Sällskap till blåciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • november 2010
    • 40

    Sällskap till blåciklid?

    Undrar om det finns några förslag därute på lämpligt sällskap till blåciklid? Jag har två små individer, inte 10cm än, och ett gäng forelltetror samt tre malar typ peckoltia i ett kar på 240l, det behöver inte vara en ciklid men gärna något sydafrikanskt. De fungerar bra ihop med tetrorna hittils.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Är cichliderna en hane och en hona är det väl bra som det är? Om du inte kan se skillnad på könen kanske du behöver två till. Leker forelltetrorna?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Någon av de moindre arterna. Blåciklid är ju rätt snäll.

      Biotodoma
      Guianacara - mitt val
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • shcolsson
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 256

        #4
        Brun bågciklid är en favorit. (Jag antar du menar sydamerikanskt). Men som nämnt tidigare i tråden så köp några blåciklider till.
        Experience is something you get right after you need it.

        Kommentar

        • Gabbster
          Användare
          • november 2010
          • 40

          #5
          Jag är ute efter lite variation i mitt kar, och jag gjorde mig av med två tidigare blåciklider eftersom de verkade tröttna på varandra.. Har en känsla av att rivaliteten inte blir lika stor mot andra arter, men jag kan ha fel. Jag har varit väldigt sugen på div, dvärgciklider.. Men jag vet inte hur det kommer att sluta. Det vore jobbigt med katastrof om man testar.. Tänkte mig då ev, boliviansk fjärilsciklid, fjärilsciklid, A. Panduro.. Vad tror ni?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Apistofgrammas kan ju vara rätt långsamma på maten så om du funderar på dessa också så får du mata lite smart.

            De andra du nämner tror jag skulle kunna fungera. Bolivianer är ju i hygglig storlek.

            Dvärgciklider kanske ändå inte är det första man tänker på tillsammans med blåciklider, men de är ju bland de fredligaste så det kan ju funka.

            Kolla ändå en gång på dessa som jag själv gillar skarpt:
            Min hanne. Lek har just påbörjats och då tappar hanen färgen helt för att färga ut som mest under yngelvården. Denna bild är tagen mellan lekar och vanlig färgning, men de ändrar teckning ofta särskilt den svarta randen kan allt ifrån försvinna till bli en prick eller en skarp rand över hela buken.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Gabbster
              Användare
              • november 2010
              • 40

              #7
              Jag testade med palettciklider ett tag och det funkade helt ok. Men som sagt vill man ju ha sydamerikanskt.. Oyapock ser väldigt fina ut, men hur stora blir de?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Honan runt 10 cm och hannen +4cm inklusive fenor. Inga monster direkt. Större än bolivianer, men snälla och beskedliga, men kan hålla försvar om så krävs så jag tror mycket väl de kan hållas med något tuffare arter om man så vill.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  eller kan gärna den tillsammans med ett par Flaggciklid??
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...