Frågor om inredning och fördelning av fiskbeståndet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    Användare
    • maj 2010
    • 30

    Frågor om inredning och fördelning av fiskbeståndet!

    Jag är ganska ny på det här med akvarier...har väl varit igång ett drygt år nu. Det hela började med att sonen fick ett 54liters sällskapskar i födelsedagspresent...sedan var det kört! Snart att hade vi ett diskuskar i vardagsrummet och till sonen hittade vi ett 250liters på blocket och där går nu lite blandat SA (skalarer, ett diskuspar, tetror, corydoras och lite andra malar). 54liters blev ett kampfiskakvarie på lillasysterns rum.

    Kanske borde man nu hejda sig lite, luta sig tillbaka och njuta av det man skapat? Men...det ligger väl inte riktigt i min natur att ta det lugnt och nöja sig.

    Både jag och sonen har på sista tiden blivit mer och mer sugna på att göra om hans 250liters till ett malawikar. Än så länge är det bara på planeringsstadiet. Vi hade väl egentligen inte tänkt att dra igång det förrän till sommaren, men då jag vill vara ute i god tid och verkligen ha tänkt färdigt när vi väl drar igång så tänkte jag redan nu ställa lite frågor:

    1) Fördelning mellan hanar och honor.
    Vi hade tänkt köra med tre sorter och det lutar åt att det blir golden, rödzebra och maingano. Frågan är hur jag bör fördela antalet mellan hanar och honor. Jag har fått lite olika råd...en del säger att man bara ska ha en hane per art...andra säger att det går bra med flera...vad säger ni?
    1+4 eller 2+4 eller något annat?

    2) Cirkulation och filtrering.
    Tanken är att köra btn-moduler och i så fall köra filterkammare i två av dem. Jag har två pumpar hemma på 600l/h hemma...men det kanske blir för klent? Ska jag byta ut en av dem...eller kanske rent av båda? Och i så fall till vad?

    3) Moduler och stenar.
    Som sagt tänkte vi använda btn-moduler. Det blir tre stycken, varav den ena förmodligen delas till två mindre bitar. Två av bitarna kommer delvis att skapa ett överhäng medan filter modulen kommer att sitta på ena sidan och någon liten bit kommer att bilda en lite mindre bottensten. Jag är ute efter att skapa lite mörkare skuggigare partier inne i akvariet för att få lite mer djupkänsla. Jag har förstått det hela rätt finns dessa moduler i två färger...vit faxe och gnejs (tror jag den kallas, men är inte säker). Är det någon som har några erfarenheter av hur dessa färgvarianter ser ut i karet efter ett tag. Jag undrar också om det är någon som har bra tips på stenar som matchar dessa båda färgvarianter?

    4) Substrat.
    Vad för slags sand/grus är lämpligt till de arter jag har tänkt mig? Vilken sand/grus ser naturligt och snyggt ut? Jag har väl själv tänkt antingen rådasand eller blästersand.

    Ja, det var väl det hela för stunden...tack på förhand!
  • kalven
    Användare
    • december 2009
    • 52

    #2
    Har också en fråga, min stora fina gren från plommonträdet en tror det går bra en annan inte, någon som har provat?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit till detta förnäma forum!

      Hehe känner igen din beskrivning. Det drar lätt iväg.

      Låter som bra val av fiskar.

      1) Du bör nog ha en rätt huggligt stor grupp av varje art. Det gäller lite andra regler för malawi än för andra biotoper. Aggressiviteten sprids mellan fler individer om du har fler. Med för få blir ofta enstaka exemplar hårt ansatta. 8-10 av varje art är nog lagom i den burken.

      2) Med malawi så har man ju rätt många fiskar per liter och då krävs ordenligt med filter och cirkulation. 600l/h blir alldeles för lite sikta istället på 8-10 ggr vattenvolymen per timme i omsättning, dvs 2400 l/h totalt. Ska du ha moduler så kan du ju fylla dessa med 3x3 cm filtermattebitar (10 ppi filtermatta) och sätta en cirkulationspump så kan du skapa riktigt bra filter.

      3) Vet ej, kanske någon annan

      4) båda dessa ska nog fungera. Malawi vill ha hårt vatten med lite högre pH och det kan du uppnå med korallsand eller med kalkhaltiga stenar i akvariet.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ursprungligen postat av kalven
        Har också en fråga, min stora fina gren från plommonträdet en tror det går bra en annan inte, någon som har provat?
        Någon nämnde att de kan vara giftiga. vet inte hur det är med plommon, men äppelträd brukar ju anses som lämpliga till papegojor eftersom det är ätligt och de brukar käka en del trä.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • mpe71
          Användare
          • maj 2010
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Välkommen hit till detta förnäma forum!

          Hehe känner igen din beskrivning. Det drar lätt iväg.

          Låter som bra val av fiskar.

