Tanganyika + Aulonocara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus_123

    Tanganyika + Aulonocara

    min pappa har ett akvarium på 600 liter
    och han har tanganyika.. men han skulle gärna vilja ha nån aulonocara i akvariet.. skulle det kunna funka???

  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citat:
    min pappa har ett akvarium på 600 liter
    och han har tanganyika.. men han skulle gärna vilja ha nån aulonocara i akvariet.. skulle det kunna funka???
    Javisst. Förutsatt att de storleksmässigt går ihop, förstås.


    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Hej!

      Jag tror att det är beroende på vad det är för tanganyika ciklider han har. Aulonocara brukar inte trivas speciellt bra om dom går ihop med aggressiva och revirhärdande fiskar tex. Tropheus från tanganyika.

      Hälsningar-Stefan L.



      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Marcus_123

        #4
        han har några tropheus, men dom slår bara ihjäl varandra!!!
        kan det gå ihop??..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag skulle definitivt avråda att ha Aulonocara tillsammans med de tuffa Tropheus.

          Jag är av den fasta övertygelsen att inte blanda Malawi och Tanganyika även om det går rent teoretiskt och ibland även praktiskt, men detta är min åsikt.



          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 105L
          Ungdjur/Yngel
          1st 16L Yngel

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Att stoppa malawi i ett tanganyika-kar är som att hälla ketchup på vaniljglassen.

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Jag är inte heller glad för att blanda Tanganyika med Malawi. Och precis som Tricella skulle jag definitivt inte stoppa ner Aulonocara med Tropheus.
              Men att blanda fiskar från dom olika sjöarna är ju lite upp till var o en. Blandar man bara med lite förnuft så kan det nog mycket väl gå bra. Det finns ju tex andra lite mer hårdföra men fortfarande mycket vacka ciklider från Malawisjön som kanske hade fungerat bättre, jag tänker då på en del av dom ciklider som kommer från Protomelas släktet.

              Hälsningar-Stefan L.

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag blir själv ganska förvånad att folk önskar blanda Malawi och Tanganyika. Troligtvis är det väl så att man står med ena foten i Tanganyika och den andra i Malawi och har väldigt svårt att bestämma sig för vilken man vill ha. Enklast är ju då att blanda dessa så får man lite av varje, men då tänker man nog mer på sin egen önskan än vad som kanske är bäst för fiskarna.

                Jag har full förståelse för att man velar fram och tillbaka angående dessa båda sjöars fantastiskt intressanta och vackra fiskar.
                Själv så skaffade jag först ett gäng Tropheus sp. black "pemba", men blev med tiden mer och mer sugen på Malawi.
                Jag hade inte en tanke på att mixa utan bytte till mig en del Malawi mot mina Troffar.

                Jag kan fortfarande känna att jag hemskt gärna önskat ha dessa Troffar kvar också, men jag var tyvärr tvungen att välja. Jag har inte ångrat mitt val.
                Malawi känns lite lättare att ha än vad Troffar är.

                Stefan, Skövde

                375L Malawi
                2st 105L
                Ungdjur/Yngel
                1st 16L Yngel

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  En bra anledning att skaffa ett akvarium till
                  Har man ett 600 liters med troffar misstänker jag att intresset är rätt så starkt grundmurat. Så varför inte gå vidare på bygget och skaffa en sjö till.

                  Smike

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:
                    Jag skulle definitivt avråda att ha Aulonocara tillsammans med de tuffa Tropheus.
                    Hmmm... Jag har bara hållit Tropheus (duboisi) en gång i mitt liv (och det gör jag aldrig om), men såvitt jag kunde se var de uteslutande rabiata mot andra Tropheus. De slaktade varandra, men jag kan inte påminna mig att de nånsin ens försvarade sig mot andra fiskar. När troffarna hade utrotat varandra så det bara var en (av ursprungligen 10) kvar, så dödade mina prinsessor den sista troffen, helt utan motstånd.

                    citat:
                    Jag är av den fasta övertygelsen att inte blanda Malawi och Tanganyika även om det går rent teoretiskt och ibland även praktiskt, men detta är min åsikt.
                    Lessen, förstår inte den åsikten alls. Det finns ingen risk för hybridisering, och de har samma krav på vatten. Eller är du emot alla typer av sällskapsakvarium?



                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:
                      Jag blir själv ganska förvånad att folk önskar blanda Malawi och Tanganyika. ... men då tänker man nog mer på sin egen önskan än vad som kanske är bäst för fiskarna.
                      Åh ursäkta, men vilket BS!

                      Alla vill inte ha rättrådiga biotopakvarier, utan vill ha sällskapsakvarier.
                      Vad gäller vad som är bäst för fisken, så har de samma krav på vattnet.
                      Till skillnad från om han håller flera malawi-arter i samma finns heller ingen risk för hybridisering.

                      Visst, det finns vissa malawi som inte bör blandas med vissa tanganyika - precis som det finns vissa malawi som inte bör blandas med vissa malawi, och vissa tanganyika som inte bör blandas med vissa tanganyika.

                      Att inte blanda Malawi och Tanganyika verkar vara nåt slags fisk-snobberi.



