Syre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iceaxeon
    Användare
    • mars 2011
    • 4

    Syre

    Tjena. Ny här, jag håller på att bygga lite i mitt akvarium (bakgrund och så) och kom på att den där "plaströret med hål i" till ytterfiltret inte för plats längre. Jag funderade länge på syre och tänker på diffusor. Men nu vet jag inte, syre behövs ju och diffusorn drar väl in syre utifrån. Är den bra eller inte???

    Tänkte posta lite bilder vid ett senare tillfälle!!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!

    Låter som en spännande projekttråd på inkommande.

    Diffusor är mest för syns skull och bidrar inte så mycket till syret. Dock känner jag att jag är lite på svag is här, men det finns säkert andra som kan veta.

    För att få syre är det viktigast att bara få cirkulation på vattenytan. Det gör du genom att låta utblåset från ditt filter gå rakt ut längs ytan strax under ytan så blir det mindre plaskande. Om du har alltför stor ytrörelse med plask eller med diffusor så kommer koldioxidhalten i vattnet att sjunka till för låga nivåer och dina växter mår sämre. Växterna behöver koldioxid ljus och näring för att växa samt producera syre. Växternas syreproduktion är inget att räkna med för syresättning av akvariet i normalfallet. Utabn det är ytrörelse som behövs.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Iceaxeon
      Användare
      • mars 2011
      • 4

      #3
      Syre forts

      Hmm ska man bara låta slangen som den är skyffla ut vattnet då vid vattenytan?? Blir bra tryck där. Eller hur gör man enklast?? Mycket spännande med alla byggen hit och dit inspirationen flödar.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vad har du för pump och akvarium. Jag kör FX-5, Eheim 2260 med röret rakt ut i akvariet. Sedan har jag ett 2280 med strilrör, dvs rör med massor av hål i (antar att det är det du inte får plats med nu). Jag kör med strilrör i det akvariet för det är 430 liter med den kraftiga pumpen ville jag sprida trycket över större yta.

        Du kan ju låta slangen gå igenom bakgrunden och fästa röret i slangen framför bakgrunden så har du ett strilrör.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Försök att få med röret så underviker du i framtiden risken med en oljehinna på ytan som minskar syrehalten.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Liten länk
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...