Den blinda cikliden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Den blinda cikliden

    Vet ni att det finns en blind ciklid? Den saknar pigment och har inga ögon. Man har så vitt jag vet endast hittat den i två exemplar.

    Och i nästa Ciklidblad finns den på bild!
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag såg ett TV-program igår om bl.a den. Det handlade om Kongofloden och dess enorma artrika mångfald. De spekulerade om att den levde på djupt vatten, floden var tydligen 200 meter (!) djup på sina ställen, de hade bara hittat döda fiskar och trodde fisken dog då den kom upp till ytan pga "dykarsjuka".
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ja, jag såg det nu när jag surfade efter bilder. Här ser den nästan levande ut. http://fortebyte.blogspot.com/2010/0...-in-world.html Även exemplaret5 i den här tråden ser mindre dött ut än det brukar http://www.foro-ciclidos.com/phpBB3/...ic.php?p=15685

      Anton Lamboj har fotat ett exemplar på ett museum.

      Lamprologus lethops heter firren förresten.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Jag såg ett TV-program igår om bl.a den. Det handlade om Kongofloden och dess enorma artrika mångfald. De spekulerade om att den levde på djupt vatten, floden var tydligen 200 meter (!) djup på sina ställen, de hade bara hittat döda fiskar och trodde fisken dog då den kom upp till ytan pga "dykarsjuka".
        Det där programmet såg jag också för ett bra tag sedan, otroligt intressant! Bl.a. spekulerade de i hur alla de olika fiskarterna kunde leva på så små och starkt avgränsade områden i floden utan att blanda sig. Tror att de kom fram till att det nog berodde på både det stora djupet i floden och de starka strömmarna... (?)
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Den måste ju gå att få hit
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Det är 1a april idag. Skämtet är tydligen att det inte är ett skämt, firren finns ju faktiskt i fiskebasen.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Det är 1a april idag. Skämtet är tydligen att det inte är ett skämt, firren finns ju faktiskt i fiskebasen.
              Jo, det var ju tanken men det går uppenbarligen inte lura våra pålästa medlemmar!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...