                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Till Mike_Noren:

                        Om du nu önskar kalla mig "snobb" pga av min åsikt angående detta så är det helt fritt, men vad jag däremot inte förstår är att du blandar in sällskapsakvarium med Tanganyika/Malawi. Biotopriktigt så ska man inte blanda olika sjöar. Jag vill ha biotopriktigt akvarium och därav min åsikt.

                        Jag vill inte ha sällskapsakvarium men det är helt ok om andra vill. Jag har bara uttryckt hur jag tycker om detta. Att du sedan inte kan klara av att hantera min åsikt är inte mitt problem.

                        Stefan, Skövde

                        375L Malawi
                        2st 105L
                        Ungdjur/Yngel
                        1st 16L Yngel

                        Kommentar

                        • odilou
                          Användare
                          • april 2002
                          • 308

                          #13
                          Mike_Noren skrev:
                          >>Alla vill inte ha rättrådiga biotopakvarier, utan vill ha
                          >>sällskapsakvarier.

                          Men visst, blanda på hur mycket ni vill. Tanganyika med Malawi och Victoria med Centralamerika. Varför inte stoppa ner en guldfisk också (trivs utmärkt i pH 6-8!)? Men se till att blanda sällskapsfisk med sällskapsfisk. Aulonocaror är ju just det - dyra sällskapsfiskar. Tropheus är det definitivt inte.

                          (Dessutom skiljer ju sig kostvanorna något enormt mellan dessa grupper. Liksom mellan prinsessor och troffar...)

                          >>Att inte blanda Malawi och Tanganyika verkar vara nåt slags
                          >>fisk-snobberi.

                          Ja du. Själv håller jag bara tanganyikaciklider. Framöver är min ambition att bara kombinera de arter som i naturen lever i samma miljö och i samma del av sjön.
                          Är jag en "snobb" nu? Elitist?


                          Ha det så bra nu,
                          Rasmus

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            citat:
                            Mike_Noren skrev:
                            >>Alla vill inte ha rättrådiga biotopakvarier, utan vill ha
                            >>sällskapsakvarier.

                            Men visst, blanda på hur mycket ni vill. Tanganyika med Malawi och Victoria med Centralamerika. Varför inte stoppa ner en guldfisk också (trivs utmärkt i pH 6-8!)?
                            Visst, varför inte. Fisken bryr sig inte.

                            citat:Men se till att blanda sällskapsfisk med sällskapsfisk. Aulonocaror är ju just det - dyra sällskapsfiskar. Tropheus är det definitivt inte.
                            Menar du att Tropheus inte går ihop med någon annan fisk? Eller att den inte går ihop med Tropheus?

                            Som jag sa tidigare, min erfarenhet är att den fisk Tropheus inte går ihop med är Tropheus... Då hade jag iofs duboisi, som sägs vara den snällaste troffen, men de var direkt mesiga mot fiskar av annan art. Om hans troffar är som mina var, skulle jag vara mer orolig för att Aulonocaran dödar dem än tvärtom.

                            citat:
                            (Dessutom skiljer ju sig kostvanorna något enormt mellan dessa grupper. Liksom mellan prinsessor och troffar...)
                            Ja, precis som mellan Aulonocara och mbunas.
                            Alltså går Aulonocara bättre ihop med prinsessor än med mbuna. Och prinsessan bättre ihop med Aulonocara än med Tropheus.

                            I teorin, i alla fall. I verkligheten kan ju både Aulonocara och prinsessa äta räkmix, och troffar och mbuna tar inte skada av att äta mat med högre proteinhalt ibland.

                            citat:>>Att inte blanda Malawi och Tanganyika verkar vara nåt slags
                            >>fisk-snobberi.

                            Ja du. Själv håller jag bara tanganyikaciklider. Framöver är min ambition att bara kombinera de arter som i naturen lever i samma miljö och i samma del av sjön.
                            Är jag en "snobb" nu? Elitist?
                            Det var klumpigt uttryckt av mig - naturligtvis är det inget fel på biotopakvarier, jag har den största respekt för de som orkar göra såna. Däremot är det missledande att hävda att det finns nåt slags skäl annat än personlig smak varför man generellt inte bör blanda Malawi och Tanganyika, och man kan inte få tydligare snobberi än uttalandet tidigare i den här tråden att att blanda Malawi och Tanganyika var som att ta ketchup på glassen.

                            Sanningen är att de hänsyn man behöver ta när man blandar Malawi och Tanganyika är de samma som när man blandar Tanganyika med Tanganyika eller Malawi med Malawi.


                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Citat från mitt egna inlägg:
                              citat:Jag är av den fasta övertygelsen att inte blanda Malawi och Tanganyika även om det går rent teoretiskt och ibland även praktiskt, men detta är min åsikt.
                              Återigen..."Mike_Noren"...jag har endast lämnat min egna åsikt om detta och aldrig påstått att andra inte får göra som de vill. Det är helt upp till akvaristen. Blanda bäst ni vill, men tänk på fisken som ska vara i akvariet mer än människan som sitter utanför och tittar in.



                              Stefan, Skövde

                              375L Malawi
                              2st 105L
                              Ungdjur/Yngel
                              1st 16L Yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...