          1) Du bör nog ha en rätt huggligt stor grupp av varje art. Det gäller lite andra regler för malawi än för andra biotoper. Aggressiviteten sprids mellan fler individer om du har fler. Med för få blir ofta enstaka exemplar hårt ansatta. 8-10 av varje art är nog lagom i den burken.

          2) Med malawi så har man ju rätt många fiskar per liter och då krävs ordenligt med filter och cirkulation. 600l/h blir alldeles för lite sikta istället på 8-10 ggr vattenvolymen per timme i omsättning, dvs 2400 l/h totalt. Ska du ha moduler så kan du ju fylla dessa med 3x3 cm filtermattebitar (10 ppi filtermatta) och sätta en cirkulationspump så kan du skapa riktigt bra filter.

          3) Vet ej, kanske någon annan

          4) båda dessa ska nog fungera. Malawi vill ha hårt vatten med lite högre pH och det kan du uppnå med korallsand eller med kalkhaltiga stenar i akvariet.
          Tack för svaret!

          När det gäller cirkulationen/filtreringen hade jag tänkt använda två moduler som filter och det skulle i så fall bli 2 x 600l/h...men på dig låter det som att jag i så fall skulle byta ut bägge pumparna mot något som drar drygt 1000l/h/pump. Det är ju i och för sig inget större problem. Powerheads/pumpar verkar gå hitta utan att man måste lägga ut astronomiska summor.

          När det gäller fiskbeståndet undrar jag lite om det i så fall skulle passat med 2+6 i fördelning hanar/honor om skulle siktat på 8 st/art?

          Kommentar

          • mpe71
            Användare
            • maj 2010
            • 30

            #6
            Tänkte också passa på att fråga om tips när det gäller att handla fisk. Var finns det bra utbud och kvalitet i Skåne? Ju närmre Malmö desto bättre, men jag har inte helt främmande för att köra en liten bit. Är det akvarieaffärer som gäller eller finns det bra odlare i närheten man kan köpa direkt av?

            Jag har kollat runt lite i Malmö och utbudet har varit väldigt varierat...någon affär har haft bra av en sort, en annan av någon annan sort osv, men ingen som verkar ha satsat extra hårt på just malawi och därmed lite bättre och större utbud.
            Senast redigerad av mpe71; 26 mars 2011, 17:39.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Någon nämnde att de kan vara giftiga. vet inte hur det är med plommon, men äppelträd brukar ju anses som lämpliga till papegojor eftersom det är ätligt och de brukar käka en del trä.
              Hittade detta på ett papegojforum:
              Använd inte grenar från plommon eller körsbärsträd, de är sk stenfrukter och innehåller blåsyra (cyanväte)
              Kanske dumt att använda även i akvarium med andra ord.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ursprungligen postat av mpe71
                Tack för svaret!

                När det gäller cirkulationen/filtreringen hade jag tänkt använda två moduler som filter och det skulle i så fall bli 2 x 600l/h...men på dig låter det som att jag i så fall skulle byta ut bägge pumparna mot något som drar drygt 1000l/h/pump. Det är ju i och för sig inget större problem. Powerheads/pumpar verkar gå hitta utan att man måste lägga ut astronomiska summor.

                När det gäller fiskbeståndet undrar jag lite om det i så fall skulle passat med 2+6 i fördelning hanar/honor om skulle siktat på 8 st/art?
                Det låter som bra ideer.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Antingen en hane eller tre. Har du två hanar så kommer den dominante hanen ta ut all sin aggresivitet på den andra hanen. Finns det tre hanar kan han fördela stryket på två vilket brukar fungera bättre.

                  Men sen handlar det om enskilda individer, ibland funkar en sak - ibland inte. Man får prova sig fram, det finns inget facit när det gäller det här.

                  Jag hade nog valt två sorter i en så pass liten burk för det blir lugnare för ögat att titta på, men det är min åsikt.

                  Välkommen till afrika

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Glömde att svara på din fråga ang. modulerna.

                    Faxe har jag inte haft själv men har den vanliga varianten.

                    Modulerna blir ju täckta av alger så jag vet inte om det har så stor betydelse vilken man väljer Men faxe passar bra till t ex hålsten eller kalksten. Tror det går att köpa faxesten också faktiskt och då är det ju inte mycket att snacka om.

                    den vanliga varianten passar bra till "vanlig" sten som du plockar i naturen. Som sagt lite alger på så har du ett enhetligt intryck.

                    Jag har ölänsk kalksten i min mbunaburk, bild 1
                    Vanlig sten i en annan burk, bild 2

                    Kommentar

                    • mpe71
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 30

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Antingen en hane eller tre. Har du två hanar så kommer den dominante hanen ta ut all sin aggresivitet på den andra hanen. Finns det tre hanar kan han fördela stryket på två vilket brukar fungera bättre.

                      Men sen handlar det om enskilda individer, ibland funkar en sak - ibland inte. Man får prova sig fram, det finns inget facit när det gäller det här.

                      Jag hade nog valt två sorter i en så pass liten burk för det blir lugnare för ögat att titta på, men det är min åsikt.

