Slut på fredagstråden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Slut på fredagstråden?

    Tjena. Det var ett par år sen sist. Saknade tjatet lite så jag gick in för att se var som skrivs i den gamla fredagstråden, men hittade ingen. Är traditionen död?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Den dog ut lite förmodar jag. Men inget hindrar dig att starta en ny. Kanske med något tema?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Den dog ut lite förmodar jag. Men inget hindrar dig att starta en ny. Kanske med något tema?
      Behövs det ett tema? Jag uppfattade den tråden som en allmän slasktratt för vad som råkade gälla just då.

      Men en aktuell fråga är väl vad som händer med fiskar som utsätts för 1000 millisievert. Kommer fiskarna utanför Fukushima att få nio ögon och vingar nu eller vad kan vi förvänta oss?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Behövs det ett tema? Jag uppfattade den tråden som en allmän slasktratt för vad som råkade gälla just då.

        Men en aktuell fråga är väl vad som händer med fiskar som utsätts för 1000 millisievert. Kommer fiskarna utanför Fukushima att få nio ögon och vingar nu eller vad kan vi förvänta oss?
        Nä, snarare en återhämtning av populationerna pga. uteblivet fiske och en miljö som återhämtar sig. En firre med nio ögon har små överlevnadschanser och sorteras bort. Funkationella makromutationer som vingar lär inte ske. Jämför med Tjernobyl där naturen frodas http://news.nationalgeographic.com/n...chernobyl.html

        (Nu borde jag få pris för årets tråkigaste besserwisserinlägg)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Hehe, intressant fråga, men man kan nog räkna med en del missväxt. Bölder och cancersvulster. Ansamlingar av vätska i delar av fisken. P åavkomman kan og en del genetiska defekter uppkomma. Gissar vilt bara. Någon som vet mer med säkerhet?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Nästan samtidigt som Ola, men ickefunktionella mutationer kan väl dyka upp som hände hos människor som utsattes för strålning efter de första experiementen av atomvapen.

            Antar också att strålningsutsläpp kommer att skilja från oljeutsläpp. I persiska viken som hade en av de största utsläppen av olja under kuwaitkriget växte populationerna till sig enormt eftersom ingen fiskade på några år. När de väl började fick de rekordfångster under ganska lång tid.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Nästan samtidigt som Ola, men ickefunktionella mutationer kan väl dyka upp som hände hos människor som utsattes för strålning efter de första experiementen av atomvapen.
              Ja men det naturliga urvalet plockar bort dem. Om t ex. valar simmar in i området och äter stora mängder fisk så kan det nog orsaka problem hos dessa. De blir könsmogna sent och blir gamla.

              Vi kan kanske vänta oss lite färgförändringar som brutna linjer, men knappast något spektakulärt. Skulle hela jämrans reaktorn ramla i sjön skulle det nog bli tydliga lokala effekter. Men nu gissar jag.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 06 april 2011, 20:14.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Ja men det naturliga urvalet plockar bort dem. Om t ex. valar simmar in i området och äter stora mängder fisk så kan det nog orsaka problem hos dessa. De blir könsmogna sent och blir gamla.

                Vi kan kanske vänta oss lite färgförändringar som brutna linjer, men knappast något spektakulärt. Skulle hela jämrans reaktorn ramla i sjön skulle det nog bli tydliga lokala effekter. Men nu gissar jag.
                Kanske det är alla dessa problem som gör att tex valar tappar styrningen och strandar på stränderna
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Kanske det är alla dessa problem som gör att tex valar tappar styrningen och strandar på stränderna
                  Hur gick det med hypotesen att de hade mask i öronen dvs. balansorganen? Man kan ju tänka sig att föroreningar inklusive radioaktivitet sänker motståndskraften mot sådana angrepp.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Om vi återgår till Olins fråga, så är det bara att fortsätta i fredagstråden på fredag.

                    Dax för en sådan :) Jag kör importer av diskus o diskusrelaterade prylar från de mest kända odlarna idag. Jag är rätt säker på att hade jag inte tagit hem dessa fiskar hade de inte funnits i sverige. Sista veckan har jag dock hört från "oväntat" håll att vi små importörer förstör marknaden. Jag ser det givetvis inte
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...