Sjuka eller krigsskada

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • longman
    Användare
    • april 2011
    • 3

    Sjuka eller krigsskada

    När nu denna underbara fisk färgar ut kommer detta som jag inte vet vad det är, någon som har tips så vore jag tacksam.



    Stefan
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!! Du har hamnat rätt. Tyvärr har jag själv ingen aning vad det kan vara. Ser otäckt ut.

    Har den varit i slagsmål eller har du andra ledtrådar kring hur det dykt upp?

    Sårskador kan man läka genom att tillsätta salt i akvariet och se till att vattnet är extra fräscht
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Det där såg inte trevligt ut. Jag har aldrig sett ett sånt sår på en fisk efter slagsmål. Känns som att det är någon bakterie. Byt mycket vatten och ofta. Tillsätt salt. Det bästa skulle vara om du har möjlighet att flytta fisken till en egen burk så att du får bättre kontroll på läget.

      Jag hade bytt 70% av vattnet och hävt i 1 - 1,5 dl salt per 100 liter. Flyttar du den till en egen burk skulle jag ökat saltmängden till 2 dl per 100 liter.

      Byt sen 50% efter 2 dagar och tillsätt salt efter hur många liter du byter.

      Kolla åt vilket håll det går åt och fortsätt att hålla riktigt bra vatten. Ingen matning alls. Inte i burken den har gått i heller om du flyttar den. Och vattenbyten även i huvudkaret är viktigt.

      Är det en bakterie så är det inte bra att mata för då finns det risk att bakterierna frodas ännu mer i och med att man tillför mer mat även för dom.

      Kommentar

      • longman
        Användare
        • april 2011
        • 3

        #4
        Tack för era svar, om det nu är en bakterie hur sjutton blir man av med dessa ?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Om man vet vilken bakterie/sjukdom det är så går det ju att medicinera. Vet man inte, vilket man oftast inte gör helt säkert, så kan medicin göra saken värre istället för att hjälpa. Vissa mediciner slår ju t ex ut alla bakterier, även de bra bakterierna vilket innebär obalans i burken och det är ju onödigt ifall man redan har problem.

          Tyvärr så brukar det bara vara att vänta och se vad som händer. Antingen vänder det och blir bra eller också dör fisken. Sen om de andra fiskarna fått samma skit är ju omöjligt att svara på. Bara att vänta och se hur det utvecklar sig. Bra vatten är ju en förutsättning för att det ska vända.

          Vill man vara säker så är det tyvärr bara avlivning av samtliga fiskar, rengöra filter och akvarium samt byta bottenmaterialet som funkar. Men nu behöver man ju inte spinna loss fullständigt bara för att en fisk fått ett sår. Jag har dock full förståelse för att det känns riktigt trist när pärlan i burken helt plötsligt blir sjuk - inte kul alls!

          Orsaken till att det händer just nu skulle ju kunna vara att han börjat färga ut, uppvaktar honorna, jagar bort andra hanar - påfrestande aktiviteter helt enkelt vilket leder till att någon sjukdom som legat latent helt plötsligt bryter ut. Men om det är så, det kan nog ingen svara på.

          Kommentar

          • longman
            Användare
            • april 2011
            • 3

            #6
            Hej

            Jag har nu bytt vatten och hällt i salt, bara att vänta och se...

            Stort tack för hjälpen.

            //Stefan

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              -Ser inte ut som en bakterie-skada på bilden. Snarare som om djuret gjort sej illa emot något vasst föremål. -Men en bakterie-skada kan det ju bli. Men Du har ju redan gjort en bra förebyggande behandling tycker jag. Så lycka till

              Kommentar

              Arbetssätt...