Projekt strömbiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Projekt strömbiotop

    Hallå, tänkte dela med mig av mitt äntligen igångsatta projekt med centralamerikansk strömbiotop som tema. I nuläget är karet på plats med bottenmaterial som får gosa ihop med lite nyttobakterier innan första testpiloterna kommer göra sin junfruresa. Tänkte mest berätta här hur projektet fortlöper i korta drag och med bilder så kanske jag skriver lite mer utförligt framöver.

    Detta är ett pågående projekt då jag inte haft tid eller råd att köpa in allt i en smäll, samt så är inte allting det lättaste att få tag på heller.
    Kom gärna med tips och synpunkter då jag aldrig haft en sån här "setup" förut så finns det säkert mycket att lära!

    (detta är tänkta laguppställningen, har köpt bara en del och vissa saker kan komma att ändra på sig men detta är bästa allternativet just nu)
    Akvarium: 450 liters aluram på betsad träbänk.
    Filtrering: Lite special, bottenfilter på en 1/3 av bottenytan med; engelsk sjögrus - korallkross - filtermatta -javamossa "matta" in den ordningen nerifrån och upp, drivet av ett eheim 2000+ compakt med diffusor. Två Aquarium systems new jet 4500 med insug i bortre änden av karet för lite fart på kastrullen
    Bottenmaterial: blästersand i botten, rundat? dekorationsgrus längs upp modell större, ev lite av någon form av grus blandat med sanden
    Inredning: endast sten
    Innevånare: En art Theraps (lutar mot Theraps lentiginosus el Theraps irregularis), Ett stim grön svärdbärare, olika typer av reophiliska sniglar som jag kan få tag på.
    Växter: Förutom javamossan kommer det bli ett fåtal Valisineria americana för att ge ett mått på hur strömt karet är

    Slutligen vill jag bara påpeka att jag är medveten om att ett 2 meters kar skulle vara optimalt men tyvärr så finns det ingen plats för ett till sånt kar i lägenheten. Vad tror ni på cirkulationspumpfrågan? Fördelen för mig är med dessa pumpar är watt kontra liter i timmen (4600l/h för 50 watt).

    Första bilden innan fyllning visar hur jag löste flödesproblemet (25mm pvc)
    Senast redigerad av Rivulatus; 21 mars 2011, 21:31.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Läckert, skulle vara kul att se en irregularis där.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Kul med strömakvarier!
      Här kan du läsa och få lite tips o ideér från mitt strömkar jag byggde för några år sedan.

      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Kul med strömakvarier!
        Här kan du läsa och få lite tips o ideér från mitt strömkar jag byggde för några år sedan.

        http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
        Jag har läst din artikel och den var riktigt bra, jag valde ett lite annat sätt att lösa själva återcirkulationen vilket medförde att jag sparade akvarievolym men tappar på att pumparna nog blir mer strypta i ett rör.. Och så skulle jag egentligen ha det dubbla i cirkulation men jag har inte råd helt enkelt att driva mer .

        Hur stort var det karet du använde?
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Hade skippat korallgrus,varför .Jo risken som jag ser det är att det löser (minskar i storlek) upp sig efter hand och kan följa med in i pumparna.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Rivulatus

            Hur stort var det karet du använde?
            215 långt ---500 liter
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Hade skippat korallgrus,varför .Jo risken som jag ser det är att det löser (minskar i storlek) upp sig efter hand och kan följa med in i pumparna.
              mvh Mats
              Ah, har aldrig provat korallkross och visste inte att det löste upp sig så pass. Finns det nått annat ph-höjande grus nån kan rekomendera?
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Har du mjukt vatten så tar det på krossen,använde kross i en kalkreaktor när jag hade saltvatten.Det brukar räcka med engelsksjösten.Om inte så använd kalksten som finns i olika färger.
                mvh Mats
                Senast redigerad av Mats; 22 mars 2011, 16:48.
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Så, då har jag kommit ytterliggare en bit på vägen och planen är att beställa fisk i månadsskiftet. Sten plockat och rengjort och bottenfilter på plats samt lite Vallisneria americana "natans". Saknar bara pumpar och ptja 2 liter javamossa till filter delen hehe. Skall nog lägga ner några stenar till innan det är helt completo

                  Ps. orkar inte skriva det igen men här kan ni se hur jag gjorde mitt bottenfilter http://rivulatus.wordpress.com/2011/...-bottenfilter/
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Snyggt! Har du bestämd dig för vilka firrar du ska ha?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Snyggt! Har du bestämd dig för vilka firrar du ska ha?
                      Tack . Lutar mot lentiginosus, fast skulle hellre vilja ha de mindre Therapserna då jag tror 450-liter blir för litet för dem när de blir större.. Skall även ha ett stim grön swärdbärare (vildformen) och kanske ett par Thorichthys helleri som delar habitat med lentiginosus. Jag hatar dock att "crowda" ett kar så jag ska skynda långsamt.
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #12
                        Hämtade 5 stycken letiginosus (ursprungligen från Beast) i tisdags och måste säga att det var fantastiskt vackra djur. Har även kopplat in bottenfiltret med diffusor. Än så länge är det 3300l/h som gäller, så kan nog inte säga att det är ett strömkar ännu... Väntar på mina två new jet 4500 nu så slänger jag upp en film på skapelsen som jag är jättenöjd med. Har även lyckats jagat rätt på ett gäng Xiphophorus montezumae f1, inte helt inom min biotop-plats men inom samma land i alla fall . Uppdaterar med bilder snart.
                        Senast redigerad av Rivulatus; 22 april 2011, 19:43.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Så då fick jag upp en första draft på systemet, testade att koppla in en aquabee 3000 bara för att testa systemet och min teori stämde. Dock har den på tok för lite tryckhöjd och liter per timme för att vara godtagbar men men, det är en start! Om ni tittar noga ser ni en lentiginosus fladdra till i en "håla".

                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Så då fick jag upp en första draft på systemet, testade att koppla in en aquabee 3000 bara för att testa systemet och min teori stämde. Dock har den på tok för lite tryckhöjd och liter per timme för att vara godtagbar men men, det är en start! Om ni tittar noga ser ni en lentiginosus fladdra till i en "håla".
                            Ser ut att kunna bli bra, jag tycker att du ska komplettera med en sk streamer, typ denna, http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=523 flyttar mycket vatten utan att firrarna riskerar att åka in i rutan med full fart

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                              Ser ut att kunna bli bra, jag tycker att du ska komplettera med en sk streamer, typ denna, http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=523 flyttar mycket vatten utan att firrarna riskerar att åka in i rutan med full fart
                              Tack! Jag har funderat på en streamer men problemet är returvattnet då jag inte kan koppla en streamer till återcirkulations-systemet. En streamer borde inte ha särskillt hög tryckhöjd men om man skulle göra om det i en större burk skulle jag kunna tänka mig att ett större rör >100mm och sätta streamerna inuti ett rör anslutet med mindre diameter.. Svårt att förklara, men det får inte bli något motstånd av röret.. Dessa pumpar (två) http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1 kommer driva själva trycket à 9200l/h = cirka 24 gånger akvarievolymen i cirkulation.

                              Själva idèn med burken är att ha ett kraftigt flöde i en riktning. Uppdaterar när jag fått pumparna. Men om man vill ha en enklare lösning måste man ju inte göra det såhär krångligt hehe utan en streamer skulle nog göra minst lika bra jobb (om inte bättre).
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...