Oönskad lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Oönskad lek

    Mina yngel har gått lite trångt sista tiden i en 160 litersburk. Nu i helgen köpte jag en till lika stor burk och flyttade över fisk så att det blir bättre balans. Ikväll när jag sitter i godan ro och glor på TV vad ser jag? Jo dom små liven leker.

    Det är Protomelas taeniolatus "Boadzulu" som är runt 7 cm och sju månader gamla.

    Jag tror inte honan kommer hålla men det känns ju inget vidare för tillväxten. Honorna är ju mindre, ca 5 cm. Satan också tänkte jag...

    Kan inte flytta honorna till egen burk nu eftersom sambon inte direkt jublar över att vi numer har en burk brevid sängen . Så starta upp fler burkar i det här läget, nja...

    I andra burken går yngel av Rhampochromis sp. "Chilingali" och där stoppar jag inte i honorna.

    Några andra tips på vad som kan göras?

    Hur mycket "skada" gör det att de leker, att de växer långsamare vet jag men hur mycket påverkas tillväxten?

    Läste att Ola Svensson skrev i någon tråd att "när de börjar leka avstannar tillväxten och de ängnar sig mer åt att spänna sig för varandra" inte ordagrant det han skrev men typ samma innebörd. Det betyder alltså att även hanarna slutar växa?

    Brukar inte dra upp yngel så det här är nytt för mig...
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag kan bara säga hur det är med några av mina fiskar. De slutar inte att växa , men de växer väldigt väldigt sakta, honorna alltså. Hanarna fortsätter att växa som vanligt.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Är det vanligt att de leker när de är så här unga? De är spottade i början av september så de är närmare 8 månader när jag tänker efter.

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        kan du inte dela burken med en filtermatta och ha hanarna på ena sidan och honorna på andra?
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ja det skulle ju funka Att jag inte tänkte på det

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Är det vanligt att de leker när de är så här unga? De är spottade i början av september så de är närmare 8 månader när jag tänker efter.
            Har haft en hel del yngel i den storleken som lekt.
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Bjorn
              Har haft en hel del yngel i den storleken som lekt.
              Hur gick det med tillväxten efter det? Kom honorna efter mycket eller?

              Kommentar

              • sleepy
                Användare
                • augusti 2004
                • 294

                #8
                Varför inte tömma henne/dom när det har tuggat 8-9dagar, detta om du vill optimera växten då.

                Yngerna/äggen lägger du i en yngel kasse som du riktar en pump "flåset" mot..
                Då har yngelrna en mycke stor chans o överleva. Runt 85-95% överlevare är vad jag har kvar ifall jag tömmer så tidigt så man knappt ser svansen.....
                De få som kolar skulle jag tro blivit skadade vid tömmningen för de ruttnar redan 1-3 dagar efter tömmningen...
                Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Läste att Ola Svensson skrev i någon tråd att "när de börjar leka avstannar tillväxten och de ängnar sig mer åt att spänna sig för varandra" inte ordagrant det han skrev men typ samma innebörd. Det betyder alltså att även hanarna slutar växa?
                  Ungefär så, men det är mycket tydligare hos andra fiskar som cichlasominer. När det gäller haplochrominer verkar det inte påverka på samma sätt och de kommer ändå upp i tre fyra gånger storleken jämfört med sjöarna och då även honorna.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...