Bolmentunneln öppnas - viktigt för alla i västra Skåne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Bolmentunneln öppnas - viktigt för alla i västra Skåne

    Under nästa vecka öppnar Bolmentunneln igen. För Lund gäller att vecka 13 och 14 kommer 75% vatten från Bolmen och 25% från Vombsjön. Från vecka 15 kommer 100% av vattnet från Bolmen. För övriga kommuner är informationen, som vanligt, både otydlig och svårfunnen. Se tex:



    Konkret innebär detta att det blir betydligt mjukare vatten i kranen (från 9 till 3.4). Under en övergångsperiod (vecka 13-16 eller så) kan det vara bra att vara försiktig med vattenbyten då det säkert kan förekomma en del föroreningar och extra klortillsatser. I slutändan hoppas i vart fall jag att vi åter slipper kloramin i vattnet i Lund.

    Posta gärna mer information om ni hittar angående vad som händer i övriga orter i västra Skåne.

    mvh

    olof
    Senast redigerad av olof; 27 mars 2011, 22:31.
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    skall bli skönt att slippa det hårda vattnet!
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Idag släpps vattnet på enligt Sydsvenskan. Det kan alltså finnas anledning att undvika vattenbyten de närmsta dagarna.

      Jag håller med dig Fredrik. Minsta stänk på framrutan har blivit en fläck. Det ska bli skönt att få tillbaka det mjuka och högkvalitativa Bolmenvattnet. Jag planerar att köra lite torvfiltrering framöver. Det har inte kännts lönt under de här åren som tunneln varit stängd.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Säger bara äntligen!
        Men om jag fattat rätt, så får vi i Helsingborg vänta 2 månader till innan vi får det helt.

        Senaste året har jag bara kört osmos vatten, har man då cirka 3000 akvarium vatten så kan ni tänka er hur mycket min vatten räkning har stigit(:

        Men hittade ett osmos filter som tillverka 100 L i timmen av kall vatten, som tur är.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vilka vattenvärden kommer ni att få? kH? Hur renas bolmenvattnet?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Vilka vattenvärden kommer ni att få?
            Här finns uppgifter för både Vomb och Bolmenvatten:
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • olaJ
              Användare
              • augusti 2003
              • 584

              #7
              Ursprungligen postat av discusred
              Säger bara äntligen!
              Men om jag fattat rätt, så får vi i Helsingborg vänta 2 månader till innan vi får det helt.

              Senaste året har jag bara kört osmos vatten, har man då cirka 3000 akvarium vatten så kan ni tänka er hur mycket min vatten räkning har stigit(:

              Men hittade ett osmos filter som tillverka 100 L i timmen av kall vatten, som tur är.
              Jag tror inte du behöver vänta så länge Patrik!
              Jag fick följande mail av Sydvatten idag:

              "Hej!

              Vid 11-tiden idag nådde Bolmenvattnet Ringsjöverket och det innebär att man har Bolmenvatten i kranarna i Landskrona under morgondagen!

              Med vänlig hälsning
              Åsa Håkansson"


              Jag tror att det går från Höganäs och ner mot Landskrona, alltså bör det passera Helsingborg också om jag inte är felunderrättad.
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av olaJ
                Jag tror inte du behöver vänta så länge Patrik!
                Jag fick följande mail av Sydvatten idag:

                "Hej!

                Vid 11-tiden idag nådde Bolmenvattnet Ringsjöverket och det innebär att man har Bolmenvatten i kranarna i Landskrona under morgondagen!

                Med vänlig hälsning
                Åsa Håkansson"


                Jag tror att det går från Höganäs och ner mot Landskrona, alltså bör det passera Helsingborg också om jag inte är felunderrättad.
                Vattnet i Hbg och Höganäs infiltreras på Örbyfältet, det tar 2-3 veckor:


                Det bekräftas här att det tar 4 veckor längre tid för Hbg/Höganäs:


                Till skillnad från er i Landskrona har vi "förädlat" Bolmenvatten
                Senast redigerad av Micke; 29 mars 2011, 15:35.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #9
                  Ursprungligen postat av olaJ
                  Jag tror inte du behöver vänta så länge Patrik!
                  Jag fick följande mail av Sydvatten idag:

                  "Hej!

                  Vid 11-tiden idag nådde Bolmenvattnet Ringsjöverket och det innebär att man har Bolmenvatten i kranarna i Landskrona under morgondagen!

                  Med vänlig hälsning
                  Åsa Håkansson"


                  Jag tror att det går från Höganäs och ner mot Landskrona, alltså bör det passera Helsingborg också om jag inte är felunderrättad.
                  Har varit kontakt med dom som håller i vattnet här i Helsingborg idag.
                  Han jag pratade med sa, innan allt vatten ifrån Ringsjön försvinner på säkra sidan kommer det ta emellan 1-2 Månader till.
                  Det beror det filtreras vid Örbyfältet först.

                  Vatten värden kunde han inte säga än, men skall få dom senare när allt vatten ifrån Bollmen har gått igenom Örbyfältet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...