Vitaprick på mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    Användare
    • februari 2003
    • 180

    Vitaprick på mal

    Upptäckte precis att våran fina 30cm gibbiceps har massor av vita prickar på sig. Detta hade han inte igår, förstår inte alls varför han har fått det. Har kollat nitriten och den ligger bra till. Vad kan det vara? det ser dock ut som vitaprick. Medicinerar man annorlunda då det är malar som är sjuka? har 3 andra fiskar i karet som inte har några prickar alls på sig. Denna gibbiceps är våran ögonsten så jag skulle bli mycket tacksam för all hjälp.

    Mvh /Christian
    720liter Malawi

    Mvh /Christian
    http://www.akvaristforeningnord.org
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Läs på medecinen samt fråga i affären. Det bör framgå om malar inte gillar medecinen. Jag är ganska övertygad om att jag har medecinerat mot vita prick hos malar men vågar inte svära på det. Hursomhelst. Det borde gälla exakt samma sak dvs. salt + medecin.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      De få gånger jag haft vita pricken, så har jag lyckats bli av med det enbart med salt och förhöjd temperatur. Tur eller skicklighet, det vet fn. Men ju tidigare man är ute desto enklare brukar det gå att bota många sjukdomar med den metoden. Brukar nästan alltid funka om det bara är någon eller enstaka individer som är smittade. Verkar som om salt och höjd temp förstör spridningsmöjligheten och på så vis begränsar smittan dessutom.

      Men sen så hänger det ju på om du kan ha i salt i karet då en del fiskar är känsliga mot salt och kanske bjuder på en annan otrevlig effekt.

      Det här är väl den närmaste snälla naturmetoden man kan komma. Kan dock tänka mig att det föreligger ett visst behov av att inte fisken är påtagligt försvagd för att det ska funka så effektivt som möjligt.

      Smike

      Kommentar

      Arbetssätt...