Plötslig callochromis död?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • oktober 2004
    • 123

    Plötslig callochromis död?

    En av mina callochromis honor va död när jag tände ljuset idag.

    Kan inte se några yttreskador, inte svullen heller.

    Vet att hanen uppvakta en av honorna igår, utan resultat och sen vart lite frustrerad o jaga dom lite.

    Såg igår när jag släckte ljuset att en hona låg under fx5ans insug, o va lite mörkare, även 2 mörkare fläckar. det var också samma(? kan inte skilja honorna åt) ställe som hon låg död imorse.

    bytte 40% vatten i torsdags.

    övriga invånare är 10 Tro kiriza, 2 hästnosar, 4 multisar och 2 Callochromis "Red stripe"
    Hinner inte byta vatten idag, ska iväg o jobba nu till halv elva ikväll.

    Vad skulle det kunna bero på ?
    Alla andra verkar va OK idag.
    Mvh Adam
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag har bara haft Callochromis pleurospilus (den varianten kallades nog Red Stripe Maswa om jag inte minns fel) och den hannen var fan den mest psykotiska fisk jag har ägt. Det karet jag körde min grupp i var på 1,5 meter och det räckte tydligen inte. Jag höll dem dock inte på Troffevis (med massor av fisk) utan en grupp på 2 hannar och 4-5 honor. Han avverkade effektivt alla artfränder tills han stolt kunde stoltsera runt utan vänner. Jag har även hört andra ciklidister med liknande erfarenheter. Så mitt tips är att hannen har slagit ihjäl honan, alternativt stressat ihjäl henne.

    /Jocke

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Jupp Håller med Jocke. Har hållt Callochromis ett tag nu o en hanne ka leka ihjäl en hona hur lätt som helst. Oavsett hur stort karet är. Mina honor brukar hoppar ur karet för att komma undan hannen.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • _Varanus_
        Användare
        • oktober 2004
        • 123

        #4
        Okej, inte observerat något sånt beteende, jag har 1+2 eller hade, nu har jag 1+1.
        det va tyvärr alla som fanns i butiken.

        Det enda agressiva jag sett är när han vill leka, o dom bara åker runt o plockar i sanden, då kan han jaga dom lite. men inte alls mycket.

        Banderad, det är den arten jag har.
        Ska hålla koll på den sista honan nu.

        Den döda honan va lite svagt rosa på undersidan av gälarna. jag vet inte om dom ska va så? om det kan leda er till nått.
        Mvh Adam

        Kommentar

        Arbetssätt...