ny kamera ..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    ny kamera ..

    Nikon D3100/18-55VR DX eller Canon EOS 1000D/18-55IS..
    vilken är bäst den o så skall jag tänka foto på mest till akvariefiskar??
    så gärna hjälpa mig.. så jag tänka skall köp den.. är nybörjar..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag tror inte att det går att se någon skillnad på bildkvaliten på dom 2. Köp den som känns best när du håller i den. Dom e precis lika bra skulle jag tro, toppkvalite för pengarna.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Jag tror inte att det går att se någon skillnad på bildkvaliten på dom 2. Köp den som känns best när du håller i den. Dom e precis lika bra skulle jag tro, toppkvalite för pengarna.
      ok. tack mkt hjälpa..
      jag har den sett canon eos 1000d/18-55is pris 4299kr men har rabbat den 3299kr just nu...
      och den nikon d3100/18-55vr dx pris 4995 kr..
      i kinna på expeter affäre.. så jag vill veta hur sitt andra dom har den bäst sin bilder sin fotograf..
      jag vill den ta bra för pengar och vill foto på den bilder akvarium ofta i mitt hemma.. så vilka har vinnare den foto där i tävlar mest?? och sin akvarium??
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av classe
        ok. tack mkt hjälpa..
        jag har den sett canon eos 1000d/18-55is pris 4299kr men har rabbat den 3299kr just nu...
        och den nikon d3100/18-55vr dx pris 4995 kr..
        i kinna på expeter affäre.. så jag vill veta hur sitt andra dom har den bäst sin bilder sin fotograf..
        jag vill den ta bra för pengar och vill foto på den bilder akvarium ofta i mitt hemma.. så vilka har vinnare den foto där i tävlar mest?? och sin akvarium??
        Nikon och Canon e precis lika bra, det finns andra märken som också e lika bra i denna klassen.

        Här kan du se bilder från Canon 1000d


        Här kan du se bilder från Nikon d3100
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Nikon och Canon e precis lika bra, det finns andra märken som också e lika bra i denna klassen.

          Här kan du se bilder från Canon 1000d


          Här kan du se bilder från Nikon d3100
          http://www.pbase.com/cameras/nikon/d3100
          tack mkt hjälper.. men vad skall jag välja en av den.. och svårt ta den vilka skall jag ha den.. kanske du hjälpa mig råd.. så jag kolla andra där så inte ser mkt bra i mitt hemma affär mest på canon och nikon där har dom i expeter affäre den... måste välja en av den så alltid ha akvarium bilder..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Jag kör ju med Canon så jag har redan gjort mitt val =) Jag kommer ihåg när jag skulle köpa min första kamera, jag låg vaken många nätter och funderade =)
            vad du än väljer så kommer du bli nöjd.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              Jag kör ju med Canon så jag har redan gjort mitt val =) Jag kommer ihåg när jag skulle köpa min första kamera, jag låg vaken många nätter och funderade =)
              vad du än väljer så kommer du bli nöjd.
              tack mkt.. så jag får fungera den och så skall välja en på den.. så vill kolla kolla med andra där om sin fotograf o bilder.. o så jag får fungera det.. känner mig ser den billig med canon eos 1000d/18-55is har rabbat 1000 kr från 4299 till 3299 kr den... vad säger du om den.. är den mkt bra bilder??
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Jag tror du kommer bli nöjd med den kameran, huset är det inget fel på tycker jag.
                Sedan handlar det om att ha ett bra objektiv med.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jag tror du kommer bli nöjd med den kameran, huset är det inget fel på tycker jag.
                  Sedan handlar det om att ha ett bra objektiv med.
                  ta mig den canon eos 1000d?? så den så jag måste fungera först.. men ser nikon D3100 är bra kvaliter där.. men så jag måste vill veta gärna den vilka är bäst för mig??? men mkt tack av deelay hjälper.. men jag ser du har fina kanonsnyggt bilder den.. har du nån ggr tävlar där med din fiskar i bilder??? hur reslut där??
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Om du får så bra pris på Canon kameran så är valet lätt. 1700 kr billigare än Nikon modellen om jag förstår dig rätt. Då har du ju sparat in hälften av vad ett 60mm macro kostar.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Har fått in i min skalle att för att få riktigt bra bilder i akvarium är det stor försel med en bra blixt som sitter på sladd så att man kan lägga blixten på täckglaset. Det gör susen.

                      Om man ska fota utan blixt borde det vara viktigt med ljuskänslighet, vet inte hur dessa kameror ligger till där.

                      Bra länk:
                      På min blogg kommer jag till helgen att dra igång en fotokurs. Adressen till bloggen är www.viktorsundberg.se/blogg och vill du få reda på när det kommer en ny lektion på bloggen kan du följa sidan "Fotograf Viktor Sundberg" på Facebook.


                      Hur gör man? [K] Jag har en kompaktkamera, men skulle vilja få bättre bilder i svagt ljussken. Nu när vårsolen skiner in genom fönstret och in i akvariet är det som bäst, men omöjligt att få med på bild (för mig). Några knep eller mer ljuskänslig kamera?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        En annan sak som hjälper till att få bra bilder och inte minst filmer är ett stativ.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #13
                          Ursprungligen postat av classe
                          Nikon D3100/18-55VR DX eller Canon EOS 1000D/18-55IS..
                          vilken är bäst den o så skall jag tänka foto på mest till akvariefiskar??
                          så gärna hjälpa mig.. så jag tänka skall köp den.. är nybörjar..
                          Jag har en 1000D med 18-55 kit objektiv som jag är mycket nöjd med.
                          Enda minuset är att den kan kännas lite plastig och då jämför jag med farsans EOS 450D.
                          Men det är ju en snikvariant så man kan inte få allt.
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Det här borde vara ett bra val.


                            Komplettera med en blixt SB-600 och du har allt du behöver.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Vilket kameramärke du väljer spelar absolut ingen roll. Det är alldeles för mycket hysteri kring utrustning överhuvudtaget. Ett tips är att undersöka vad dina vänner och bekanta använder. På så sätt kanske du kan låna utrustning som är kompatibel med din kamera ifall ni bor nära eller ofta fotograferar ihop. Om du håller dig till Canon eller Nikon så är begagnatmarknaden enorm, vilket är en stor fördel!
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...