Fisk-Psykologi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    Fisk-Psykologi?

    När jag går runt i min akvariekällare,så är varenda fisk framme vid frontrutan, för att liksom hälsa(eller tänka på mat). Ingen är rädd och jag går en inspektionsrunda innan matningen. MEN!!! om jag håller ett obekant föremål i handen eller på kroppen, så får de alla frispel!
    -Alltså väldigt svårfotograferat. -Kom på en idee igår. Jag plockade fram en gammal kamera.
    Och har den runt halsen fom. idag då jag matar. Undrar om rädslan för det främmande objektet försvinner med det. Eller att det behövs just den "exakta" kameran presenterad . För att kamera skräcken skall lägga sig .
  • sleepy
    Användare
    • augusti 2004
    • 294

    #2
    Ursprungligen postat av Mr.Fish
    När jag går runt i min akvariekällare,så är varenda fisk framme vid frontrutan, för att liksom hälsa(eller tänka på mat). Ingen är rädd och jag går en inspektionsrunda innan matningen. MEN!!! om jag håller ett obekant föremål i handen eller på kroppen, så får de alla frispel!
    -Alltså väldigt svårfotograferat. -Kom på en idee igår. Jag plockade fram en gammal kamera.
    Och har den runt halsen fom. idag då jag matar. Undrar om rädslan för det främmande objektet försvinner med det. Eller att det behövs just den "exakta" kameran presenterad . För att kamera skräcken skall lägga sig .
    Det kollar på både vad du har i handen samt hur du beter dig. Ett tipps kanske skulle vara att du börjar kombinera mata med att fota på riktigt samtigt, då blir de säkerligen lite mer nyfikna när de ser kameran i framtiden. Men att bara ha den på sig tror jag inte räcker för då kommer de bli misstänksamma när du börjar fotta
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      -Bra förslag! Ok jag håller tom. upp kameran i samband med matning fom. imorrn. Undrar hur lång tid en fisk behöver för att förstå en förändring.. -Givetvis inkommer rapport! ;-)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Det tycker inte jag är ett bra förslag. Fiskarna ska bara vänja sig vid kameran, förknippar dom den med mat så kommer dom simma som dårar vid framrutan när du ska fota vilket skapar ett problem. man vill att fisken ska vara lugn helst när man fotar, det blir så mycket lättare då tycker jag.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • sleepy
          Användare
          • augusti 2004
          • 294

          #5
          Släpper inte mat "kåt heten" efter 1-2 minuter och då endast uppvisar nyfikenhet?
          Mina rusar fram till rutan en gång när jag kommer in i rummet dock så inser dem snabbt att de inte blir käk o sen går tillbaka till sina alldagliga vanor som o bygga sandslott, fightas mm
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            ok,för och emot . Kameran i högsta "hugg" vid matning. Eller hängades på bröstet, väl synlig. Jag är nog lite inne på Deelays alt. Att de bekantar sej med det "främmande" objektet först. Och sedan går över till sleepys tips

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Att komma på tanken att leka med kameran vid matning skulle jag aldrig komma på.

              Jag skulle tillbringa en oherrans massa mer tid i lokalen med kameran runt halsen fotandes i alla tänkbara och otänkbara vinklar, det skulle jag göra ända tills dom vänjer sig.
              Jag är en tjurskallig jävul inte psykolog
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mm, tror nog det är bättre fisken vänjer sig vid dig och kameran utan mat. De lär sig någorlunda snabbt att det inte är någon fara. För egen del funkar mina fiskar fint, så länge jag har svart t-shirt och är själv. Både med och utan kamera. Med vit t-shirt blir de misstänksamma, likaså om det är fler än mig i lokalen... *s* ...de har koll!!

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jupp ja gjorde ett test med en röd MC-Donald bricka (ja den är stulen).
                  Höll den framför mig när jag matade i två veckor. Fiskarna blev helt tokiga och skvätte ner halva storarummet efter det bara ja visade brickan trotts att ja inte matade, så att visst har dom koll på vad som händer i rummet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Absolut har de koll! Framförallt på färger. Mina jordätare piper direkt in och gömmer sig om jag eller någon annan närmar sig karet med exempelvis McDonaldsröd tröja eller annan stark färg. Bäst tycks vara att komma naken eller med vita kalsonger på kanske och klä kameran i något tyg i diskret färg...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Bäst tycks vara att komma naken eller med vita kalsonger på kanske och klä kameran i något tyg i diskret färg...
                      ..eller så är det mest förekommande och de har vant sig med "skräcken"..*asg*

                      Kommentar

                      Arbetssätt...