Blåciklid i 10litershink

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • november 2010
    • 40

    Blåciklid i 10litershink

    Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Gabbster
    Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?
    Hur många i varje hink, och hur stora? Normalt inga problem, nytt vatten och syrepump så funkar det bra
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Gabbster
      Användare
      • november 2010
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Beast
      Hur många i varje hink, och hur stora? Normalt inga problem, nytt vatten och syrepump så funkar det bra
      Fiskarna är inte ens 10 cm stora än och de får dela hink med en mal på samma storlek. Det finns syrepumpar med förgreningar så att man kan ha en pump till flera hinkar antar jag?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hur stort akvarium har du? Jag flyttade mitt 430 liters genom att tömma till 5cm vattennivå och knuffa bänk och allt kors ett rum. Då räddade jag bakterierna i gsanden och på en hel del av rötter och stenar. Alla fiskar var kvar i akvariet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • shcolsson
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 256

          #5
          Två fiskar per hink i två timmar + syresten, inga som helst problem. Däremot flyttar jag aldrig ett akvarium med vatten i.
          Experience is something you get right after you need it.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av shcolsson
            Två fiskar per hink i två timmar + syresten, inga som helst problem. Däremot flyttar jag aldrig ett akvarium med vatten i.
            Håller med dig där, däremot så beror det på fiskarna i hinken, hanar kan lätt ha ihjäl honor om dom går trångt, å andra sidan så kan hanar ha ihjäl varandra också, när det gäller ciklider i alla fall.. Då är det nästan bättre o ha det trångt i hinken o sen kanske byta vatten 2-3 gånger under dom 2 timmarna..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Hur stort akvarium har du? Jag flyttade mitt 430 liters genom att tömma till 5cm vattennivå och knuffa bänk och allt kors ett rum. Då räddade jag bakterierna i gsanden och på en hel del av rötter och stenar. Alla fiskar var kvar i akvariet.
              Hur gick det till? det måste ha varit redigt tungt att knuffa det?.. imponerad att du vågade göra så iaf. jag skulle aldrig gjort så!
              CA

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Det bästa är att ha fiskarna en och en i flera spannar! Hur många fiskar handlar det om!
                Annars håller jag med Beast att man kan ha många i samma spann om man inte har tillgång till fler spannar.
                Senast redigerad av RobinH; 12 april 2011, 21:05.
                CA

                Kommentar

                • Gabbster
                  Användare
                  • november 2010
                  • 40

                  #9
                  Är lite rädd för att råka knuffa omkull karet, även fast det inte är större än 240l. Så långt har jag skaffat tre hinkar och har 2 ciklider och ett tiotal tetror samt tre små makar, så jag tänkte en ciklid i varsin hink och tetrorna i den tredje och en mal i varje hink. Och som sagt är fiskarna fortfarande små.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    Hur gick det till? det måste ha varit redigt tungt att knuffa det?.. imponerad att du vågade göra så iaf. jag skulle aldrig gjort så!
                    Jag lyfte ena kortsidan och flyttade den 40cm. Nästa sida och höll på så. Det tog 10 minuter. Slätt betonggolv hjälpte ju till. allt vägde kanske 100 kilo.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gabbster
                      Är lite rädd för att råka knuffa omkull karet, även fast det inte är större än 240l. Så långt har jag skaffat tre hinkar och har 2 ciklider och ett tiotal tetror samt tre små makar, så jag tänkte en ciklid i varsin hink och tetrorna i den tredje och en mal i varje hink. Och som sagt är fiskarna fortfarande små.
                      Det är antagligen helt rätt.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag lyfte ena kortsidan och flyttade den 40cm. Nästa sida och höll på så. Det tog 10 minuter. Slätt betonggolv hjälpte ju till. allt vägde kanske 100 kilo.
                        Jaha då missuppfattade jag dit tidigare inlägg hehe trodde du sänkte vattenytan med bara 5cm från fullt kar ..
                        Dumt tänkt av mig borde förståt det!
                        CA

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Hahaha, nu hänger jag med. Undrade lite varför det skulle vara så svårt. Nej med så mycket vatten så hade jag varit dubbelvikt nu och akvariet kvar på den gamla platsen.

                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gabbster
                            Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?
                            Jag fortsätter på samma linje som i butiken. Ha kvar fiskarna i några cm vatten i akvariet!
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Ciklid_Martin
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 136

                              #15
                              Hej ärade ciklidgalningar.
                              Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Att ställa fiskar i hink är inte att fördra tycker jag eftersom hinken är symmetrisk invändigt dvs. fisken får ingen fast punkt att fokusera på utan har en tendens till att stressa runt och runt i hinken. Ett fyrkantigt plastkar a´la Ikea eller Rusta som har mörk färg är idealiskt tycker jag. Ställ karet mörkt med en syrepump och med en sten eller rot i karet. Lägg ett täckglas eller en filt ovanpå. Låt fiskarna vara ifred, ränn inte dit i tid och otid.

                              MVH Martin
                              sigpic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...