Zebra + Sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikost
    Användare
    • augusti 2010
    • 16

    Zebra + Sajica

    Tjena!

    Har egentligen velat starta ett jordätarkar, men i mina trakter är de lite svåra att få tag på. G. Brasiliensis är den som har funnits, men den är i mina ögon inte så intressant. Därför har jag gått över mot CA istället. Jag har ett par Sajica och köpte ett par Zebror, men har nu sett att dessa kan korsa sig. Har ni ngn erfarenhet av denna problematik? Zebrorna ska enligt vissa vara väldigt aggressiva medan andra säger det motsatta så erfarenheter där uppskattas också. I akvariet som är på 1050l har jag också nicaraguaciklider och eldbukar. Hur känns den blandningen? Sedan tidigare har jag 6 st scalarer som inte riktigt passar in i biotopen, men de kommer att få stanna.

    När man köper ciklider så ska man väl köpa några stycken, 5-6 för att låte dem para ihop sig själva, men jag har bara par av zebrorna, nicaragua och sajican. Behöver jag komplettera? Kan man köpa dem i olika storlek, d.v.s. några vuxna individer tillsammans med några 5-6 cm? Eldbukarna har jag 5 små vildingar.

    Blev en lite lång utläggning, men jag skulle uppskatta lite erfarenheter och kunskap som inte innefattas av artbeskrivningarna.

    Tack så länge!

    Niklas
  • salmberg
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 830

    #2
    Zebra och Sajican kan korsa sig, men har du säkra par så är det inte så troligt. Det viktiga är att du inte sparar på yngel som du tror kan vara blandras.. Är du säker på att du har par av Zebra,Sajica och nickarguensis så måste du inte kompletera med fler,mer frågan om du vill för att studera och se hur flera par fungerar ihopa.. Tycker du kan köra på som du har det, trivs du med scalarerna så spara på dom. Jag är en av som tycker det är ok och blanda ca och sa så länge det fungerar mm.... Lycka till

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      De sajicor jag sett parar ihop sig bara att man har en hona och en hanne. Fler behövs inte enligt min erfarenhet. Detsamma gäller zebror
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Nikost
        Användare
        • augusti 2010
        • 16

        #4
        Ok, tack så mkt!

        Jag funderar på att fylla på med några nicaragua framföraallt eftersom jag är lite osäker på könen, men går det då bra att köpa några som är lite större utan att det uppstår problem?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Nicaraguaciklider är ju fantastiskt snygga och bör gå bra med dessa. Hur stort akvarium har du?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Ursprungligen postat av Nikost
            Tjena!

            Har egentligen velat starta ett jordätarkar, men i mina trakter är de lite svåra att få tag på. G. Brasiliensis är den som har funnits, men den är i mina ögon inte så intressant. Därför har jag gått över mot CA istället. Jag har ett par Sajica och köpte ett par Zebror, men har nu sett att dessa kan korsa sig. Har ni ngn erfarenhet av denna problematik? Zebrorna ska enligt vissa vara väldigt aggressiva medan andra säger det motsatta så erfarenheter där uppskattas också. I akvariet som är på 1050l har jag också nicaraguaciklider och eldbukar. Hur känns den blandningen? Sedan tidigare har jag 6 st scalarer som inte riktigt passar in i biotopen, men de kommer att få stanna.

            När man köper ciklider så ska man väl köpa några stycken, 5-6 för att låte dem para ihop sig själva, men jag har bara par av zebrorna, nicaragua och sajican. Behöver jag komplettera? Kan man köpa dem i olika storlek, d.v.s. några vuxna individer tillsammans med några 5-6 cm? Eldbukarna har jag 5 små vildingar.

            Blev en lite lång utläggning, men jag skulle uppskatta lite erfarenheter och kunskap som inte innefattas av artbeskrivningarna.

            Tack så länge!

            Niklas
            Visa bilder på karet.

            Kommentar

            Arbetssätt...