Foder till Geophagus tapajos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    Användare
    • mars 2011
    • 27

    Foder till Geophagus tapajos

    Mina nyinköpta Geophagus tapajos kommer inte åt maten. Aequidens Metae och diamanttetrorna dammsuger rent på all mat innan Geophagus ens hinner reagera.

    Jag har provat granulat (diskusgranulat), frysta svarta mygglarver, fryst Artemia och fryst Mysis. Som jag förstår silar helst jordätarna sanden/gruset efter mat, men maten hinner ínte ens sjunka till botten innan de andra fiskarna har slukat allt.

    Jag har funderat på att mata med sjunkfoder, men mina jordätare är dåliga på att ta för sig och verkar hela tiden komma på mellanhand, trots att de är störst. Att mata på kvällen är väl också ett alternativ, men jag tror mina malar (ancistrus och L142) kommer att äta upp den maten.

    Någon som har något förslag hur man utfodrar Geophagus tapajos?
    /Stefan Lindgren
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det låter som du har en dålig kombination av fisk. Det är viktigt att det inte blir för stor konkurrens om maten, då tynar dina fiskar lätt bort. Jag tror inte det finns någon typ av mat som skulle lösa problemet.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Räkmix bruka funka ganska bra men problemet är nog som Zaphi säger mer kombinationen av fisk än själva fodret.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Steff777

        Någon som har något förslag hur man utfodrar Geophagus tapajos?
        det smidigaste är kanske att ha dem för sig själva.

        Men de måste ju få i sig nåt eftersom de fortfarande lever?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Oranhe heads brukar annars vara extremt glupska och kasta sig över maten. Är de nya innevånare? Annars prova med
          NLS sinking pellets
          tetra discus sjunkande granulat
          Annat sjunkande.

          Om du matar med små bitar och har ett lungt akvarium (avseende vattenströmmar) så sprid ut matningen på fler ställen och mata mer så det räcker till de andra. Min erfarenhet är att Metae och andra acaras gärna äter från ytan och om du kombinerar med sjunkande så ökar chanser för jordisarna.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Steff777
            Användare
            • mars 2011
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Oranhe heads brukar annars vara extremt glupska och kasta sig över maten. Är de nya innevånare? Annars prova med
            NLS sinking pellets
            tetra discus sjunkande granulat
            Annat sjunkande.

            Om du matar med små bitar och har ett lungt akvarium (avseende vattenströmmar) så sprid ut matningen på fler ställen och mata mer så det räcker till de andra. Min erfarenhet är att Metae och andra acaras gärna äter från ytan och om du kombinerar med sjunkande så ökar chanser för jordisarna.
            Tack för tipset DaRe, köpte dem i söndags så det kan ju bero att de är nya innevånare.
            /Stefan Lindgren

            Kommentar

            • Steff777
              Användare
              • mars 2011
              • 27

              #7
              Tyvärr så fick jag inte det att fungera med Aequidens Metae och Geophagus tapajos. Min fru gick inte med på ännu ett nytt akvarium , så det blev till att lämna tillbaka fiskarna till affären.

              Är det någon som har förslag på ciklider som passar ihop med Aequidens Metae?
              Akvariet är på 840 liter och nuvarande innevånnare är: 6st Aequidens Metae (8-10 cm), 30 st diamanttetror, 3 st ancistrus och 2 st L142
              /Stefan Lindgren

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Tråkigt! Borde dock fungera med flertalet ciklider.

                Blåciklider, flaggciklider, större jordätare kanske kan fungera. Kanske var dina Tapajos blyga?! De brukar nämligen vara rätt glupska.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Steff777
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Tråkigt! Borde dock fungera med flertalet ciklider.

                  Blåciklider, flaggciklider, större jordätare kanske kan fungera. Kanske var dina Tapajos blyga?! De brukar nämligen vara rätt glupska.
                  Geophagusparet jag hade var större (12-14 cm) än mina Metae (8-10 cm), så jag tycker att det borde ha gått bra, men de höll sig undan och var aldrig framme vid matning. Kan bero på att jag har två Metae-par som är riktigt i lektagen, under de 2 senaste månaderna har de lagt ägg 5 gånger och då har de varit rätt aggresiva, åtminstone mot större fiskar.
                  /Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • Steff777
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 27

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Tråkigt! Borde dock fungera med flertalet ciklider.

                    Blåciklider, flaggciklider, större jordätare kanske kan fungera. Kanske var dina Tapajos blyga?! De brukar nämligen vara rätt glupska.
                    Blåciklider kan inte de vara riktigt elaka rackare?
                    /Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      jo Blåciklider kan vara ganska tuffa!!
                      Senast redigerad av RobinH; 18 april 2011, 14:04.
                      CA

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #12
                        Tror du behöver mata mer snarare än byta foder. Jag körde första året med bara djupfryst, måste säga att tillväxten blev bättre då jag gick över till Tetra Cichlid Mini Granules, leken kom också snabbt efter foderbytet. Som sagt tror jag det går bra med bara djupfryst också men då får man mata på...Den räkmix jag köper håller mindre än 5% protein. Torrfodret ligger på 40%.

                        Kommentar

                        • Steff777
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Tror du behöver mata mer snarare än byta foder. Jag körde första året med bara djupfryst, måste säga att tillväxten blev bättre då jag gick över till Tetra Cichlid Mini Granules, leken kom också snabbt efter foderbytet. Som sagt tror jag det går bra med bara djupfryst också men då får man mata på...Den räkmix jag köper håller mindre än 5% protein. Torrfodret ligger på 40%.
                          Första veckan som jag hade jordätarna matade jag på som vanligt, sedan övermatade jag kraftigt med olika typer av foder, enda skillnaden var att malarna fick sig ett skrovmål. Jordätarna vågade sig aldrig fram när det vankades mat, de hade magrat mycket när jag lämnade tillbaka dem till affären.
                          /Stefan Lindgren

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 639

                            #14
                            OK - då var det ngt som var fel med dem. Beteende är ju komplicerat att ställa diagnos på men jag har 14 pansarmalar i samma kar som Geophagusarna och om det är ngn som blir efter i matningen är det inte Geophagusarna.

                            Har en 25 cm Uaru i samma kar. För att få styr på hans dominans vid matningen slänger jag på morgonen ner salladsblad i ena hörnet samtidigt som jag häller torrfoder i andra hörnet. På kvällen trycker jag i Uarun 10-12 st tinade gröna ärter (handmatning). Då han är fylld till brädden kan jag kasta i mysisbitar till Geosarna och de andra medan han står och tuggar ärter i tio minuter.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Den enda fisk jag haft i samma akvarium som Geophagus som är glupskare är Diadema nära släkt med metae och 6 metae är ju snabba men om mat hamnar på botten så skulle det ta sekunder innan hur stora mängder som hellst atar slut. dock gillar de inte stora bitar. Bäst har det funkat med Tetra discus och NLS. Båda sjunker.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...