                      Välkommen till afrika
                      Då kanske man skulle satsa på 3+6 istället och bara två arter. Hmmm...mycket att fundera på nu. Problemet är att tillgodose allas (mina och sonens) önskemål samtidigt. Min son är svag för golden och rödzebra, medan jag gärna skulle vilja bryta av med något mörkare (t.ex. maingano) för att skapa lite kontrast, utan att för den sakens skull tappa i färgintensitet.

                      Ett alternativ vad gäller att tillgodose önskemål om fiskarnas färger skulle kunna vara att strunta i både golden och maingano och istället köra med Pseudotropheus saulosi tillsammans med rödzebror. Då får man ju så att säga alla de färger vi båda önskade, men man skulle ändå kunna köra med bara två arter och då ha tre hanar och lite fler honor. Nu har jag ju ingen erfarenhet av malawi sedan innan och vet inte så mycket om vilka arter som är svåra att hålla osv. Jag har fått intrycket att Pseudotropheus-arterna är lite mer aggressiva än övriga mbunas. Är det korrekt uppfattat?

                      Vad gäller btn-modulerna får jag ju säga att det blir ju väldigt snyggt med den färg du har kört med. Det blir nog samma för mig. Jag gillar den stora klippan i bild 1 (ser ut som modul H om tittar i deras broschyr). Den kanske är lite stor för mitt 250liters. De flesta är ganska stora, men om man tänker att man kan ta en stor och dela i två delar så blir helt plötsligt valmöjligheterna ganska många.

                      Kommentar

                      • kalven
                        Användare
                        • december 2009
                        • 52

                        #12
                        tack för svaren, skippar plommongrenen!!, hur är det med rönn då? stod det något om det?

                        Kommentar

                        • Tulle89
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 239

                          #13
                          Tre arter om åtta individer kan du utan tvekan ha i din burk. Tycker din kombination låter lämplig. Är svårt att se skillnad på golden o maingano gällande könen men rödzebra kan man relativt enkelt se skillnad på så dessa kan du köra 1+7 med sen chansa på resten. Är där fler hanar bland golden brukar dessa inte vara så aggressiva. Maingano vet jag inte dock.

                          Som dere skriver: mkt ös i karet. Malawi vill ha det syrerikt och behöver fart på vattnet.
                          Du bör nog undvika all trä elelr rötter i karet då det drar ner ph:t så sten räcker långt ska du se Sen fungerar alltid någon tåligare växt också, typ vallisneria, anubias, criniumlök, om du vill ha lite grönt i också.
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Saulosi kan du köra en större grupp av. Är själv sugen på det.

                            Problemet med att blanda i rödzebra är, enligt min smak, att det inte är så snyggt att blanda oranga och gula fiskar.

                            Mitt förslag är att du kör en större grupp Saulosi (ca 20 st) tillsammans med L. Hongi en mindre grupp 2+4.

                            Eller också kör du bara Saulosi, en grupp med 30 fiskar. Blir nog fantastiskt snyggt men det kanske inte är så roligt om man bara har en burk...

                            J som du märker finns det hur mycket olika kombinationer som helst. Vi kan ju bara ge tips, i slutändan måste ni bestämma själva vad ni vill ha i burken. Anledningen till varför jag tycker du ska köra två arter är att det kan se lite "rörigt" ut i burken om man har för mycket fisk + massa olika arter. Bättre då enligt mig att satsa på få arter och få ett snyggt akvarium. Önskar att jag hade fattat det när jag startade igång min första burk

                            Kommentar

                            • mpe71
                              Användare
                              • maj 2010
                              • 30

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Saulosi kan du köra en större grupp av. Är själv sugen på det.

                              Problemet med att blanda i rödzebra är, enligt min smak, att det inte är så snyggt att blanda oranga och gula fiskar.

                              Mitt förslag är att du kör en större grupp Saulosi (ca 20 st) tillsammans med L. Hongi en mindre grupp 2+4.

                              Eller också kör du bara Saulosi, en grupp med 30 fiskar. Blir nog fantastiskt snyggt men det kanske inte är så roligt om man bara har en burk...

                              J som du märker finns det hur mycket olika kombinationer som helst. Vi kan ju bara ge tips, i slutändan måste ni bestämma själva vad ni vill ha i burken. Anledningen till varför jag tycker du ska köra två arter är att det kan se lite "rörigt" ut i burken om man har för mycket fisk + massa olika arter. Bättre då enligt mig att satsa på få arter och få ett snyggt akvarium. Önskar att jag hade fattat det när jag startade igång min första burk
                              Hmmm...du har nog en poäng där i att blanda gula och röd/orangea fiskar. Lutar nog åt antingen maingano tillsammans med golden eller rödzebra...eller enbart saulosi.

                              Någon som har bra tips på var man handlar bra malawiciklider i Malmötrakten? Finns det odlare som man kan handla direkt av?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...