå´t de kan automatiskt. De måste till stor del lära sig, precis som andra djur. Läste om kurvciklider att yngel som föddes upp utan förälfdrarna, oftare hade svårare att ta hand om sina egna yngel. Även så´na som inte haft föräldrarna kan kanske lära sig, men det tar nog längre tid, och fler försök. Nyckelhålscikliden är en art som verkar behöva öva många gånger. Och så måste paret komma överens också, annars äter de upp äggen, om de överhuvudtaget leker. Det gäller särskilt större ciklider, som t.ex scalare.

            MVH Micke

            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citate kan ju inte minnas hur det var när de var små. Det verkar ju helt otroligt
              Det finns studie(r) som visat att åtminstone spigg kan det (finns säkerligen fler vetenskapliga studier). En annan viktig grej kan nog vara att fisk som har "kassa" yngelvårdsgener kommer ju inte att föra vidare dem om de inte föds upp artificiellt. Det som fiskarna ska göra under fortplantningen är rätt extremt dessutom. T ex ska helt plötslig sluta fjäska för partnern och inte äta mycket näringsrik mat som ligger framför nosen på dem (äggen). Hormoniellt så är parbildning, lekförberedelse och lek en riktig hormoniell bergochdalbana. Den här typen av beteenden verkar lättstörda när djur tämjs. T ex så bygger inte zebrafinkar bon längre, de båste få konstgjorda. Sedan äter fiskar ofta upp äggen om kullen är för liten och åtminståne en del gobider äter mindre av en stor kull. Även ett rejält predationstryck borde i teorin kumma få dem att käka upp äggen.

              Vad kan man göra?
              1. Lugn och ro dvs. inga stökiga fiskar, inga vattenbyten förrän äggen är kläckta, inget spring i rummet, framförrallt inte om det inte brukar vara det osv.
              2. Något att vakta mot. Det här blir en balansgång mellan för stökigt och alltför skygga scalarer. Fler firrar av samma art brukar göra susen. En spegel räcker faktiskt ofta.
              3. Friska välmatade fiskar. Sänk temperaturen och mata rejält under några veckor. Höj sedan temp. Det leder nog till en större kull vilket kan antas leda till bättre föräldrar.
              4. Inga malar...
              5. ... och framförallt inga jättarmalar av punctatus/gibbicepstyp. När jag hade scalarer låg dessa och väntade på att scalarerna skulle leka. Sedan simmade de fram och åt upp äggen någon halvminut efter att de lagts. De ignorerade scalarernas attack fullständigt. Det är möjligt att mina scalarer tappat beteendet att bita mot ögonen, eller så såg de dem inte.
              6. Nattlampa



              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                ...och den som vill se ett bevis för Ola's påstående nr 4 och 5 kan surfa in på min hemsida och klicka på Videofilmer på menyn. En av filmerna visar en Gibbiceps i IR-belysning och nattlampa som blev sugen på lite nattmat...

                mvh
                /Hasse

                # 489
                - http://och.nu/ciklid -

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • december 2002
                  • 233

                  #9
                  Mina Scalarer har sin första kull nu och jag måste säga att de ät utmärkta föräldrar än så länge.

                  Oscar Cederqvist

                  -----------------
                  310l Malawi
                  200l Scalare
                  110l Sällskaps
                  42l Guppy+Neontera
                  13l Kampfisk
                  2*25l Guppy yngel
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    Att först och främst ta bort fiskar som gärna käkar rom är ju en fördel.

                    Sen tycker jag det där med att det är bortavlat beteende är mycket svammel, Jag har aldrig misslyckats med par som jag satt till eget lekakvarium.

                    såvida fiskarna inte är sönderavlade (deformerade och så) och har fina fenor och färger(varför köpa nåt annat egentligen)Så hävdar jag att du kan få vilka scalarer som helst att bli yngelvårdare såvida de bildar par då givetvis.

