Röda Malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Röda Malawi ?

    När man talar om röda Malawi så tänker nog de flesta på Röda aulonocaror,
    Fire fish,Röd rubin och Eureka. Ja även röd zebra och röd hongi är ju kända.
    Jag har nu ( det kanske ni andra har gjort för länges sen) upptäckt att det finns fler röda malawi. Tex Labeotropheus trewavasae occra ( + andra varianter) är röd och nyss har jag sett en bild på en riktigt snygg röd
    Iodotropheus sprengerae. Hur vanlig är denna ?, med Iodotropheus sprengeraes lugna temperament ihop med en röd färg är väl succen given ?.
    Finns det fler malawi som urvalsodlats till röd färg eller som har naturliga röda
    varianter ?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Boadzulu-varianten av denna finns i extremt röd nyans. http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=576
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • februari 2007
      • 111

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Boadzulu-varianten av denna finns i extremt röd nyans. http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=576
      Den är ju extremt vacker !!!

      Kommentar

      • auratusen
        Användare
        • oktober 2010
        • 61

        #4
        Rostciklider är rätt så vanliga att få tag på. Och oftast så är de ju inte så extremt röda i färgerna. Fast sedan beror det på vad man matar med, miljö, gener m.m.

        Tropheops sp. "chilumba" kan ju vara rätt så röda i färgerna.
        The rift lakes is the shit

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av auratusen
          Rostciklider är rätt så vanliga att få tag på. Och oftast så är de ju inte så extremt röda i färgerna. Fast sedan beror det på vad man matar med, miljö, gener m.m.
          Jag har sett en bild på en väldigt röd rostciklid som antagligen var urvalsodlad och hade beteckningen "super red", frågan är hur vanlig denna är, är det någon fler som sett denna variant ?

          Kommentar

          • Pontulf
            Användare
            • augusti 2010
            • 30

            #6
            Placidochromis milomo "red maleri", har en grupp på 2+3 hanarna är verkligen kanon snygga.

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Jag har sett en bild på en väldigt röd rostciklid som antagligen var urvalsodlad och hade beteckningen "super red", frågan är hur vanlig denna är, är det någon fler som sett denna variant ?
              Har du någon bild att länka till?
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Min Iodotropheus sprengerae var riktigt röd, men ingen "Super red". Arten varierar ganska mycket har jag sett och många av dom ser lite blekgula ut...inte direkt röda.

                Finns ju annars arter av Labeotropheus trewavasae som har mycket rött i sig..bl a Chilumba och Mphanga Red...

                Senast redigerad av StefanL; 12 april 2011, 11:17.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anna Österman
                  Har du någon bild att länka till?


                  Längst ner på sidan inlägg 5456

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Jag har sett en bild på en väldigt röd rostciklid som antagligen var urvalsodlad och hade beteckningen "super red", frågan är hur vanlig denna är, är det någon fler som sett denna variant ?
                    Nu finns denna " Iodotropheus sprengerae röd 5 cm 75 kr " på Ciklidhuset i Lerum, Kan inte nån av er som är på stämman och gör en akvarieaffärstur fota denna ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...