                    Om man ger fiskarna rätt förutsättningar som schysst akvarie att leka i (bra storlek) gärna ensamma, rätt ph kh ledtal och temp + gärna torvfiltrerat vatten, så har man kommit en god bit på väg, och om man har dem ensamma så får man gärna reta dem lite så de försvarar sitt territorium mot dig (tex med handen utanför glaset)Jag tycker tvärtom mot Ola där, var gärna i närheten av akvariet och titta på dem det gör att de försvarar reviret bättre då.

                    Nattljus har jag oxå provat utan resultatförändring om man ska ha nattljus så tycker jag det är bättre att ha ljuset en bit ifrån akvariet så det inte blir så skarpt.


                    Lycka till


                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!
                    Mvh
                    Peter
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Mrsonk
                      Användare
                      • december 2002
                      • 233

                      #11
                      Håller med dig Peter, det är nog bra att visa sig i närheten av tanken för att hålla dem alerta.

                      Oscar Cederqvist

                      -----------------
                      310l Malawi
                      200l Scalare
                      110l Sällskaps
                      42l Guppy+Neontera
                      13l Kampfisk
                      2*25l Guppy yngel
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Hej,

                        Jag hoppar in på länken med=)

                        Jag har ett gäng scalarer i mitt 325L Syd. valde ut dom som hade stora fina fenor, den gråa varianten är det. Fina färger e.c.t.

                        Är det bara att vänta på leken? vill så gära se dom leka, tror det kommer se otroligt graciöst ut speciellt när dom vaktar sin yngelkull=)

                        Mvh Ola

                        ola lindeberg
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Mrsonk
                          Användare
                          • december 2002
                          • 233

                          #13
                          Ja det är nog bara att vänta och se vad som händer.

                          Oscar Cederqvist

                          -----------------
                          310l Malawi
                          200l Scalare
                          110l Sällskaps
                          42l Guppy+Neontera
                          13l Kampfisk
                          2*25l Guppy yngel
                          Oscar Cederqvist
                          -----------------

                          Kommentar

                          • Slan11
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 105

                            #14
                            Mina scalarer leker nu, med typ en veckas mellanrum, detta är tredje gången dom gör det, så d verkar vara ett stabilt par, dom hänger ihop hela tiden, men jag ska alltså bara vänta och se vad som händer? e ju inte så kul att rommen e borta efter en halv dag. men jag antar att man får stå ut med det då ?
                            jag har 3 scalarer till och en ancistrus.
                            Royal Blue Vf Discus.

                            Kommentar

                            • INXS

                              #15
                              Jag startade med en kull pa 16st 5cm vildfargade scalare.
                              Det blev 5 olika par av det, tva smattingar som bara jagades runt lite och 6 st dog lite da och da pa 6 manader.

                              Dom storsta var ca20-25cm hoga och dom andra paren nagra cm mindre. Alla 5 par lekte ung. varje 4-5 veckor men det blev aldrig nagat av aggen. 4 ganger klacktes ynglen och blev flyttade en gang blev dom frisimmande och 2 ganger flyttade jag aggen i sitt eget kar - Meth.bla var for stark och ynglen dog av det.

                              Dessa scalare var i 4 olika kar. 3 av dom var dom helt ensamma i och karen var i kallaren dar det inte fanns nagon som storde dom. Dom hade chansen att se varandra och annan fisk genom glaset och det fanns mycket vaxter i karet - dels for vattenkvalitet och dels for att ynglen skulle kunna gomma sig.

                              Efter 8 manader av intensivt lekande hade vi en fruktansvard is storm och elektriciteten slogs ut pa en vecka - alla firrar fros ihjal.

                              Sedan dess har jag inte fixat scalare igen - har nu ett gang altum istallet.

                              Jag tror att det ar sannt att ynglavarden har forsvunnit fran scalare och dessutom har stammarna blivit ganska veka har - det har varit mycket genetiska sjukdommar och manga scalare dor valdigt latt.

                              Om nagon odlar scalare har sa tar dom ju bort aggen direkt sa dom kan dra upp en ny kull var 4de vecka.

                              Jag tycker att folk som kan och har latit sina scalare dra upp ynglen sjalva och har bra ynglavard skulle kunna beratta om det och dom skulle kunna salja dom som sadana.



                              Kommentar

                              Arbetssätt...